Nybörjar fråga - Kläder höst

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 46060
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 46060

Guest
Köpte en racer i somras och har en konstig fråga. Hur långt ner i temperaturen kör ni med korta byxor?

Jag är väldigt okänslig för kyla och fryser inte än så länge nu när det är 10-12 grader, tror knappast jag kommer göra det vid 5 grader heller. Men jag vill ju inte se weird ut. Känns som det finns lite för många stilpoliser där ute...

Hur fort cyklar du, fartvinden kan bli kall som attan ;)
Du kan väl ha med dig benvärmare att dra på om det blir kallt, det är ju rätt vidrigt att frysa om man har långt hem.

Benvärmare eller knävärmare är ett grymt komplement. Jag märker att för mig sliter det mer på knäna om man cyklar och är lite kall.

Det är nog högst personligt. Själv har jag följande ungefärliga gränser för mitt jobbpendlande på räser/CX, 29km enkel:

Under
15: långa ärmar, typ lösärmar eller tunn jacka.
10: Långa ben, lösben eller långa bibs om tempen är stadig under 10. Tåhättor på sommarskorna, buff under hjälmen.
5: Tjockare långbibs, vinterskor, långfingrade cykelhandskar. Ordentligt underställ (nättröja plus ulltröja) under vindtät jacka, hjälmluva.
0: Skoöverdrag över vinterskor, tjockare handskar, mer kläder.

bearthefear sa:
Benvärmare eller knävärmare är ett grymt komplement. Jag märker att för mig sliter det mer på knäna om man cyklar och är lite kall.
Knävärmare står högt på min lista också. Långt innan jag vill ha långärmad tröja, vilket blir lite jobbigt med stilreglerna. Knäna gnäller på mig annars.

Annars är det väl bara att plocka på allt eftersom det känns som att det behövs och se vilken mängd kläder du trivs bra med eftersom det är ganska individuellt.

Benvärmarna åker på redan vid ca 15 grader. Under 8 grader åker vinter-bibsen på. Cyklar inte racer under 0 grader.
Har svårt att hålla tårna varma vid kyla. Fixar ca -10 grader på MTB med neoprenöverdrag ca 1-2 timmar. Kyleffekten från vinddraget märks väl när lufttemperaturen börjar närma sig 0 grader.

Bryr mig inte om stilpolisen. Använder det som fungerar även om det ser udda ut.

För pendling eller hårda pass?

Barbent under
10 °C: Du hamnar i stilpolisens observationsregister.
5 °C: Utryckning.
0 °C: Stilpolisen sätter upp vägspärrar.

Annars kör jag nog ungefär som @ani, möjligt lite lägre gränser om jag tränar hårt.

me.I.am sa:
Annars kör jag nog ungefär som @ani, möjligt lite lägre gränser om jag tränar hårt.

Samma här, ett par tre grader lägre gräns. Men det är förstås inte bara temperatur utan även vind och nederbörd som styr. Försöker klä mig med stil, men har ingenting till övers för stilpoliser.

Detta funkar rätt bra för mig.

Bilagor

• _20181016_200033.JPG
    _20181016_200033.JPG
    80.8 KB · Besök: 174
Tillbaka
Topp