Nybörjare bikepacking

Oliverla

Medlem
Nybörjare bikepacking
Hej Happyride!

Jag har någon slags tanke om att börja bikepacka. Jag har aldrig gjort detta tidigare.

Det kommer införskaffas egentligen allting, då min nuvarande cykel ändå är dags att byta. Jag har bra koll på vad som krävs av cykeln, jag arbetar emellanåt som cykelförsäljare nämligen. Ni får däremot gärna ge input och tips på cyklar.

Min plan är att ta nästa sommar och cykla exempelvis till Göteborg och tillbaka, med start i Stockholm. Jag kommer nog aldrig ha riktigt bråttom i mitt cyklande. Exempelvis kommer jag stanna ett par gånger hos polare som bor längs vägen. Men tanken är att till stor del bo i tält.

Om min första sommar med kortare bikepackturer känns bra så vill jag levla upp sommaren efter och köra en tur exempelvis Tallinn-Riga-Vilnius-Gdansk. Med färja till Tallinn och färja från Gdansk.

Här kommer mina frågor egentligen. Vilka kartor använder ni? Förstått att Google maps inte är det bästa, och jag har ingen Garmin Edge eller liknande just nu. (Kanske måste införskaffas såklart). Behöver ingen karta för Stockholm-Göteborg. Men om jag ger mig ut i Europa behöver jag det.

Vad är era favoritgrejer att ha med? Extraslang och vattenflaska förstår jag själv, men finns det någonting speciellt som ni har haft nytta av som man kanske inte tänker på i förstahand?

Iochmed att jag jobbar i cykelbutik, och har kompisar i vildmarksbutiker, så kan jag ofta hitta saker till bra pris. Men jag vill gärna komma ganska ”billigt” undan då jag blir student, så jag skapar gärna grejer själv. Vilka väskor och så gillar ni?

Tar gärna emot alla era förslag och berättelser :)

(Hittade ingen liknande tråd men ni får gärna flytta inlägget om det finns en sådan)

Tack på förhand,
Oliver

Nybörjare bikepacking
Go for it. Fundera på vad som kan gå sönder på cykeln, och ta med lite verktyg och reservdelar för detta. Köp några bra bilkartor över området, så detaljerade som möjligt, det räcker bra. Ta med dom sidor som täcker turen. Välj sen småvägar åt rätt håll.

Läs på och fundera när det gäller tält / sovsäck / liggunderlag & campingkök. Här finns många aspekter att ta hänsyn till. Googla upp lite sevärdheter längs vägen att besöka.

https://tomsbiketrip.com/which-touring-bike-should-i-buy/
https://tomsbiketrip.com/planning-a-bike-tour/

Nybörjare bikepacking
Jag köpte topeakväskor när jag skulle köra en semestervecka på cykel. De var bra prisade och hade väldigt bra funktioner med drybags med ventiler och att man kunde ta ur drybags och lämnar väskorna tomma på cykeln.

Nu kollar jag på en pakethållare för att kunna slippa svängiga sadelväskan och kunna ta med lite mer packing. Old man mountain verkar vara mest pang för pengarna men en tailfin lockar.

Nybörjare bikepacking
Hej! Bilkartor funkar bra jag körde det mycket förr. Men numera kör jag mest google maps och har med en bärbar dator. Skall man in eller ut i städer där det är tätbefolkat så har jag kört med route you i Europa och med roadfinder i Sverige och därefter tankat över till Garmin. Go by the flow brukar även funka hyfsat. Finns det floder, kanaler genom städer, vilket det ofta gör, kan cykla längs den för att komma in och ut. Längs järnvägar brukar även gå bra.

Nybörjare bikepacking
Hej! Bilkartor funkar bra jag körde det mycket förr. Men numera kör jag mest google maps och har med en bärbar dator. Skall man in eller ut i städer där det är tätbefolkat så har jag kört med route you i Europa och med roadfinder i Sverige och därefter tankat över till Garmin. Go by the flow brukar även funka hyfsat. Finns det floder, kanaler genom städer, vilket det ofta gör, kan cykla längs den för att komma in och ut. Längs järnvägar brukar även gå bra.
Tack för tipsen. Jag har tänkt liknande. Inne i städer lär google maps fungera bra om man åker runt för sevärdheter.

De längre sträckorna undrar jag lite över vilka vägar som man ska hålla sig undan, och hur man hittar alternativen. Dumt att cykla på autobahn exempelvis

Nybörjare bikepacking
Nere i centraleuropa finns ett helt gäng med långdistans cykelleder. Kallas Radwegs i Tyskland. Ofta väldigt fina, välskyltade, och separat från all trafik. Har cyklat en hel del av dessa, helt suveränt. Googla efter Rhein / Fulda / Main / Neckar / Weser / Donau / Elbe radwegs, och många mer...

Senast ändrad:
Nybörjare bikepacking
Nere i centraleuropa finns ett helt gäng med långdistans cykelleder. Kallas Radwegs i Tyskland. Ofta väldigt fina, välskyltade, och separat från all trafik. Har cyklat en hel del av dessa, helt suveränt. Googla efter Rhein / Fulda / Main / Neckar / Weser / Donau / Elbe radwegs, och många mer...
Tack! Du löste mycket snabbt min Vilnius-Warsawa. Det verkar ju faktiskt inte superkomplicerat dehär. Blir riktigt taggad

Nybörjare bikepacking
Tack för tipsen. Jag har tänkt liknande. Inne i städer lär google maps fungera bra om man åker runt för sevärdheter.

De längre sträckorna undrar jag lite över vilka vägar som man ska hålla sig undan, och hur man hittar alternativen. Dumt att cykla på autobahn exempelvis
Var lite oklar routeyou är en app. Cyklar man lite i ett land så ser man hyfsat snabbt vilka som är de stora vägarna och vilka som är de små. Närmaste vägen mellan två städer mer trafik än omvägen. Slingrande lite trafik rak mycket. Riksväg mer än länsväg som är mer än kommunväg.

Nybörjare bikepacking
Jag kör också mest Google Maps i satellite läge och tycker det fungerar bra. Google maps + telefonhållare + powerbank räcker i mitt tyckte ganska långt. Nu vet jag inte vad du tänker för typ av bikepacking och hur erfaren du är av att tälta, är du inte så van rekommenderar jag att köra några kortare turer i närområdet för att känna på utrustning och tältlivet. Sedan kan du alltid ta in på hotell/airbnb/stuga eller liknande när tillfälle ges.

Finns lite tips här som jag har uppskattat

Nybörjare bikepacking
Jag vet inte hur appen "Ride with GPS" fungerar i Europa...troligen mycket bra. Den använder jag när jag gör cykelrundor. Här en runda jag gjort och cyklat.
1768842844927.webp

1768842972671.webp

Bara göra rutten i datorn och exportera till cykeldatorn.

...eller bara köpa en cykelkarta och trampa på...

Just ja...jag tältade...glömde säga det.

Lycka till.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp