Om du tittar på att köpa en bighit SPEC, så visst man kommer ju ner för backen med en sån också.
Jag byggde min med en Manitou Nixon med 160mm slag, och rullade/studsade ner på den på två tävlingar i väsjöbacken. Jag kom ner, men stilbefriat och skakigt var det, men eftersom jag inte hade åkt på något bättre så klagade jag inte. Jag hade min Bighit i knappt 2 månader.
När jag sedan bytte upp mig till en Scott Nitrous (som för övrigt borde gå att hitta för runt 10kkr) så såg jag någon form av ljus i det hela och kommer därför aldrig att köpa/åka en Bighit Spec igen.
Anledningen till bytet, Bighiten var för kort/liten för att kunna åka bekvämt på.
Efter Nitrousen som såldes pga. att den var för lite så köpte jag en Giant Glory från Åre MTB Center i åre och körde på den ett år. Driftsäker som en stridsvagn (om det inte vore för den läckande boxxern) och rätt trevlig att åka på, men jag tyckte att den blev lite lite, och sålde. Efter ett år på Gloryn så kommer jag inte att gå tillbaka till en hoj med Singlepivot och freeride-vinklar, inte för DH iaf.
Summan av det hela är väl att börjar man med en Bighit så kommer den att fungera tills man börjar åka lite snabbare än riktigt långsamt. Problemet är att det är dyrt att köpa fel, eftersom man gör förluster när man säljer.
Så sikta på att köpa t.ex. en Glory eller något liknande "riktigt".
PS.Nya Bighiten sägs vara rolig, men är inte så vanlig i Sverige.