Nybörjare behöver hjälp inför Cykelvasan 2014

thumper

Ny medlem
Hej på er!
Är helt ny till detta forum men känner nu att jag skulle behöva lite råd och tips.

Har idag en cykel kallad Giant Boulder strl M 26". Den behöver helt klart en genomgång då växlarna hackar och troligtvis punka på bägge däcken. Dessutom känner jag att hur jag än gör så sitter jag underligt på den.

Var därför idag inne i en Team sportia butik för att kolla priser på nya cyklar. Och blev då erbjuden en Scott Aspect 10.

Nu lite frågor.

Jag är 179 cm lång och väger i dagsläget 120 kg (ner från 158 förra året)
Om jag väljer att köpa ny cykel bör man satsa på en M igen eller en L?

Jag kommer träna inför vasan i terräng men också pendla till och från jobb på vanliga cykelvägar.
Jag undrar ju också såklart om man kan köra med min gamla Giant eller om det bara vore galet då jag efter landsväg får ont i ryggen. Vågar knappt tänka mig hur man mår efter 9 mil i terräng :)

Tacksam för svar!

Välkommen!

Tror du passar bäst på en M. Men det kan funka med en L lite beroende på geometri på cykeln (som jag inte har koll på) och hur du är skapt med avseende på benlängd, överkropp osv. Finns flera storleksguider på nätet där du kan stoppa in dina mått och få hjälp med storlek. Kolla tex guiden på Canyon.com och jämför deras rekomendation (deras cyklars geometri) med Scotten. Då kan du passa på och se om du inte hittar en bättre specad cykel för pengarna också!

Du kan absolut cykla med din gamla cykel om den servas. På Happy är det vedertaget att det funkar på allt från damcykel och CX till skivbromsad enhjuling. Det beror på att banan anses MKT lätt. Jag har cyklat loppet och skulle rekommendera en nybörjare en framdämpad Mtb med 29"-hjul för att få en rimligt angenäm tur.

Lycka till!

Stort tack för svaret!

En del av mig känner väl att min gamla duger medans den andra delen dvs barnet i mig vill ha en ny hoj :D

Sen är jag nog lite märklig också som tycker att cyklar speciellt Scott är så förbannat snygga :D

Jag har lång överkropp och korta ben :)

Mest bestämmer nog längden. Någon gång kan en hoj där styret sitter högre vara en fördel för tyngre cyklister då man inte så lätt börjar "hänga på styret" ifall man tröttnar i mag- och ryggmuskler på en tur.
Det är också klart att extrema lättviktslösningar och delar är det bäst att hålla sig borta från om matchvikten överstiger 100 kilo.

Aspect har en mer upprätt sittställning vilket kanske är lämpligt. Blir du biten och kanske tappar lite i vikt så kan nästa steg vara Scale där du sitter mer utsträckt.

Om du kör din gamla cykel så kosta på den bra däck och nya slangar. Om du letar lite hittar du trådar om det.

Jag har bara kört ett långlopp men det var påtagligt att många av de som körde gamla cyklar även hade gamla däck.

Köper du nytt, titta på någon 29:er och försök få en ganska kort och hög ram som skrivet ovan av Benne.

120kg skall vara OK för de flesta normala HT mtb:er

Jag är en motionär på 110+ och köpte en Scott Aspect 29 i höstas. Den modellen jag har har är, i princip, en Aspect 10 fast med 29" hjul.

Jag körde tidigare på en 12 år gammal Crescent av enklare modell. Jag är helnöjd med den nya cykeln och ser fram emot min 4:e Cykelvasa fast nu på ny cykel.

Så länge som du tycker att du sitter bra på cykeln så tror jag du skulle bli nöjd med det köpet.

thumper skrev:
-------------------------------------------------------
> Har idag en cykel kallad Giant Boulder strl M 26".
> Den behöver helt klart en genomgång då
> växlarna hackar och troligtvis punka på bägge
> däcken. Dessutom känner jag att hur jag än gör
> så sitter jag underligt på den.
>
Om du inte sitter bra på din nuvarande cykel så tycker jag att du ska köpa en ny. Det är otroligt mycket roligare att cykla på en cykel som känns bra. Sen är det roligare att cykla på en ny cykel rent generellt också :)

> Jag är 179 cm lång och väger i dagsläget 120
> kg (ner från 158 förra året)

Bra kämpat!

> Om jag väljer att köpa ny cykel bör man satsa
> på en M igen eller en L?
>

Den du sitter bäst på. Troligtvis en M i ditt fall beroende lite på cykeltillverkarens geometri. Stirra dig inte blind på vilken som är snyggast, det är bra mycket viktigare att den passar dig. Tänk på att cykelbutiker med små lager kan vara intresserade av att sälja en cykel till dig som egentligen är fel storlek, så ta deras rekommendationer med en liten nypa salt och besök mer än en butik för att bilda dig en uppfattning.

> Jag kommer träna inför vasan i terräng men
> också pendla till och från jobb på vanliga
> cykelvägar.
> Jag undrar ju också såklart om man kan köra med
> min gamla Giant eller om det bara vore galet då
> jag efter landsväg får ont i ryggen. Vågar
> knappt tänka mig hur man mår efter 9 mil i
> terräng :)
>
> Tacksam för svar!

Som f.d tungviktare kan jag lova dig att du kommer vara öm efter CV oavsett cykel. Men det är en härlig känsla att ta sig i mål ändå.

Sparhawk och Bofh ni som kört CV
Hur är terrängen? Vad kan man förvänta sig och har ni några träningstips? :)

CV är tekniskt lätt. De flesta skogsturer jag tar är mer tekniskt krävande än CV. Däremot så är det en hel del av sträckningen som har ojämnt underlag så det kan bli skumpigt lite här och där.

Tror det viktigaste är att träna tid på sadeln och sedan slänga in någon enstaka stigtur för att få lite känsla för hur cykeln betear sig på sådant underlag. På stig tycker jag också att man tvingas att lära sig växla på ett vettigt sätt. Dvs ha lite framförhållning så man inte fastnar i en backe med på tok för hög växel.

Växla lite lugna långa pass med lite kortare hårda.
Börja lugnt och öka vid långsamt.

En annan fråga. Sett att många tar bort reflexerna? Är det för att det blir snyggare bara? Tänker att dom ändå borde vara bra att ha iaf om man som jag kommer pendla lite då och då också :)

Grattis till nya hojjen.

Min egen erfarenhet är att reflexerna ramlar av allteftersom.

Har sett en ny(?) variant av reflex som sitter påtredd på en eker för varje.

Tänkte försöka få tag i ett par sådana och sätta på racern och pendlarcykeln.
MTB:n har jag inte tagit ställning till ännu.

Ja, det är enda vettiga skälet. Men du bör veta att reflexer verkligen sticker i ögonen på många (långlopps)-cyklister. Det finns andra no-no's också, det kommer du att märka! ;-)

Grattis till din nya cykel!

Jag skulle inte ta allt för hårt på det.

Är man ute på en lvg-runda i höstmörkret är det ju synd att bli ner mejad av en bil bara för att folk måste ha hjälpmedel för att se andra trafikanter framför sitt fordon ...

Men som sagt var, man måste ju alltid anpassa sig efter reglerna eller nåt:-)

Hehe okej tack för svaren :-)
Här kommer en bild på skönheten :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    96.4 KB · Besök: 41
thumper skrev:
> Sparhawk och Bofh ni som kört CV
> Hur är terrängen? Vad kan man förvänta sig och
> har ni några träningstips? :)

Sent svar, men +1 på vad sparhawk sa, samt att man som lite tyngre cyklist kan förvänta sig en MYCKET tuffare CV än för flugviktarna. Nu har du förvisso ett år på dig att tappa några kg till och min rekommendation är att du gör det. Tittar man på banprofilen så går det neråt sammanlagt, men stigningarna är långa och branta och där är det inte så kul att vara tung. Min cykling har blivit avsevärt roligare nu när jag väger mindre. Terrängen är väldigt skumpig om man startar långt bak så var beredd på att ryggen kommer ta stryk. Tänk tvättbräda så förstår du.

Fin cykel, grattis. Är det ett fäste för barnstol jag ser?

Stämmer bra men jag tar mig inte upp på cykeln med fästet på... Så vi får sätta det på frugans cykel :)

Tackar! Planen är att gå ner en hel del till tills nästa sommar :)

thumper skrev:
-----------------------------------------------------
>
> Tackar! Planen är att gå ner en hel del till
> tills nästa sommar :)

Grattis och lycka till!

Är det helt uteslutet för dig att delta på årets CV?
Startplatser går alltid att få tag på och om 90 km känns för mastigt så finns ju varianten på 45 km.

Nu när du är "hög" på din nya cykel så kanske det vore kul att känna av stämningen och lite utav bansträckningen (om du tar CV 45 km).

Grattis till en fin cykel och ett bra och nyttigt intresse!

Jag började cykla för hälsans skull men nu gör jag det för att ha roligt! Visserligen är jag långsam som inlandsisens framryckning men det går allt bättre. Det blir tävlingspremiär för mig på cykelvasan den 17/8. Häng i för det blir lättare, på flera sätt. Jag har gått ner 12 kg sedan i höstas.

hälsningar
Gordon

Senast ändrad:
thumper:
Grattis till din nya cykel och välkommen i träsket.

BOFH skrev:
> stigningarna är långa och branta

Nja, där håller jag inte riktigt med dig.
Enl mig är det två långa stigningar på CV 95km:
-Startbacken, c:a 3km lång
och
-Backen upp mot Oxbergskontrollen, endast c:a 750m lång men brantare än startbacken

Men det är en hel del korta och branta backar,
särskilt mellan Risberg och Evertsberg.

/Håkan

Jag vill minnas en asfaltsbacke som aldrig tog slut någonstans runt mitten av loppet. Men poängen var mer att backarna är mycket mer kännbara när man väger en del. Jag vägde någonstans strax under 120 när jag körde om jag minns rätt och det var enormt tufft. Idag när jag väger lite över 90 så hade ingen av de där backarna varit något som helst problem.

Backen före oxberg gick jag upp för.

Tur att jag gillar utmaningar med andra ord. Cyklat en hel del idag och jag har så förbannat omt i rumpan... Samt framsida lår är stenhårda nu men ska köra 3 km terräng i lugnt tempo då vännerna ska jogga :) Vill lära känna cykeln :)

BOFH skrev:
> Jag vill minnas en asfaltsbacke som aldrig tog
> slut någonstans runt mitten av loppet.

Tennäng, den backen hade jag glömt.
C:a 3,5km lång och med 100m stigning.

> Men
> poängen var mer att backarna är mycket mer
> kännbara när man väger en del.

Det håller jag helt med om.

/Håkan

Senast ändrad:
Lite följdfrågår!

Körde spåret igår och framväxlarna mellan andra och tredje kugget började "hacka" höll jag in spaken så växlade den igen. Sedan kändes kedjan slapp efter bara en vända och viktigaste frågan... När försvinner smärtan i röven? :P

Angående växlarna så har du valet att försöka justera dem själv så de lirar eller lämna in på butiken. Det är normalt att växlar behöver justeras med jämna mellanrum, särskilt när cykeln är ny och man har hunnit några mil. Om du googlar på "front derailleur adjustment" och tittar på filmer på youtube och parktools hemsida finns all information man behöver (samt på forumet).

Angående röven så kan det räcka att skaffa dig cykelbyxor med lite tjockare vaddering. Det finns olika tjocklek och olika viktrekommendationer på vadderingen. Eventuellt är sadeln fel för dig också, men den skulle jag vänta med att byta tills du vet om det är du som är vek eller inte :)

Edit: Om du har noll mek-vana så lägger jag in en brasklapp om att framväxeln kan vara svårare än bakväxeln att justera. Dessutom är det ju inte säkert att det är felinställt, du kanske bara kör med konstig kedjelinje (stora fram-stora bak funkar inte på alla växelsystem och ramar).

Senast ändrad:
Ja, det där med sadlar är ett kapitel för sig.

Man får alltid ont i början. Det ska gå över med tiden, MEN om du har fel passform på sadeln och den klämmer på mjukdelar - ffa nerver och blodkärl men även muskler så är det skadligt. Du kommer att märka av om det är fel bl a genom att du får domningar i "zee private partz", se upp med det.

Se till att sadeln klämmer på _sittbenen_ och ingen annanstans.

Justering av sadeln i höjd och framåt - bakåt kan också hjälpa till. Cykelhandlaren ska kunna hjälpa dig med detta.

Har du otur måste du byta sadel.

Växlarna behöver nog justeras låter det som. Också en sak som LBS:en ska kunna hjälpa dig med.

Ska kolla om jag kan fixa växlarna själv. Jag vill ju lära mig.
Tror jag har ont längre in än sittbenen eller vad man ska säga :/
Svårt att förklara

Äsch, jag som ville vara först med att starta en CV2014-tråd. Hade tänkte skriva från startfållan...

Men lite tips från en tungviktare till en annan. Första gången jag körde fullvasan vägde jag knappt 120kg så det går, men backarna är tunga. Men vet om det och cyklar med förstånd så går det bra. Det jag tog med mig från då var att jag inte var nära att vara långsammast. Det var gått om folk att cykla om vilket var lite av en egoboost och gjorde det hela lite roligare för en tjockis som jag.

Byt sadel! Chansen att du ska ha fått en sadel som passar från början är rätt liten. Gå till en butik där de mäter upp sittbenen och pröva utifrån det. Själv föredrar jag en sadel med hål i mitten eftersom jag tycker det avlastar centrala områden.

Ryggont kan bero på olika saker, för oss tjockisar oftast pga dåliga magmuskler. Men jag märkte av en stor skillnad när jag bytte till heldämpat. Det har väl lite med ålder att göra antar jag. Ryggen blir stelare.

När det kommer till vikten dock... så har inte cyklingen hjälpt särskilt mycket annat än som en motivation till att gå ner. Det riktiga raset kom när jag började kika lite på kosten. Laddade ner en app från shapeupclub som hjälper en att gå ner och den har funkat riktigt bra för oss.

Lycka till så ses vi kanske 2014 :O)

/Freddo

Jo kosten har jag koll på och fortsätter även med min styrketräning under tiden med :) Tänkte jag skulle köra in denna sadel nån vecka eller två iaf så får man se efter det :-)

Även om det gör ont så vill jag fan bara ut och cykla :D

thumper skrev:
> Jo kosten har jag koll på och fortsätter även
> med min styrketräning under tiden med :) Tänkte
> jag skulle köra in denna sadel nån vecka eller
> två iaf så får man se efter det :-)
>
> Även om det gör ont så vill jag fan bara ut och
> cykla :D

Det är en bra inställning. Fast ett råd till, glöm inte bort att vila. Det är så sjukt lätt att överträna i början och dra på sig en massa diffusa skador som sabbar allt. Alla muskelfästen i princip har dålig blodgenomföring vilket gör att det tar lite tid att bygga upp dom jämfört med musklerna som sitter i andra ändan. Det gör att det är lätt att dra på sig inflammationer i muskelfästena i början.

/Freddo

Frågar mer här då alla är så hjälpsamma :)
Körde ju terräng igår. Barr, rötter osv. I vissa nedförsbackar gled jag bara och då var det torrt. Ska man i dessa lägen även ta hjälp av frambromsen? Använder den så sällan så har ingen riktig koll

thumper skrev:
> Frågar mer här då alla är så hjälpsamma :)
> Körde ju terräng igår. Barr, rötter osv. I
> vissa nedförsbackar gled jag bara och då var det
> torrt. Ska man i dessa lägen även ta hjälp av
> frambromsen? Använder den så sällan så har
> ingen riktig koll

Bakbromsen styr, frambromsen reglerar farten men har sina uppenbara nackdelar i nedförsbackar om du inte tänker dig för och lär dig hur bra just din broms tar :)

Grunden är att frambromsen bromsar farten och bakbromsen "styr" du med. Man får dock anpassa detta efter underlag och lutning. Får mycket frambroms i branta backar (eller väldigt ojämnt) så blir det en OTB. Blanda både fram och bak och testa vad som fungerar bra.

thumper skrev:
> Frågar mer här då alla är så hjälpsamma :)
> Körde ju terräng igår. Barr, rötter osv. I
> vissa nedförsbackar gled jag bara och då var det
> torrt. Ska man i dessa lägen även ta hjälp av
> frambromsen? Använder den så sällan så har
> ingen riktig koll

Där har du problemet. Bakbromsen används endast i undandtagsfall eller om du med vilje vill göra en bredsladd (vilket bör undvikas för att inte slita på stigarna). Om det är riktigt halt kan det vara att föredra med bakbromsen eftersom framhjulssläpp är ganska obehagligt.

Du har _mycket_ mer bromskraft och grepp i framhjulet , eftersom vikten förskjuts framåt när man bromsar.

Edit: Trea på bollen =) Som sagt tidigare, brant nerför är också lite specialfall. Jag föredrar oftast frambromsen ändå, eftersom bakbromsen snabbt tappar greppet, men man får tänka sig för lite.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp