Nybörjar dh

Nybörjar dh
Jag sålde min Glory DH1 -08 för 11000kr i höstas, garanterat osprucken. En f.d. åre uthyrningshoj. Du borde utan större krångel kunna hitta en sån för ganska precis 10kkr.

Nybörjar dh
mamme1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen renodlad DH, men prisvärt:
> http://www.blocket.se/jonkoping/Merida_UMF_Freddy_
> 2_25896335.htm

Nja, prisvärt skulle jag inte kalla det. En freddy är inget jag skulle rekomendera. Den känns inte det minsta trygg i fart, och är för tung för att kalla rolig vid hopp och lek.

Fast det är ju bara vad jag tycker efter några åk i r-park och ett halvåk i åre.

Nybörjar dh
Som första cykel tycker jag att man bör tänka minimalt underhåll framför vikt och finess. Det gör att man lägger mer tid på åkningen än att skruva på reglage eller underhålla racingprodukter.

När man lärt sig åka kan man definitivt uppskatta en lättare cykel eftersom man är inkörd på ett lok, och man kan även uppskatta justeringar och reglage när man vet vad man vill uppnå med justeringarna.

Min första riktiga DH var en Stab supreme. Det ångrar jag inte en sekund, även om jag inte skulle köpa en sådan igen. Perfekt underhålls fri cykel som fungerade fint för mig i flera år.

//K

Nybörjar dh
Länka gärna vad du funderat på för bighit här, pris, och annat. Ja enkelt, länka annonsen så kommer du nog få tips och sånt från happy folket och dess synpunkter på hojen du funderar på.

Nybörjar dh
Tänk på att det där är BigHit Grom. Det vill säga barn-bighiten. Och storlek short.

Funkar nog okej om du är max 160-165cm lång . Annars bör du ha en större cykel.

Nybörjar dh
Håller med nolltid! Speciellt Cannondalen verkar vettig, som har två lager att underhålla i ramen, och dessutom lite roligare än BigHit, den är ovanligare.. =) Då hjälm är en smak och formsak så betala inte så mycket extra för den om du behöver en.

Nybörjar dh
Mycket fin och problemfri framgaffel för en förstahoj, men bakdämparen är ingen höjdare. Ramen är i sig ingen större hit. Singelpivot är fiffigt, men gå då för cannondalen istället.

I min mening är en 888RC kanonfin att börja med, förlåtande och servicefri.

DHX är också en bra bakdämpare, som inte krånglar så mycket. Undvik Manitou swingers baktill.

//K

Blast skrev:
> okej jag är ca 175cm lång. Men den här då
> http://www.blocket.se/boden/Specilized_spec_Big_Hi
> t_26945586.htm?ca=15&w=3

Nybörjar dh
Om du tittar på att köpa en bighit SPEC, så visst man kommer ju ner för backen med en sån också.

Jag byggde min med en Manitou Nixon med 160mm slag, och rullade/studsade ner på den på två tävlingar i väsjöbacken. Jag kom ner, men stilbefriat och skakigt var det, men eftersom jag inte hade åkt på något bättre så klagade jag inte. Jag hade min Bighit i knappt 2 månader.
När jag sedan bytte upp mig till en Scott Nitrous (som för övrigt borde gå att hitta för runt 10kkr) så såg jag någon form av ljus i det hela och kommer därför aldrig att köpa/åka en Bighit Spec igen.
Anledningen till bytet, Bighiten var för kort/liten för att kunna åka bekvämt på.

Efter Nitrousen som såldes pga. att den var för lite så köpte jag en Giant Glory från Åre MTB Center i åre och körde på den ett år. Driftsäker som en stridsvagn (om det inte vore för den läckande boxxern) och rätt trevlig att åka på, men jag tyckte att den blev lite lite, och sålde. Efter ett år på Gloryn så kommer jag inte att gå tillbaka till en hoj med Singlepivot och freeride-vinklar, inte för DH iaf.

Summan av det hela är väl att börjar man med en Bighit så kommer den att fungera tills man börjar åka lite snabbare än riktigt långsamt. Problemet är att det är dyrt att köpa fel, eftersom man gör förluster när man säljer.
Så sikta på att köpa t.ex. en Glory eller något liknande "riktigt".

PS.Nya Bighiten sägs vara rolig, men är inte så vanlig i Sverige.

Nybörjar dh
Har inte så bra koll på det här med framgafflar så jag undrar vad som e fördelen med dubbelkronad gaffel och om ni rekommenderar det före en vanlig gaffel?

Nybörjar dh
OskarH skrev:
> Nja, prisvärt skulle jag inte kalla det.
Så 50% av ordinarie pris (16 lock) för en ny hoj, som säljs beggad på Blocket för 6500-7000 är inte prisvärt? Okeej...

> En freddy är inget jag skulle rekomendera.
Det är lugnt, det räcker nog med att ett flertal uthyrare/försäljare tillhandahåller den som instegshoj.

> Den känns inte det minsta trygg i fart,
Jobbit! Det går ju alltid i +50 dom första ljuva åren..

> och är för tung för att kalla rolig vid hopp och lek.
Ca 19,5 kg för en första hoj på tajt budget känns ganska normalt, eller?

Nybörjar dh
mamme1: Ta ett åk på en riktigt Dh-hoj, byt sedan till freddy och försök att åka samma bana i samma fart. Då kommer du att hålla med mig, det är jag rätt övertygad om...

Men en ny freddy är ett klart mer prisvärd än en begagnad Bighit SPEC för samma pengar, men det gör inte Freddyn till en bra cykel. Tyvärr.

lillskeden: Tack för uppbackningen :)

Nybörjar dh
Haha! pwn! (Mamme1 har en Freddy..)

Och till trådskaparen, lyssna på folk här. Många har gjort misstaget att köpa en för billig förstahojj.
Tvätta farsans bil och klipp grannens gräsmatta tills du har iaf 10k att lägga på en hojj.

Nybörjar dh
slhap skrev:
> Haha! pwn! (Mamme1 har en Freddy..)
>

ahhw, fuuuck. Men det ändrar min min åsikt :)

Till trådskaparen: Lyd Westman om du vill ha en bra instegshoj för lagom med pengar.

Tillbaka
Topp