Nybörjarcykel för LVG (landsvägscykling) sökes

Hej!

Jag tänkte köpa en begagnad cykel för landsvägscykling. Cyklar på en begagnad Nishiki X-Five (tror den är en hybridcykel) med Brooks Cambium C17-sadel. Den cyklar jag på i zon 2 lite då och då och det är ett toppen komplement till min löpning.

Hade velat ha en snabbare cykel men vill inte betala för mycket, gärna 10-15k.

Vad hade ni rekommenderat mig då? Är ca 182 cm lång.

Cyklar lite då och då och siktet inställt på begagnat eftersom du brukar löpa istället. Tolkar det som att du inte kommer att mala hundratals mil över sommaren(?) Mitt råd blir en bra fälgbromsad cykel i rätt storlek som någon mest haft på väggen. Strunta i 12 speed, elväxlar och skivbromsar. Gå på intrycket av skicket, har den mest stått eller har den massvis med mil i bagaget utan att så mycket är bytt? Man får ju gissa. Min 2010 års cykel som jag har på trainern har gått drygt 400 mil i vinter, och nu börjar det bli dags att byta kedja. Egentligen borde jag byta en vajer också, men det är allt underhåll på de milen trots att den verkligen inte var ny. Ta reda på rätt storlek, det är viktigt. Leta upp tabeller på den du funderar på, eller fråga här. Finns några riktiga gemometrigudar här har jag sett. :)

Det finns gott om dessa till fantastiska priser. Du kan utan vidare hitta något som är kul att cykla på emellanåt utan att passera 10 000. Kan vara bra med en liten slant till en annan sadel eller allmän översyn av drivlinan etc.

Hej!

Jag tänkte köpa en begagnad cykel för landsvägscykling. Cyklar på en begagnad Nishiki X-Five (tror den är en hybridcykel) med Brooks Cambium C17-sadel. Den cyklar jag på i zon 2 lite då och då och det är ett toppen komplement till min löpning.

Hade velat ha en snabbare cykel men vill inte betala för mycket, gärna 10-15k.

Vad hade ni rekommenderat mig då? Är ca 182 cm lång.

Håller med om Wilier. Jag är 183 cm lång och körde Triestina i large, om jag minns rätt.
Klickskor, bockstyre, ringa vikt och smala däck gör stor skillnad. Viljan att vara ute på lååånga rundor är en annan.

Bra REA. Dock nämnvärt är att det låga priset är exklusive dyr frakt. 7343.99+1955.49=9315.48kr.
Bra REA på Bianchi Via Nirone 7 105 2022 9961.99+1955.49=11942.98 kr också.

För en del mer kan man få en skivbromsad Radon R1 TIAGRA 944,33 € (incl. 25% VAT) + 69,99 € shipping = 1014.32 € ≈ 11 136,96 SEK.

Senast ändrad:
Bra REA. Dock nämnvärt är att det låga priset är exklusive dyr frakt. 7343.99+1955.49=9315.48kr.
Bra REA på Bianchi Via Nirone 7 105 2022 9987.49+1955.49=11942.98 kr också.

För en del mer kan man få en skivbromsad Radon R1 TIAGRA 944,33 € (incl. 25% VAT) + 69,99 € shipping = 1014.32 € ≈ 11 136,96 SEK.
Om jag mot all sannolikhet ens skulle överväga att cykla runt en sjö e.d. skulle valet falla på en cykel med fälgbroms.
Skivor är jetebra där de behövs men är verkligen inget måste för svensk landsväf.

Oron är att jag är dumsnål kring att köpa en cykel som är i underkant storleksmässigt, samt att jag tvekar inför att betala 2500 kr i Malmö för en bikefit.

Jag lovar att återkomma.

Tillbaka
Topp