Nya V-bromsar

Sjoebrink

Ny medlem
Nya V-bromsar
Hej,
Jag är ägare till en Nishiki Team från 2002 och nu är det tänkt att jag skall uppgradera mina V-bromsar. Bromsarna som sitter på är Nishikis egna och jag skulle vilja ha några med betydligt bättre bromsverkan eftersom jag flyttar till södra Tyskland 1 juni och förhoppningsvis blir det många turer i Alperna.
Jag har tittat på Shimanos LX-bromsar, verkar ha bra bromsverkan samt passar min plånbok. Har ni något annat förslag eller idé på vad man bör tänka på?

Vänligen,
Linus

Nya V-bromsar
Uppgradering +bättre bromsverkan +alperna låter i mina öron som ett klart läge för skivbroms, varför inte skaffa sånt som funkar och ska du ändå åka till tyskland kan du säkert köpa dem på plats klart billigare än här ;-)

Bosse

Nya V-bromsar
Det hade ju varit det bästa, men då måste jag ju dessutom byta nav. Är det möjligt att byta enbart nav, eller kommer det att kosta lika mycket som nya hjul, arbetskostnaden inkluderad?

Linus

Nya V-bromsar
Visst måste du det men jag skulle tycka det vore värt det iaf och hjul är förbrukningsvara det med så det kanske är läge att skaffa lite stabilare hjul med skivnav när du ska ner i dem trakterna!?!?

Bosse

Nya V-bromsar
fälgen fungerar... det kan räcka med nya nav.. men det rekommenderas alltid att byta ekrarna av någon anledning och det har jag inte orkat bry mig särskillt mycket om då det bara är 2-3 hundra.

om det är värt det eller inte är en annan sak.

jag vill inte ha skivor så jag skulle då lägga pengarna på ett par fina fälgbromshjul (med ceramicfälgsidor) och v-bromsar istället.. men smaken är som baken.

Jag är inte så lat att jag bara rullar utför :).. sedan så har jag inget behov av skivor som jag cyklar.

shimanos paralellogram (felstavat jag vet) fungerar kanon.. men de är rätt tunga.

Senast redigerad av en moderator:
Nya V-bromsar
Det är INTE värt att byta till skivbromsar om inte ram, gaffel, växlar och hjul är förberedda för det. Då kan det vara bättre/billigare att sälja hojen och köpa en ny med skivbromsar från början. Och tro mig, det finns inga V-bromsar som klarar av Alperna! Dina fingrar, fälgar och bromsar kommer att dö.. =) Det börjar krampa i fingrarna efter en halvtimmas konstant bromsande, även med värsta sortens DH-skivbromsar, jag vet...

Nya V-bromsar
Oftast är det däcken som ger upp när man får bromsproblem i alperna. Värmen som utvecklas i fälgen smälter däcken/slangen och man får värmepunka. Det kan vara väldigt obehagligt om det är framhjulet som försvinner i en brant nedförsbacke.

Om du lär dig rätt bromsteknik, dvs stannar ofta och låter grejjerna svalan ordentligt, så är det inga större problem att hojja i alperna med vbromsar.

Nya LX har väl inte parallelogram? Jag skulle ha satsat på XT eller XTR. Och jag håller med om att det verkar smartare att köpa dem i tyskland där de är lite billigare.

/rikard

Nya V-bromsar
Sjoebrink Skrev:
-------------------------------------------------------
> skall uppgradera mina
> V-bromsar. Bromsarna som sitter på är Nishikis
> egna och jag skulle vilja ha några med betydligt
> bättre bromsverkan ...
> Jag har tittat på Shimanos LX-bromsar, verkar ha
> bra bromsverkan samt passar min plånbok.

Tveksam, känner inte till just Nishikis bromsar, men om de inte är exceptionellt dåliga lär ett byte inte göra någon nämnvärd skillnad.

Det förhåller sig så här, att V-bromsar har en oerhörd kraft p g a den inbyggda hävstångseffekten, kraften finns där om bromsarna är rätt inställda praktiskt taget oavsett vad det är för märke. Den svagase länken när det gäller V-bromsar är faktiskt fälgen, eftersom de kniper så effektivt tenderar de att äta fälg en tendens som förstärks av bara lite grit (ungf småstening lera) eller av att hjulet inte är perfekt rakt eller av bromsarna är illa balanserade (så att de tar mer på ena el andra sidan av fälgen).

Det finns alltså, givet att Nishikis bromsar inte är rent skräp, ingen anledning för dig att byta bromsar. V-bromsar funkar alldeles utmärkt i alperna, har egen erfarenhet av saken http://www.lowdin.nu/MTB/singletrack2000/SingleTrack2000.htm, de tar i princip lika bra som skivbromsar i normalt före. Svagheten är främst att de kan äta fälg, och att de snabbt överhettas i branta utförslöpor, då finns det bara en sak att göra, sluta bromsa, antingen genom att stanna för att låta fälgarna svalna eller genom att åka fortare så fälgarna kyls av fartvinden (inte alltid så lätt och direkt livsfarligt på vissa stigar).

Per

Nya V-bromsar
Håller med Rikard helt och hållet. Låt bara prylarna svalna något, känns absolut inte som det är värt att uppgradera till skivor i din situation (inte min heller för den delen). Kan rekomendera Shimano XTR V-bromsar (eller shimano med parallellogram), lätta att justera (man gör det en gång å sen aldrig mer om du inte byter hjul), bra bromsverkan, bra modulation, enkla att serva.
Det enda man behöver göra är att spänna wiren allt eftersom beläggen slits och när man byter belägg är det bara att slacka wiren igen.

Nya V-bromsar
Att byta bromsklossarna till något bra och bromsvajerna till Gore Ride-On är ett bra och ganska billig första steg. Om det visar sig vara tillräckligt mycket bättre då har man sparat lite pengar till nästa cykeluppgradering!

Skivbroms är bra att ha, och jag rekommenderar dem högt för alla nya MTBs, men vi hade mycket kul även innan V-broms kom på marknaden. VM DH-banan i Vail 1994 var mycket roligt på denna hoj trots att det hade LX cantis och en 1987 Shimano U-broms:

JuneCreekJump95.JPG

(Bilden är tagit på en annan bana i närheten.)

Nya V-bromsar
Jag har en Nishiki från 2003. Det är en hybrid, men den har antagligen likadana V-bromsar som din om de inte har ändrats från 2002. Det står visserligen Nishiki på dem, men tittar man lite närmare så står det Tectro någonstans.
Det är inget fel på de bromsarna. V-bromsar är en ganska okomplicerad produkt. Så det är inte så svårt att göra bra bromsar. Det är nog svårare att komma fram till en bra gummiblandning i beläggen, så riktigt bra bromsbelägg gör kanske nästan lika stor skillnad som nya bromsar. Jag har gamla LX-bromsar utan parallelogram på min mtb och jag tänker inte byta. Om du ändå vill ha nya bromsar så kan du nog hitta billiga i Tyskland. Om du inte köper nya bromsar förrän du har kommit till Tyskland, så kan du prova de som du har nu i alperna och känna efter själv vilka förändringar som eventuellt behövs.
Innan någon kommer med eventuella invändningar mot Tectro, så kan jag säga att det är stor skillnad på Tectro-bromsar även om de ser likadana ut. Jag köpte en billig cykel av ett annat märke som present (årsmodell 2004). Bromsarna såg likadana ut som mina, men när jag provklämde med dem så kändes de helt mjuka. Kanske beroende på beläggen, men det var orginal på båda. Skulle jag åka till alperna med de bromsarna så hade jag nog velat byta, men jag hade inte bytt om jag skulle åka till alperna med bromsarna som sitter på min Nishiki. Så du behöver inte bekymra dig så mycket.

Det verkar överdrivet att byta till skivbromsar. Om du vill ha skivor och inte bygger hjul själv så kan du lika gärna köpa nya hjul. Om det är fråga om hydraliska skivbromsar så måste du byta bromsreglage, och även växelreglage om de sitter ihop.
Du kan köpa lyx-V-bromsar för en mycket mindre summa än allt det där.
Om du köper nya bromsar så får du nya belägg på köpet, så du kan vänta tills du har slitit ut de du har. Det är kanske fort gjort i alperna.

Jag har cyklat i berg med cantis. Det gick bra det med. Jag fick bara klämma hårdare.

Nya V-bromsar
Jag tittade lite närmare på bromsarna och det namn som står är litech, vet inte om det är någon skillnad på utformningen gentemot Textro. Sen undrar jag vilka bromsbelägg som ni rekommenderar? Jag skulle vilja ha några som är nötningsbeständiga, eftersom jag är reletivt tung (90kg) och bromsar mycket.
Om jag skulle köpa nya bromsar (hävstång + bromshantag), vilka delar är att rekommendera att köpa därtill? Är det vettigt att byta ut vajern och vajerskyddet? Följer bromsböjen med eller köps det separat?

Linus

Nya V-bromsar
Mina val för V-Broms:
Avid Arch Rival eller Arch Supreme
Avid Single Digit Black Ops eller Single Digit Ultimate
Shimano XTR (inte XT)
Paul Motolite med Love Levers

Andra bra val (icke-V-Broms) för fälgbroms:
Magura HS-33

Nya V-bromsar
jag vill också ha tips på bra bromsbelägg som passar på de tektro-bromsarna som sitter på 2004 nishiki... Är det nåt standardiserat eller måste jag fortsätta köra med sugiga biltemabelägg?

Nya V-bromsar
det är nog rätt standard.

har du skor med utbytbart gummi så köp koolstop eller liknande som rekommenderas här på forumet.

xtr fungerar bra omän de slits lite fort tycker jag.

Nya V-bromsar
kjelle Skrev:
> kolla i avids bromssortiment, i mitt tycke de
> bästa v-bromsarna

Ni nämner längre upp att märke på v-bromsar inte spelar någon större roll, men ändå rekommenderas vissa märken. Jag förstår att paralellogrammen är fina, Avids single digit hör jag också ofta. Vad gör dessa så bra? I mina ögon ser de ut som vilka bromsar som helst, men en aning mer slimmade.

/Erik - 60kg, bromsar inte så hårt...

Nya V-bromsar
Der verkar som att Avid har kyckats bra med sina single-digit bromsar.

Trots sin enkelhet mycket bra bromskraft och modulation.

ha det
Jan
som kör med Xt utan bromskrik:-)

eirisch Skrev:
> Ni nämner längre upp att märke på v-bromsar inte
> spelar någon större roll, men ändå rekommenderas
> vissa märken. Jag förstår att paralellogrammen är
> fina, Avids single digit hör jag också ofta. Vad
> gör dessa så bra? I mina ögon ser de ut som vilka
> bromsar som helst, men en aning mer slimmade.
>
> /Erik - 60kg, bromsar inte så hårt...
>
>
>

Nya V-bromsar
Min erfarenhet av V-bromsar:

När jag köpte min cykel så satt det "Scott Comp" bromsar på . Tillverkaren var Tektro. Dom tog ok men var stumma på något sett. Jag bytte till LX -04. Det blev bättre än original. Shimanos originalbromsklossar byttes ut mot Ritchey Red bak och Koolstop fram. Nu blev det ännu bättre !
Inga problem med bromsarna men jag gav mig själv en julklapp. Nämligen ett par Avid SL med titanskruvar. Värsting modellen ! Dom tar faktiskt lite bättre än LX med parallellfunktion. Jag köpte dom för att dom skulle vara bätrre än XTR, lättare och snyggare.
Vid leverans medföljde att par originalbelägg som jag fick utbytt av CC då det var stenhårda och käkade fälg. Nu sitter det Koolstop "salmon" på. Dessa tar fantastiskt bra. Problemet är bara DET TJUTER !!

Jag tror, eller hoppas att detta problem kommer att försvinna då jag får slita på dom lite grann och få litte skogsdamm på fälgen. Annars blir jag ledsen. Fälgarna är föresten nya XC717. Jag skall även tillägga att jag har Shimano XT 761

Kanske tjutet försvinner om man köper en SID ? ;o)

//Skogling 75kg...

Nya V-bromsar
Steelisreal Skrev:
> Der verkar som att Avid har kyckats bra med sina
> single-digit bromsar.
>
> Trots sin enkelhet mycket bra bromskraft och
> modulation.

modulation???????

jag kan också svåra ord, som "Van der Waals bindning" och krankelibrankelfnatt... men inte det ordet... modulation...??

Nya V-bromsar
modulation ~= dosering.

Bra modulation brukar betyda att det är lätt att dosera bromskraften. Dålig modulation brukar betyda att bromsen är svår att dosera, tex kan den ta jättedåligt fram tills dess att den nyper.

Dessutom heter det 'van der Waalsbindning' =).

/rikard

Nya V-bromsar
Skogling Skrev:
> Nämligen ett par Avid SL med
> titanskruvar.
>
> Nu sitter det Koolstop "salmon" på.
> Dessa tar fantastiskt bra. Problemet är bara DET
> TJUTER !!
>
> Jag tror, eller hoppas att detta problem kommer
> att försvinna då jag får slita på dom lite grann
> och få litte skogsdamm på fälgen.

Jag har SD Ti bromsar (föregångaren till dina?) ihop med Ritchey bromsar, har aldrig tjutit vare sig med 717 eller XR4.1 fälg. Byt belägg säger/gissar jag.

Ps. Har för mig att Avid originalbeläggen gnölade en del, nu när jag funderar på det. Men dom var så usla på alla sätt jämfört med Ritchey ändå, så dom åkte av snabbare än snabbt.

Nya V-bromsar
Wilier Skrev:
> hm, mina biltema belägg har hittills levererat bra
> broms, till ett smakligt pris dessutom.

19:50:- för Biltemabelägg mot 95:- för 'standard' Shimanobelägg hos LBS:en.. Det blev två par från biltema, speciellt som ena paret förhoppningsvis inte kommer användas alltför länge till..

Nya V-bromsar
Men jag har ju mjuka Koolstop ?! Kanske är det dessa utbytes skor som gör att det blir mer vibrationer som fortplantar sig ? Det kan ju bero på vilken gaffel man har också.
Jag får se i vår hur det går... Dom tar ju i alla fall. ;o)

//Skogling

Nya V-bromsar
42Hz Skrev:
> 19:50:- för Biltemabelägg mot 95:- för 'standard'
> Shimanobelägg hos LBS:en.. Det blev två par från
> biltema, speciellt som ena paret förhoppningsvis
> inte kommer användas alltför länge till..
>
Jag körde helt slut på en uppsättning nya biltemabelägg på en dag i höstas. Iofs var det inte en helt vanlig tur men ändå. Kanske inte är så ekonomiskt som man först får för sig...

Nya V-bromsar
Skogling Skrev:
> Men jag har ju mjuka Koolstop ?! Kanske är det
> dessa utbytes skor som gör att det blir mer
> vibrationer som fortplantar sig ? Det kan ju bero
> på vilken gaffel man har också.
> Jag får se i vår hur det går... Dom tar ju i alla
> fall. ;o)

Jag har Ritchey svarta belägg, Avid RW2 skor och Manitou Skareb Super Gaffel om denna info är till någon nytta för dig ;-)

Nya V-bromsar
Ja, inte mer än att jag är sugen på en Skareb Elite ! ;o)
Jag får om det ej tystnar experimentara lite med de Ritchey röda samt gamla Kool-stop jag har. Jag skall nog få ordning på´t ! = )

Hojar du i sthlm ?

//Skogling

Nya V-bromsar
Skogling: Göteborg.

Men frågar du för att du vill testhoja eller bara klämma/undersöka, så kan jag upplysa om att jag kommer dyka upp på Kinnekulle. Dock kör jag Time Atac XS pedaler och är 188 lång, men det kanske inte är en nackdel för dig?

Nya V-bromsar
Skogling: Det är ju lite av ett problem, ja... :-P Fast det finns ju gott om tid kvar för att ta förnuftet till fånga. :-D

Jaja, jag kan kanske ge dig en recension på det du undrar över, men det kan du ju få lite varstans ändå och folks åsikter är inte alltid att lita på. Vet inte om ens egna ens är att lita på i alla lägen...

Tillbaka
Topp