Cykla igenom Portugal

Cykla igenom Portugal
En gammal MTB

Tyckt om den , men som någon lyfte innan är det ej så gött att åka på landsväg med den .
En gammal mtb kan mycket väl vara den nästan idealiska cykeln, om det är en av de från runt 1990 är det inte mycket som skiljer mot de som idag säljs som riktiga långfärdscyklar för oländiga områden. Turen i inlägget ovan t.ex. var med en sådan cykel .)

Cykla igenom Portugal
Mina 5 cents då. Har inte gjort ngn bike packing-resa men har cyklat väldigt mkt i Spanien, typ äventyrscykling.

Mkt asfalt som plötsligt blir en grusväg, som blir en sönderregnad men stenhård traktorväg, som till slut blir lervälling och en sjö (ja, jag har t o m hamnat i en sjö en gång av misstag med cykeln).

Min poäng är att underlaget kan variera enormt, så om ni ska köra på landsbygden och utanför fina asfaltsvägar så krävs det däck som klarar av det mesta.

Körde själv mest hardtail MTB men gravel är väl kanske bra på snabba sträckor.
Portugal har rätt så bra vägar verkar det som efter lite research, men lär säkert någonstans påvägen vara riktigt dåligt underlag säkert när man minst annar det…

Tack för tipsen :) vart i Spanien har du cyklat ?

Cykla igenom Portugal
Beror väl också lite på när man tänkt att åka och hur låst man är vid rutt. Om man har flexibel rutt och åker under en period när det är relativt torrt kan man ju skippa de dåliga vägarna de dagar då det är blött och hålla sig till asfalt och köra grusvägsalternativ de dagar då det är torrt.

Nu vet jag förvisso inte vilken rutt TS funderar på. Mitt intryck efter en del cykling i Medelhavsområdet (Spanien, Frankrike, Italien och Cypern) är dock att kommer man bort från de större orter och de största vägarna är det ofta väldigt lugnt på vägarna.
Precis vi ska åka i september är målet . Inte så många regndagar i Portugal under september månad så borde vara rätt så tort

Cykla igenom Portugal
Det kan vara lera nära sjöar även på sommaren, samt i uttorkade flodfåror. En sån där tjock o tung lera som gör cykeln 20 kg tyngre på några tramptag. :LOL: Ibland behöver man ta sig igenom besvärliga passager för att komma till ngt bättre på andra sidan.

Men visst, man behöver ju inte köra överallt som en idiot som jag. Det är oftast torrt o fint.
Det var en otrolig upplevelse. Jag kände mig väldigt fri och även om det var tufft både fysiskt och psykiskt är det på många sätt ett enklare och mer bekymmersfritt sätt att leva.

Det blev 6151km under 79 dagar. Totalt 14 länder. Efter att ha cyklat ner till Thessaloniki i Grekland cyklade jag tvärs över Grekland igen och tog färjan till Italien. Jag kom upp till Rom och därefter kände jag mig färdig och valde att forsla mig och cykeln hem på andra vis än för egen maskin.

Jag skrev resedagbok på insta om du skulle vara sugen på att läsa mer och se lite bilder: https://www.instagram.com/emil_ute_och_cyklar?igsh=OWhwanVjeGRraWRq&utm_source=qr

Jag loggade alla kilometer på Strava också om du har den appen
Fan vad häftigt ! Använder inte instagram så mycket men kikade lite såg helt otroligt ut !

Har du några mer cykel resor inplanerade ?

Cykla igenom Portugal
Portugal har rätt så bra vägar verkar det som efter lite research, men lär säkert någonstans påvägen vara riktigt dåligt underlag säkert när man minst annar det…

Vad som menas med bra vägar kan diskuteras, men gott om breda släta asfaltsdrömmar är det tunnsått med. Gott om pavé i alla former är det däremot, har dock aldrig haft mer än 10 mil nylagd sten på en dag ,det känns. Det är också välförsett med många och långa branta backar, gärna stenlagda . En Portugisisk specialitet är denna typ av stenläggning. Riktigt otäck i en blöt brant nedförsbacke
DSC_5325.jpg

Temperaturen för närvarande 17 grader på västkusten

Senast ändrad:
Cykla igenom Portugal

Spanien har oxå skitfina vägar överlag. Det är bara när man drar ut på lite mer äventyrliga ställen som det kan bli besvärligt.

Har hållit till på Costa Blanca o Costa Calida.

Cykla igenom Portugal
Enligt min ringa erfarenhet av varierat cykling med packning i berg bör du titta efter en hoj med 2X10/11 och fästpunkter för pakethållare, gärna även fram på gaffeln. 2X därför att när färden går på slät asfalt med vinden i ryggen och solen i ansiktet är det skönt att slippa veva på som en tok men samtidigt ha de där riktigt låga växlarna för grusiga bergsstigningar.
Glöm f.ö. inte flaskställ och gärna plats för stora flaskor förutom väskor. Det går inte alltid att tanka vatten och vatten går åt i värme om man ska må bra! MTB har i regel dels dåligt med fästpunkter dels oftast bara plats för en flaska.
Notera att ”gravel” cyklar faller i två kategorier, de avsedda för tävling och som inte omedelbart funkar för packning samt mera långfärdsanpassade där man i varierande grad har fästen för det mesta inkl skärmar - vilket om inte annat är tacksamt i svensk vinterföre.
word.

när det gäller fästpunkter säljer zefal och andra kits för att man ska kunna ordna det själv. själv är jag vän av så få kollin som möjligt, vilket inkluderar antalet fritt exponerade flaskor. det underlättar när man skall klä av cykeln, t ex för att byta transportslag, eller parkera den på någon innergård till ett hotell.

Cykla igenom Portugal
Köp en billig cykel typ en Decathlon 520. Francis Cade (känd YouTuber) gjorde nyligen en kort resa i Malaysia o la upp sina tankar kring cykeln.

Finns billigare pakethållare än Tailfin...

Cykla igenom Portugal
Spännande planer, se för allt i världen till att föda oss hemmasittare med reseberättelser!

Nu är det längesedan jag var i Portugal, men de bestående minnena av trafiken är sådana att jag så långt möjligt hade hållit en ev. cykeltur på landsbygd och grus och undvikit biltrafik. Men som sagt, det var en 10-15 år sedan.

Jädrar vad spännande det låter!

Ps. Läst @IVI s inlägg på längden och tvären, grymma turer och fantastisk inspiration!

Cykla igenom Portugal
Kul projekt, det kommer bli superspännande!

Många varierande tips här. Några inflik från mina erfarenheter:
- Som redan nämt är Portugal rätt kuperat med en hel del idiotlutningar. Därtill mycket varierande underlag om man tar sig utanför de stora asfaltsvägarna. Vilket man vill pga väldigt belönande (men utmanade :). Jag har dock bara cyklat i norra Portugal.

- Klart du ska ha en trevlig gravel med fästpunkter för packning. Allt blir roligare om cyklingen är rolig. Det ger mersmak att cykla på en modern hoj istället för 90 mil på nåt gammalt mtb-bös från stenåldern. Begagnat är en bra väg att gå. 2x fram håller jag också med om i det här fallet. Ligger en Principia, en Cube och en White på köp och sälj i detta nu.

- Packa lätt.

Tillbaka
Topp