Nya XT 785 bromsar

Per_k

Ny medlem
Nya XT 785 bromsar
Funderar på att byta ut mina Formula c1 bromsar på min Canyon till Shimano XT 785 Fram/bak
Mina formula C1 fungerar dåligt och jag vill byta ut allt ihop

Behöver man man lutnings sats eller är det bara att montera XT bromsar handtag och slang.

Nya XT 785 bromsar
Beställ ett luftningskit, men du behöver det troligen på en gång då de ofta klarar sig länge utan lugtning, men förr eller senare behövs det och då är det skönt att ha ett kit hemma.

Man kan ju råka dra sönder slangarna när man fastnar i något och då behöver man luftningskit olja och ny slang....

Nya XT 785 bromsar
tänkte jag köpa kpl XT 785 fram/bak bromskit från erlans cykel.

Så broms kitet kommer färdigtmonterad med bromsolja. så att jag kan montera dit kitet utan att lufta bromsarna.

Sedan kan jag beställa luftingskit från ebay. Ser inte ut som att erlan säljer luftningskit. Jag hittar i allafall inget på deras hemsida

Nya XT 785 bromsar
Per_k skrev:
-------------------------------------------------------
> Så broms kitet kommer färdigtmonterad med
> bromsolja. så att jag kan montera dit kitet utan
> att lufta bromsarna.

Ja. Du kan även korta slangarna utan att lufta, om du gör på rätt sätt. Du behöver dock en ny olive och insert, per slang/broms:
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Olive-Insertpin-fuer-Bremsleitung-SM-BH90-p30993/

Dessa följer dock med bromsen om det är retail-förpackat.

Nya XT 785 bromsar
Jag har precis gjort det du vill göra - det går att kapa slang utan att blöda men förr eller senare är det bra att lära sig. Det är enkelt med XT och klart bättre än att betala ett par 100 för att en LBS ska göra det, men det är kanske min åsikt bara.
Köpte bromsar från tysken - skitbilligt.
Köpte bleed kit från Epic Bleed - billigt och funkar skitbra.

http://www.actionsports.de/en/shimano-xt-disc-brake-set-front-and-rear-br-m785-b-black-1395

http://www.epicbleedsolutions.com/products/bleed-kits/universal/

Nya XT 785 bromsar
Tittade lite snabbt nu och Erlan.se har ett pris som faktiskt är ganska bra... Länken till tysken levererar resin belägg utan Ice Tech fenor medan erlan levererar metal med fenor. Beroende på vad man ska köra för skivor kan det vara värt att köpa det ena eller andra, Ice-Tech belägg är nämligen inte helt gratis.

Nya XT 785 bromsar
Har kört med både resin och metall belägg med icetech fenor. Tycker resin greppar bättre och lättare att modulera. Icetech med fenor finns ingen anledning att ha om man inte kör DH eller uberhårt, ser förvisso coolt ut men mina skallrade och det var irriterande.

Senast ändrad:
Nya XT 785 bromsar
Jag håller med om att fenorna är överflödiga, men happyvurmen för resinbelägg är extremt konstig. I resten av världen är det konsensus att resinbelägg är skit, eller för dhproffs som vill ha modulation när det är torrt. På happy påstår folk att det är bättre när det är blött och ger större bromsverkan. Båda är falska påståenden.

Nya XT 785 bromsar
Tyckte att det var ganska stor skillnad mellan greppet och modulation med metall och resin.
Jag läste en del på andra utländska forum innan jag provade byta och konsensus var bättre modulation och ungefär samma bromsverkan men att resin slits snabbare. Så att resten av världen favoriserar metall vet jag inte.

Gillar du metall så kör med det, själv föredrar jag resin.

Nya XT 785 bromsar
jofahjalm skrev:
> På happy
> påstår folk att det är bättre när det är
> blött och ger större bromsverkan. Båda är
> falska påståenden.

Jag bytte nyligen till resin och skillnaden blev rätt stor, till det bättre. Bromsarna ylar inte alls lika mycket och plötsligt har man bromsverkan även när det är kallt och/eller blött. Det hade jag INTE förut, med originalpaddarna med fenor (sintrade).

Däremot kan jag inte uttala mig om hur de funkar när det är varmt och torrt, för det har det inte varit sen jag bytte.

Nya XT 785 bromsar
jofahjalm skrev:
> Det låter inte alls som du hade kontaminerade
> sintrade belägg. Inte alls.

Då hade de rimligen inte givit nån bromsverkan när det var torrt. De tappade i stort sett all bromsverkan så fort det regnade men blev normala efteråt. Därtill ylade de som tågtutor vid minsta fukt. Resinbeläggen ylar också en smula men inte i närheten av lika mycket.

Nya XT 785 bromsar
jofahjalm skrev:
> Jag håller med om att fenorna är överflödiga,
> men happyvurmen för resinbelägg är extremt
> konstig. I resten av världen är det konsensus
> att resinbelägg är skit, eller för dhproffs som
> vill ha modulation när det är torrt. På happy
> påstår folk att det är bättre när det är
> blött och ger större bromsverkan. Båda är
> falska påståenden.

Må så vara, men jag har gått tillbaka till recinbelägg, men mest för att de är lite tystare i vätan och senaste 6 månaderna har det ju regnat jämnt...

Dock håller recinbelägg väldigt kort tid i vätan - det är jag den första att erkänna.

Nya XT 785 bromsar
TompaC skrev:
> Ingår det alltid skruv/brickor när man köper
> dessa?

Köper du en komplett broms får du med en färdigblödd broms, nippel och oliv för att korta slang samt skruv och något blödblock. Det du behöver är skivor och adaptrar som passar skivstorlek och hoj.

Nya XT 785 bromsar
När det är blött så blir mina resinbelägg istället russinbelägg.

Jag tycker resin är jättetrevliga alla dagar när man inte kör konstant i 1 dm vatten. Jag blev väldigt överraskad när jag inte kunde bromsa i en nersförsbacke, och bromsen gav upp innan däcksgreppet. (Upplevde eventuellt att -15° också påverkade negativt.)

Nya XT 785 bromsar
Avids sintrade har enligt i varjefall ett test sämre livslängd än deras egna och många andras resinbelägg. BBB var sammantaget bäst. Önskar att jag hade kvar länken.

Nya XT 785 bromsar
Ringde Erlan cykel och dom kortade båda fram och bak slangarna med 15cm kostnadsfritt. Det kallar jag service. Beställde i går och jag har fått meddelande att dom är skickade. Det kallar jag ubersnabbt.

Tillbaka
Topp