Nybörjare cykelresa

Tgoats

Medlem
Nybörjare cykelresa
Tjenare! Jag och en kompis har under det senaste halvåret halvseriöst planerat en längre cykelresa från Köpenhamn till Porto i Portugal. Vi har gjort lite research hit och dit kring allt som inte är relaterat till själva cyklandet eftersom att det är just på det området som vi har väldigt lite erfarenhet. Jag tänkte stämma av vilken typ av cykel man bör ha för en resa av denna typen om man är en ganska fattig student som ändå vill komma fram i helt skick! Ifall ni ni har andra tips, idéer eller invändningar får ni gärna skriva de också!

Tack i förväg för svar!

Nybörjare cykelresa
Vad har ni för budget?
Vilken typ av väg kommer ni att köra på?
Budget: Jag är väldigt okunnig kring vad det kan kosta men ser väl gärna att cykeln går för mindre än 10 000

Vägunderlag: Majoriteten av tiden kommer vi åka på asfalterat underlag men det kommer definitivt att bli grusvägar och eventuellt skogsstigar men inget särskilt extremt.

Nybörjare cykelresa
Budget: Jag är väldigt okunnig kring vad det kan kosta men ser väl gärna att cykeln går för mindre än 10 000

Vägunderlag: Majoriteten av tiden kommer vi åka på asfalterat underlag men det kommer definitivt att bli grusvägar och eventuellt skogsstigar men inget särskilt extremt.

Hade jag varit som dig så hade jag tittat på begagnade landsvägscyklar som klarar av lite bredare däck alt gravel bikes eller en bättre begagnad mtb/atb typ Kona unit X.

När det kommer till väskor så funkar det fin fint med någon form av spännband och drybags och en ramväska kan man hitta billigt på Amazon.

Nybörjare cykelresa
Tjenare! Jag och en kompis har under det senaste halvåret halvseriöst planerat en längre cykelresa från Köpenhamn till Porto i Portugal. Vi har gjort lite research hit och dit kring allt som inte är relaterat till själva cyklandet eftersom att det är just på det området som vi har väldigt lite erfarenhet. Jag tänkte stämma av vilken typ av cykel man bör ha för en resa av denna typen om man är en ganska fattig student som ändå vill komma fram i helt skick! Ifall ni ni har andra tips, idéer eller invändningar får ni gärna skriva de också!

Tack i förväg för svar!
Har du kollat här? https://happyride.se/forum/threads/cykla-igenom-portugal.3700363/#post-4466497

Nybörjare cykelresa

Om ni tänker er huvudsakligen asfalt hade jag fokuserat på att få en cykel som funkar bra för det, hyggligt för skaplig grusväg och väsentligen skippat stigar.

För min del hade jag behövt kompromissa för mkt med asfaltscyklingen för att få en cykel som funkar på stig, i alla fall om det är värre än superfin stig,

Tillbaka
Topp