Nybörjar-MTBs

Nybörjar-MTBs
Vill ha en enkel, rätt billig, MTB att börja köra med. Just nu enbart för bikejoring med min hund (rätt stark en på 40kg som drar ganska ordentligt).

Vill ha en MTB för att förbättra läget lite från min nuvarande, typ 7 år gamla, hybrid-White från XXL. Den funkar visserligen OK på grusväg men tänker mig att med lite dämpning kunna köra något sämre stigar också.. Men inte för avancerat då hunden drar en del och jag inte är helt van vid det än :) Men vi lär oss fort.

Fick erbjudande om att köpa en Ghost Kato 29" 2019 för 1500SEK (https://www.ghost-bikes.com/en/bikes/hardtail/bike/kato-29-al) i till synes OK skick med något rostig kedja som antagligen bör åtgärdas. Vet inte mer om den förutom att den är i bruksskick.

Är det en OK start tror ni? Nypris verkar ha varit ca 5-6k av internet att döma. Jag lägger gärna såhär lite pengar nu först, blir vi helt bitna så lär jag vilja sikta mot fulldämpad och svårare stigar i framtiden, men nu vill jag ha instegstänk.

Service har den antagligen inte fått nått. Jag såg dock en video på youtube, verkar inte vara så svårt att ta isär och smörja den enkla dämparen som sitter på heller själv, om den nu behöver det.

Annars, vad?

Nybörjar-MTBs
Perfekt cykel för att cykla grusväg och enklare stigar
Om allt den behöver är en ny kedja så är det ett klipp, men om det behövs nya lager, bromsar eller växeldelar kan kostnaden dra iväg.

Dämparen lär vara kass oavsett om den är servad eller inte, så den mesta dämpningen på den cykeln sitter i däcken.

Jag skulle säga att det är en plånboksvänlig inkörsport, som du inte behöver vara öm om eller bli ledsen över om den rasar helt. Kan alltid ha den att cykla till kiosken med när du oundvikligen köpt en cykel som kostar mer än bilen i framtiden.

Nybörjar-MTBs
Perfekt cykel för att cykla grusväg och enklare stigar
Om allt den behöver är en ny kedja så är det ett klipp, men om det behövs nya lager, bromsar eller växeldelar kan kostnaden dra iväg.

Dämparen lär vara kass oavsett om den är servad eller inte, så den mesta dämpningen på den cykeln sitter i däcken.

Jag skulle säga att det är en plånboksvänlig inkörsport, som du inte behöver vara öm om eller bli ledsen över om den rasar helt. Kan alltid ha den att cykla till kiosken med när du oundvikligen köpt en cykel som kostar mer än bilen i framtiden.
Ja, lite så trodde jag.

Fattar att dämparen på dessa cyklar inte är mycket att hurra för, men det kan funka för att komma igång. Som du säger så går den ju bra som vardagscykel annars som man inte måste vara superrädd för att lämna låst utomhus vid tillfälle :)

Tillbaka
Topp