Nybörjarcykel trail eller xc

Hej,
Som rubriken lyder. Är nybörjare men har cyklat en hel del då med min hybrid.

Vill nu börja cykla i skogen. Jag ser lite hopp och dylikt framför mig, min fru ser en 40-års kris och skador framför sig:)

Hur som behöver råd. Alla är proffs som man pratar med (vill vara) och alla insnöade i sitt respektive märke eller efter sin egen budget eller cykelstig. Vilket gör det väldigt

Tänkte först en budget på runt 10k. Märkte snabbt att var lågt satt. Började snegla mot 15 och helt plötsligt överväger jag 35 (gillar prylar).

Som sagt är nybörjare och vill egentligen ha en bra HT och lära mig på och se om jag fastnar. Så vill helst inte lägga en halv förmögenhet. Samtidigt vill jag inte ha skräp.

Vill helst handla i Sverige så skippar helst vitus etc även om dem verkar fina.

Har tittat på allt från Trek X-caliber, Merida Big Trail till Specielized Stumpjumper. Och blir mer och mer förvirrad.

Ledsen för långt inlägg men detta är en jungel, vill bara ut och cykla!!!

Hej,

Vill nu börja cykla i skogen. Jag ser lite hopp och dylikt framför mig, min fru ser en 40-års kris och skador framför sig:)

Hur som behöver råd. Alla är proffs som man pratar med (vill vara) och alla insnöade i sitt respektive märke eller efter sin egen budget eller cykelstig. Vilket gör det väldigt

Tänkte först en budget på runt 10k. Märkte snabbt att var lågt satt. Började snegla mot 15 och helt plötsligt överväger jag 35 (gillar prylar).

Som sagt är nybörjare och vill egentligen ha en bra HT och lära mig på och se om jag fastnar. Så vill helst inte lägga en halv förmögenhet. Samtidigt vill jag inte ha skräp.

Har tittat på allt från Trek X-caliber, Merida Big Trail till Specielized Stumpjumper. Och blir mer och mer förvirrad.

Du kanske ska titta lite på begagnatmarknaden, åka ut i skogen å testa lite och sen göra en egen bedömning för å se vad du behöver.

Jag har en x-caliber 7, den funkar perfekt för min åkning men vet att det är många här på forumet som inte skulle ta i den ens med tång.

Hej,

Utan att ha någon erfarenhet alls av MTB vågar jag mig ändå på att du kommer att köpa ”fel” första cykel så varför inte börja med en begagnat så du får lite att basera ditt slutgiltiga och helt säkert rätta val på ?

I Sverige kan man köpa Trek Roscoe 7 eller högre eller marin San Quentin. Fuse kan man säkert köpa också. De är lämpligare om man ska hoppa och skada sig

Utan att ha någon erfarenhet alls av MTB vågar jag mig ändå på att du kommer att köpa ”fel” första cykel så varför inte börja med en begagnat så du får lite att basera ditt slutgiltiga och helt säkert rätta val på ?
Haha ja jag känner så med. Har vart nära att bara ta nåt för jag blir så frustrerad att inte hitta nåt som känns riktigt rätt:)

I Sverige kan man köpa Trek Roscoe 7 eller högre eller marin San Quentin. Fuse kan man säkert köpa också. De är lämpligare om man ska hoppa och skada sig
Tittade på Roscoe häromdagen men killen i affären tyckte det var dumt med +däck för jag skulle tröttna att det gick för långsamt? det var han som gjorde mig förvirrad om det är en xc eller trail jag vill ha

Tittade på Roscoe häromdagen men killen i affären tyckte det var dumt med +däck för jag skulle tröttna att det gick för långsamt? det var han som gjorde mig förvirrad om det är en xc eller trail jag vill ha.

Se till att det är en 2022 Roscoe 7.
Den är inte + och tycker man 2.6'' är för tungt så kan man byta däck.
Däremot är den över budget i riktpris.

Ok grymt, tack! Det visste jag inte, butiken hade bara 6:an nämligen.

Priset tycker jag är ok om man får en vettig lämplig cykel.
6:an är den enda Roscoe som inte har fått mer modern (lättcyklad utför) ram inför 2022 vilket är synd då den står sig ok jämfört med många andra cyklar man kan köpa över disk.
Vi har en Decathlon Rockrider AM100 i familjen, kan vara något.

6:an är den enda Roscoe som inte har fått mer modern (lättcyklad utför) ram inför 2022 vilket är synd då den står sig ok jämfört med många andra cyklar man kan köpa över disk.
Vi har en Decathlon Rockrider AM100 i familjen, kan vara något.
Ja alltså det känns som rätt mycket cykel för pengarna. Men som sagt 2,8 däck kändes enormt?

Är ni nöjda med den? kikade på den häromdagen.

Du kanske ska titta lite på begagnatmarknaden, åka ut i skogen å testa lite och sen göra en egen bedömning för å se vad du behöver.

Jag har en x-caliber 7, den funkar perfekt för min åkning men vet att det är många här på forumet som inte skulle ta i den ens med tång.
Ja jag letar men inte mycket på marknaden känns det som. Inte i närheten iaf.

Har kollat på den och för mig känns det som en vettig cykel men som du säger dem med åsikter tycker olika. Jag känner personligen att man måste ju ha förutsättningar för att använda all teknik och priffsgrejer på en dyrare hoj med. Vilket jag inte har:)

Var i vårt långa land bor du och vad är det för stigar du kommer att cykla på? Men om du inte tänker satsa på att köra snabbt till bekostnad av allt annat är nog en stigcykel ett bättre val.

Med en budget på runt 15 är hardtail ett solklart val. Trek Roscoe 7, Allebike MB31, Orbea Laufey H30, Rockrider AM 100, m fl är bra utgångspunkter. Kolla vad som finns och vad du kan få tag på. Roscoe 6 kan du skippa.

Du har utkastet till min köpguide här: https://github.com/MagerValp/MTB
Uppdaterad version är på gång.

Vad ser du framför dig, snabba släta tallbarrsstigar och grusväg, eller teknisk stig upp och ner med stök, rötter och sten? Förstnämnda en hardtail eller ännu roligare en gravel. Det sistnämnda en fs, om mer teknikträning önskas, en xc och om mer förlåtande en med mer slag. Bäst teknikträning ger dock helstelt. Att sen gå över till fs blir så mycket lättare. Var ett halvår utan framgaffeln på en ht för många år sen, körde temporärt med stelt i väntan på ny. Gjorde underverk med min teknik.

Var i vårt långa land bor du och vad är det för stigar du kommer att cykla på? Men om du inte tänker satsa på att köra snabbt till bekostnad av allt annat är nog en stigcykel ett bättre val.

Med en budget på runt 15 är hardtail ett solklart val. Trek Roscoe 7, Allebike MB31, Orbea Laufey H30, Rockrider AM 100, m fl är bra utgångspunkter. Kolla vad som finns och vad du kan få tag på. Roscoe 6 kan du skippa.

Hej,
Bor i Jönköping och finns rätt mycket varierande spår i närområdet. Inte intresserad av

Hej,
Bor i Jönköping och finns rätt mycket varierat i närområdet. Blir inget downhill eller enduro men vill ändå ha en cykel som tål lite. Speciellt då man inte har tekniken och kanske för sig korrekt på stigen alla gånger.

Jag har egentligen inte satt en budget mer än att jag tycker det känns så onödigt att ha en skitfin cykel i garaget om jag inte fastnar:)

Tack skall kolla din guide!!

I mina öron låter en HT med modern geo och 120-140 mm gaffel helt rätt. Tänk på att budgetera för ett par schyssta pedaler och matchande skor också, och om cykeln inte kommer med dropper tillkommer det. Knäskydd är också trevligt när man gör sina första tafatta försök till att hoppa... :D

Tycker att den där RR AM 100 verkar prisvärd o bra. En annan cykel som brukar nämnas i dessa sammanhang är Canyon Stoic 2 som för ngn vecka sedan fanns i XL men då är det ju en online-cykel.

Tyvärr kan man inte vraka o välja bland cyklar. Kolla vilka storlekar som finns att tillgå.

Finns antal marin i olika storlekar, modeller och pris på bikester. Finns butik i Sverige, hur det nu hjälper när den ligger i Stockholm.
Hur som helst har väl marin motsvarande prisläge som Vitus men modernare cyklar

Ja, men den körs ju av en 11-åring stl S och hennes omdöme är något begränsat. Kolla med @Putte--
Sambon har en Roscoe 6 från 2020, med den gamla geon. I grund och botten en bra cykel, men den gamla geon gör sig bäst på trekking och xc-slingor, snarare än om man ska dundra på utför och köra stök. Sämst på 6:an är framgaffeln (skräp från suntour) och QR 141 bak. Kort reach och rätt upprätt sittställning.

Plusdäcken är ganska mysiga, men Kenda Havok som sitter på från fabrik är skit och slangarna som sitter i väger 350 g styck. Byte till något slanglöst kvalitetsdäck är ett måste.

Roscoe 7 2022 råder bot på allt. Enda nackdelen är priset.

Jag tittade en hel del på Roscoe 7 2021 men valde bort den av tre anledningar, 1. Dålig geo 2. Gammal hederlig 5mm QR bak (inget konstigt om det var 2013års modell) 3. Priset för en ganska omodern cykel

För mig var valet enkelt, jag hade en begränsad budget och när RR AM100 dök upp så var det givet för det lämnade lite pengar till nya däck direkt, lite tubeless grejer, nya handtag mm.
För under 10 så skulle jag säga att det inte finns någon cykel som mäter sig med den. Velar du mellan AM100 och någon annan för ca 13 så skulle jag rekommendera dig att ta AM100 och lägg pengar på nya däck och personlig utrustning istället.
Jag upplevde den något liten/kort i början men jag gick ju från XC som har en helt annan geo. Men nu ett halvår senare så kommer vi riktigt bra överens.

Och tycker man som jag att AM100 ser lite tråkig ut så kan man ju lätt pimpa upp den för några hundra då den inte har några stora dekaler på sig från början.
IMG_20210808_132329.jpg

Tycker att den där RR AM 100 verkar prisvärd o bra. En annan cykel som brukar nämnas i dessa sammanhang är Canyon Stoic 2 som för ngn vecka sedan fanns i XL men då är det ju en online-cykel.

Tyvärr kan man inte vraka o välja bland cyklar. Kolla vilka storlekar som finns att tillgå.
Jag tittade en hel del på Roscoe 7 2021 men valde bort den av tre anledningar, 1. Dålig geo 2. Gammal hederlig 5mm QR bak (inget konstigt om det var 2013års modell) 3. Priset för en ganska omodern cykel

För mig var valet enkelt, jag hade en begränsad budget och när RR AM100 dök upp så var det givet för det lämnade lite pengar till nya däck direkt, lite tubeless grejer, nya handtag mm.
För under 10 så skulle jag säga att det inte finns någon cykel som mäter sig med den. Velar du mellan AM100 och någon annan för ca 13 så skulle jag rekommendera dig att ta AM100 och lägg pengar på nya däck och personlig utrustning istället.
Jag upplevde den något liten/kort i början men jag gick ju från XC som har en helt annan geo. Men nu ett halvår senare så kommer vi riktigt bra överens.
Kanon tackar för info! Som sagt AM verkar prisvärd och precis som du säger ger ju utrymme för lite annan bra utrustning utöver cykeln. Skall kika lite närmare på den

Stoic såg riktigt fin ut men fanns inte i min storlek:/ så anmälde mig att dem skulle påminna när dem kom in.

Nej är som du säger utbudet är sådär just nu med storleken iaf

Tillbaka
Topp