nybörjarcykel för grusväg och stig

Luri

Medlem
Börjat kika runt efter en cykel för grusväg och stig. Suttit och försökt hitta något som verkar vettigt men när man är oinsatt så är det ren djungeln att navigera.

Har satt min budget till 10000:- och är inte främmande för att handla begagnat då det verkar som jag får mer cykel för pengarna på det sättet.

Är 177cm lång.

Tror dom vill veta lite vad för slags terräng du vill cykla i? Är det bökigt med massa stenar och rötter? Eller mer fina joggingspår i skogen? Eller tänker du att du vill kunna ta dig fram lite överallt? Som du ser på bilderna ovan så kan definitionen av en stig vara rätt bred. :D

Ebba Grön, Dag Vag, Stig Vig, Bo Ko, Bert Stjärt.

Trindeman Lindeman! ?

Mm men han säger grusväg och 10 000. Menar han grusväg och döds?
Nej.
Så det finns rapide för 11000 eller om man tycker det är roligare valfri basic mer aggro HT som sentier , big al eller Commencal meta ht origin.
Själv hade jag inte behållit min sentier för att cykla grus. Beggad scale 935 om det fanns.

Det blir varierande terräng. Har inte varit ut och utforskat utbudet runt om mig så jag kan inte säga att det är fina gångstigar utan rötter, stubbar och sten eller om det är mycket utav det.

Ut och reka med dig då! Fast faktum är att om man inte cyklat mycket tidigare i livet så är det jättesvårt att avgöra vad för slags cykling man kommer ägna sig åt. Man tror man ska göra en sak, men när man väl är ute så vill man göra en annan, och då kommer man få större inblick och känsla för vad man faktiskt uppskattar mest.

Har ju ingen aning om vart det finns stigar. Blir ju att jag sätter mig på cykeln och drar ut och ser vad jag hittar liksom.

Luri sa:
Har ju ingen aning om vart det finns stigar. Blir ju att jag sätter mig på cykeln och drar ut och ser vad jag hittar liksom.

Kolla på de som nämnts då. Alla utom rapide är allround/stigcyklar. Ska du inte tävla i xc/långlopp så blir vilken av dem som helst toppen. Blir det mycket grus får du byta däck

Ah, det är säkert en fin cykel. Kolla bara så det är hjul med TA 142 bak och 100 fram men det tror jag det är.

Fast, minsta lilla du ska uppgradera så känns 935 som en bra affär. På den här du rätt växlar och 29 boost hjul från början.

Med tanke på det så vore kanske 8000 ett bättre pris...men jag är värdelös på beg. Priser

Såg nu att det är 27.5" hjul på den begagnade, 29" känns som ett bättre alternativ så ska kika på 935 istället

Går säkert bra m 27.5 och den väger inte mycket. Tänker mest att om du ska byta växlar och kanske annat så närmar du dig ska snabbt nypriset för en 2018....

Men om du får ner priset och ger fan i att uppgradera? Du kanske vill ha en annan typ av cykel sen i alla fall.

Tillbaka
Topp