Cykla igenom Portugal

Simon321567

Medlem
Cykla igenom Portugal
Hej ! Är 19 år gammal , är rätt så vältränad och älskar äventyr. Min nya idé är att jag vill cykla genom hela Portugal dvs ca 70 mil . Under 3-4 veckor . Planen är att jag och min kompis ska göra detta om tidigast ett halvår . Vill understryka att båda har cyklat mycket men vi kommer träna väldigt mycket inför detta .

Frågan är om någon har en rekommendation på cykel ? Har kollat på några runt 15-18 000.

Men skulle gärna köpa en för runt 10 ?
Behöver jag höja budget eller är det rimligt ?
Tack på förhand

Cykla igenom Portugal
Hej ! Är 19 år gammal , är rätt så vältränad och älskar äventyr. Min nya idé är att jag vill cykla genom hela Portugal dvs ca 70 mil . Under 3-4 veckor . Planen är att jag och min kompis ska göra detta om tidigast ett halvår . Vill understryka att båda har cyklat mycket men vi kommer träna väldigt mycket inför detta .

Frågan är om någon har en rekommendation på cykel ? Har kollat på några runt 15-18 000.

Tack på förhand
Kan även tillägga att jag vill börja cykla mer , pendla till jobb med cykel också .

Cykla igenom Portugal
Begagnat kan sannolikt ge dig mer cykel för pengarna. Dock gäller det att vara vaksam på skicket. Och se verkligen till att den är ordentligt genomgången innan ni ger er iväg så att du inte startar med slitna prylar. Går förvisso säkert att fixa saker under turen, men jag tycker det är trist att lägga tid och energi på sådant under en cykelsemester.

Sen skulle jag om jag vore i era kläder fundera lite på vad ni är intresserade av att se och försöka planera rutten utifrån det, snarare än att bara transportera er från punkt A till punkt B. Dels blir det roligare och dels får ni delmål att sikta in er på.

Cykla igenom Portugal
Tack !

Ja precis vi har 4/5 stycken delmål som gör resan roligare .
Håller med dig skönt om allt är på plats från början . Vilken typ av cykel rekommenderar du om man vill hålla sig runt 10 000 ?
Tack på förhand !

Cykla igenom Portugal
Val av cykel är nog något man bör komma fram till själv efter att ha provat en hel del. Många och lätta växlar, pakethållare bak, bekväm sittställning & sadel, 32 eller mer kanttrådsdäck. Vilket styre man gillar. Någon gravel cyclocross.
Sen alla väskor & prylar som behövs oxå. Tält & kök & verktyg & kläder.

Cykla igenom Portugal

Tack på förhand
70 mil på 3-4 v. behöver ni ingen cykel för :)

För att cykla i så lugn takt hade jag absolut valt en vanlig standardcykel, oväxlad och så billig som möjligt för stöldriskens skull, en cykel man inte behöver vaka som en hök över gör resan roligare.

Cykla igenom Portugal
70 mil på 3-4 v. behöver ni ingen cykel för :)

För att cykla i så lugn takt hade jag absolut valt en vanlig standardcykel, oväxlad och så billig som möjligt för stöldriskens skull, en cykel man inte behöver vaka som en hök över gör resan roligare.
Tack ! Tanken är igentligen 2 veckor med stop på vägen ca 7 mil / per dag . Men vi räknar 3-4 för marginal .

Cykla igenom Portugal
Med den ringa cyklingen behövs inte mycket (eller dyr) cykel. En prisvärd mtb i okej skick skulle jag nog rekommendera. De tål mycket och gör sällan bort sig på nåt underlag.

Cykla igenom Portugal
Val av cykel är nog något man bör komma fram till själv efter att ha provat en hel del. Många och lätta växlar, pakethållare bak, bekväm sittställning & sadel, 32 eller mer kanttrådsdäck. Vilket styre man gillar. Någon gravel cyclocross.
Sen alla väskor & prylar som behövs oxå. Tält & kök & verktyg & kläder.
Tack för tips !

Cykla igenom Portugal
Med den ringa cyklingen behövs inte mycket (eller dyr) cykel. En prisvärd mtb i okej skick skulle jag nog rekommendera. De tål mycket och gör sällan bort sig på nåt underlag.
Tack ! Vi funderar på att cykla en längre väg in mot Spanien Max 100 mil. Är det fortfarande samma ?

Kan ju vara en del vägar med dåligt underlag etc .

Cykla igenom Portugal
Pratade med en säljare som sa att jag ej skulle klara mig på en budget på under 15 000… men dem vill ju alltid sälja såklart :)

Cykla igenom Portugal
Tack ! Vi funderar på att cykla en längre väg in mot Spanien Max 100 mil. Är det fortfarande samma ?

Kan ju vara en del vägar med dåligt underlag etc .
Det går att lägga mil med mtb också (men såklart är en landsvägshoj snabbare på längre asfaltsträckor). Hur lång tid har ni på er för de 100 milen?

Cykla igenom Portugal
Pratade med en säljare som sa att jag ej skulle klara mig på en budget på under 15 000… men dem vill ju alltid sälja såklart :)
De vill absolut sälja. Och nya cyklar har ju (oftast) servicefria mil i början. Men, nya cyklar uppskattas också av cykeltjuvar. Är man lite cykelvan kan man klara sig på betydligt mindre budget. Kräver dock lite kunskaper, som sagt.

Cykla igenom Portugal
Tack ! Tanken är igentligen 2 veckor med stop på vägen ca 7 mil / per dag . Men vi räknar 3-4 för marginal .
7 mil per dag är ungefär 3,5 h i normalt lugnt tempo oavsett cykel, det kommer bli väldigt mycket tid över till annat :)

Mitt tips är att ta någon helg innan här i Sverige och testa en långtur så ni får lite känsla för hur långt ni vill cykla per dag innan ni spikar rutten, man kommer långt med cykel.

Vad har du för cykel nu?

Senast ändrad:
Cykla igenom Portugal
Köp en begagnad gravelcykel. Se bara till att kedja, kassett och däck är rätt nya. Kör 35-45mm däck och sätt upp dem tubeless så slipper ni punka. Bry er inte om tjuvar, en vaktar hojarna och den andra handlar. Är man in mindre byar så är det säkert noll risk för stöld. På natten låser man cykeln bredvid tältet. Jag körde med ett överfallslarm som jag riggade på cykeln. Nu har jag knog scout med larm.

Sen köper ni prisvärda cykelväskor. Bikepacking-grejer ser ju fräna ut men det är rätt jobbigt att få plats med allt. Pakethållare och sk pannier-väskor är ju grymt för att få med grejer. Jag köpte topeak som är prisvärda och dessutom har smarta funktioner som vakum-ventil och drybags så man kan ha väskan kvar på cykeln men innehållet med sig in i tältet. En bumbag eller lätt rygga är bra att ha. Pass, telefon, pengar osv har man ju på kroppen hela tiden, alltid, och då är det skönt med en bumbag.

För att få ner hojarna så kan man hämta cykellådor på närmaste cykelaffär.

Köp den cykel du vill ha själv. Stigarna i Portugal och Spanien kan vara rätt steniga men en MTB på långa asfaltssträckor är ju inte askul.

Det största problemet brukar vara vatten tycker jag. Även med tre flaskhållare så har man ju slut vatten på några timmar om det är varmt. I fattigare länder brukar det ju gå att köpa vatten lite här och där dock.

Låter som en askul resa!

Cykla igenom Portugal
Håller helt med föregående talare om cyklar, man kommer långt och du behöver inget jättefint. Det som är viktigt att cykeln är att bekväm att cykla på, se till att testa den ordentligt innan för att veta att sittställningen fungerar för din kropp.

Som vältränad ungdom behöver du säkerligen inte oroa dig för formen. Kroppen anpassar sig och man blir tränad på vägen.

Tycker det låter som superkul resa. Jag tog som 19-åring och cyklade ner till Grekland förra hösten. Lagade mat på ett Trangiakök och sov i tält.

Jag cyklade på en mtb från 1991, inköpspriset var 500kr, även om jag bytte ut dom flesta komponenter innan resan. Har du intresse för att meka själv kan du bygga dig en bra cykel ganska billigt.

Det är bara att hojta om du har några funderingar!

Cykla igenom Portugal
Vid val av cykel skulle jag förutom att som du nämnt beakta underlag för turen även titta på hur kuperat det är. Om det är kuperat, och ffa långa och/eller branta backar, skulle jag välja en cykel med växlar för att slippa gå (det är ju cykel- och inte vandringssemester!) eller att få det onödigt slitigt uppför. Även kraftig vind kan göra en cykel utan växlar mindre kul - i kraftig motvind kan det bli slitigt och i rejäl medvind kan det bli att man måste veva något fruktansvärt med benen för att få drivning.

Jag skulle ocskså fundera på ev. användning av cykeln efter resan. Om du nyttja den under flera år även efter resan kanske det är bättre att titta på cyklar som passar bra för det och som funkar för semesterresan snarare än att ta något som är idealiskt för resan men sämre för cyklingen efter resan. Ofta kan man ju anpassa rutten lite efter cykeln. Man behöver kanske inte ta den stenigaste stigen om man valt en gravel utan kan hitta en grusväg som tar en dit man ska, kanske med en liten omväg.

Cykla igenom Portugal
ett exempel på vad som skulle funka?

en standard-mtb från nittiotalet kompletterad med skärmar, stänkskydd och pakethållare. längre sadelstolpe och en styrstam med justerbar vinkel kan vara av värde. lägg till främre pakethållare om du skulle önska. grejor du hittar för hanterbara pengar på biltema eller en cykelaffär

en sån här cykel utan nämnda tillbehör är rätt iskall på marknaden, kan kosta uppåt en tusing om den är fin. drivlinorna oftast sjuväxlade och mycket robusta. lätta växlar för lastad cykel uppför branta backar finns i överflöd. skulle det behövas slitdelar är dessa billiga.

iom 26 tum lågt insteg, lägre tyngdpunkt för last och lägre stöldrisk. lättare att hantera i trånga utrymmen som hotellhissar och tåg. 28-29 tum ger inga fördelar på asfalt eller grus, däremot i viss mån på steniga rotiga stigar. man kan i sammanhanget erinra om att landsvägs racercyklar är på 26,5 tum...
.

IMG_0369.jpeg

Cykla igenom Portugal
Cykling med packning göres lämpligast med växlar. Därför (inte bara därför) anser jag att en mtb är ett lämpligt val. De brukar ha gott om växlar.

Cykla igenom Portugal
Du har kanske förstått att det går att cykla på det mesta från en snabb och sportig gravel till en billig, gammal och helt ohäftig mtb.
Det nya problemet: om alla cyklar går att cykla på finns det MASSOR att välja på. Lycka till! :)

Den cykel jag cyklat flest mil på köpte jag beggad för många år sen (för kanske 6000?). En toringcykel i stål med fälgbromsar (622 fälgar). Gott om lastmöjligheter. Den funkar ff (har även haft den som pendlarhoj). Har bara bytt slitdelar efter jag bytte bort bockstyret. Ett bra köp, alltså. Har även cyklat en del semestermil på mtb.

Cykla igenom Portugal
7 mil per dag är ungefär 3,5 h i normalt lugnt tempo oavsett cykel, det kommer bli väldigt mycket tid över till annat :)

Mitt tips är att ta någon helg innan här i Sverige och testa en långtur så ni får lite känsla för hur långt ni vill cykla per dag innan ni spikar rutten, man kommer långt med cykel.

Vad har du för cykel nu?
En gammal MTB

Tyckt om den , men som någon lyfte innan är det ej så gött att åka på landsväg med den .

Cykla igenom Portugal
Du har kanske förstått att det går att cykla på det mesta från en snabb och sportig gravel till en billig, gammal och helt ohäftig mtb.
Det nya problemet: om alla cyklar går att cykla på finns det MASSOR att välja på. Lycka till! :)

Den cykel jag cyklat flest mil på köpte jag beggad för många år sen (för kanske 6000?). En toringcykel i stål med fälgbromsar (622 fälgar). Gott om lastmöjligheter. Den funkar ff (har även haft den som pendlarhoj). Har bara bytt slitdelar efter jag bytte bort bockstyret. Ett bra köp, alltså. Har även cyklat en del semestermil på mtb.
Grymt ! Tack så mycket ska kika på det . Ja precis hahah det finns extremt mycket att välja på . Ska nog försöka hålla mig under 10 000 så har jag iaf en bra riktlinje för att väljas rätt :)

Cykla igenom Portugal
Håller helt med föregående talare om cyklar, man kommer långt och du behöver inget jättefint. Det som är viktigt att cykeln är att bekväm att cykla på, se till att testa den ordentligt innan för att veta att sittställningen fungerar för din kropp.

Som vältränad ungdom behöver du säkerligen inte oroa dig för formen. Kroppen anpassar sig och man blir tränad på vägen.

Tycker det låter som superkul resa. Jag tog som 19-åring och cyklade ner till Grekland förra hösten. Lagade mat på ett Trangiakök och sov i tält.

Jag cyklade på en mtb från 1991, inköpspriset var 500kr, även om jag bytte ut dom flesta komponenter innan resan. Har du intresse för att meka själv kan du bygga dig en bra cykel ganska billigt.

Det är bara att hojta om du har några funderingar!
Fan vad grymt ! Kul att höra om en annan 04/03 som gjort samma sak . Grekland måste varit otroligt att cykla till , hur lång tid tog det och hur många mil cyklade du ?

Cykla igenom Portugal
ett exempel på vad som skulle funka?

en standard-mtb från nittiotalet kompletterad med skärmar, stänkskydd och pakethållare. längre sadelstolpe och en styrstam med justerbar vinkel kan vara av värde. lägg till främre pakethållare om du skulle önska. grejor du hittar för hanterbara pengar på biltema eller en cykelaffär

en sån här cykel utan nämnda tillbehör är rätt iskall på marknaden, kan kosta uppåt en tusing om den är fin. drivlinorna oftast sjuväxlade och mycket robusta. lätta växlar för lastad cykel uppför branta backar finns i överflöd. skulle det behövas slitdelar är dessa billiga.

iom 26 tum lågt insteg, lägre tyngdpunkt för last och lägre stöldrisk. lättare att hantera i trånga utrymmen som hotellhissar och tåg. 28-29 tum ger inga fördelar på asfalt eller grus, däremot i viss mån på steniga rotiga stigar. man kan i sammanhanget erinra om att landsvägs racercyklar är på 26,5 tum...
.

Visa bilaga 693126
Tack så mycket för alla fina tips . Tänker mig att kika på något bra begagnat .
Tack !

Cykla igenom Portugal
Vid val av cykel skulle jag förutom att som du nämnt beakta underlag för turen även titta på hur kuperat det är. Om det är kuperat, och ffa långa och/eller branta backar, skulle jag välja en cykel med växlar för att slippa gå (det är ju cykel- och inte vandringssemester!) eller att få det onödigt slitigt uppför. Även kraftig vind kan göra en cykel utan växlar mindre kul - i kraftig motvind kan det bli slitigt och i rejäl medvind kan det bli att man måste veva något fruktansvärt med benen för att få drivning.

Jag skulle ocskså fundera på ev. användning av cykeln efter resan. Om du nyttja den under flera år även efter resan kanske det är bättre att titta på cyklar som passar bra för det och som funkar för semesterresan snarare än att ta något som är idealiskt för resan men sämre för cyklingen efter resan. Ofta kan man ju anpassa rutten lite efter cykeln. Man behöver kanske inte ta den stenigaste stigen om man valt en gravel utan kan hitta en grusväg som tar en dit man ska, kanske med en liten omväg.
Vill använda cykeln som pendelcykel efteråt . Så tycker det är en bra poäng . Tack !

Cykla igenom Portugal
En hybridcykel, gärna med skivor är ett prisvärt alternativ till gravelcykel till det ni tänker göra. Inte loka coolt som en tjusig gravelcykel, men för några tuselappar kan man plocka upp en cykel som dessutom har skärmar och fästen för pakethållare och som är perfekt för touring. Skulle välja en sån för en MTB om man skall cykla stigar och grusvägar.

Cykla igenom Portugal
Mina 5 cents då. Har inte gjort ngn bike packing-resa men har cyklat väldigt mkt i Spanien, typ äventyrscykling.

Mkt asfalt som plötsligt blir en grusväg, som blir en sönderregnad men stenhård traktorväg, som till slut blir lervälling och en sjö (ja, jag har t o m hamnat i en sjö en gång av misstag med cykeln).

Min poäng är att underlaget kan variera enormt, så om ni ska köra på landsbygden och utanför fina asfaltsvägar så krävs det däck som klarar av det mesta.

Körde själv mest hardtail MTB men gravel är väl kanske bra på snabba sträckor.

Cykla igenom Portugal
Beror väl också lite på när man tänkt att åka och hur låst man är vid rutt. Om man har flexibel rutt och åker under en period när det är relativt torrt kan man ju skippa de dåliga vägarna de dagar då det är blött och hålla sig till asfalt och köra grusvägsalternativ de dagar då det är torrt.

Nu vet jag förvisso inte vilken rutt TS funderar på. Mitt intryck efter en del cykling i Medelhavsområdet (Spanien, Frankrike, Italien och Cypern) är dock att kommer man bort från de större orter och de största vägarna är det ofta väldigt lugnt på vägarna.

Cykla igenom Portugal
Det kan vara lera nära sjöar även på sommaren, samt i uttorkade flodfåror. En sån där tjock o tung lera som gör cykeln 20 kg tyngre på några tramptag. :LOL: Ibland behöver man ta sig igenom besvärliga passager för att komma till ngt bättre på andra sidan.

Men visst, man behöver ju inte köra överallt som en idiot som jag. Det är oftast torrt o fint.

Cykla igenom Portugal
Fan vad bra länk. Tack så mycket !
Enligt min ringa erfarenhet av varierat cykling med packning i berg bör du titta efter en hoj med 2X10/11 och fästpunkter för pakethållare, gärna även fram på gaffeln. 2X därför att när färden går på slät asfalt med vinden i ryggen och solen i ansiktet är det skönt att slippa veva på som en tok men samtidigt ha de där riktigt låga växlarna för grusiga bergsstigningar.
Glöm f.ö. inte flaskställ och gärna plats för stora flaskor förutom väskor. Det går inte alltid att tanka vatten och vatten går åt i värme om man ska må bra! MTB har i regel dels dåligt med fästpunkter dels oftast bara plats för en flaska.
Notera att ”gravel” cyklar faller i två kategorier, de avsedda för tävling och som inte omedelbart funkar för packning samt mera långfärdsanpassade där man i varierande grad har fästen för det mesta inkl skärmar - vilket om inte annat är tacksamt i svensk vinterföre.

Cykla igenom Portugal
Fan vad grymt ! Kul att höra om en annan 04/03 som gjort samma sak . Grekland måste varit otroligt att cykla till , hur lång tid tog det och hur många mil cyklade du ?
Det var en otrolig upplevelse. Jag kände mig väldigt fri och även om det var tufft både fysiskt och psykiskt är det på många sätt ett enklare och mer bekymmersfritt sätt att leva.

Det blev 6151km under 79 dagar. Totalt 14 länder. Efter att ha cyklat ner till Thessaloniki i Grekland cyklade jag tvärs över Grekland igen och tog färjan till Italien. Jag kom upp till Rom och därefter kände jag mig färdig och valde att forsla mig och cykeln hem på andra vis än för egen maskin.

Jag skrev resedagbok på insta om du skulle vara sugen på att läsa mer och se lite bilder: https://www.instagram.com/emil_ute_och_cyklar?igsh=OWhwanVjeGRraWRq&utm_source=qr

Jag loggade alla kilometer på Strava också om du har den appen

Tillbaka
Topp