Nybörjare, första cykel (tre alternativ)

• Trådstartare Trådstartare olo
  • Start datum Start datum

olo

Medlem
Tjohoo!

Förmodar att det är rätt återkommande med nybörjare som trillar in här och ber om råd. Baserat på tidigare trådar så har jag en klar misstanke om vad som kommer rekommenderas men ger det ändå ett försök.

Glad nybörjare som kommer använda cykeln både i stan (Stockholm), pendling till jobbet (1,5 mil) och att på förhoppningsvis ge mig ut på lite längre (1-2h) turer som rena träningspass. Ganska aktiv av mig men har tidigare hållit mig till löpspåret så ingen tidigare erfarenhet av cykling bortsett från stadscykling på hederlig damcykel... 29 år, 166cm lång (kort) och 65kg tung (lätt)...

Förstår att det finns en miljon förslag men har snöat in mig på Trek som märke. Var ganska inne på att skaffa en hybrid (Zektor 3) men vet inte om det är ett dumt val i längden?

Alternativen:

Hybrid Zektor 3 - verkar ha bra komponenter till ett riktigt bra pris. hydrauliska bromsar. verkar lämplig för kombinationen med stadsbruk. rakt styre kanske att föredra till en början, man kan väl sätta bars på sidan? har aldrig cyklat med bockstyre tidigare...

Racer Domane 2.3 - lite dyrare men överkomligt om den kommer vara bättre i längden. förmodar att det är mer körglädje längre rundor om man cyklar för träningens skull? hur är caliperbromsarna jmf med hydrauliska skivbromsar som zektorn har? passar kanske inte riktigt in i stadsmiljö om man vill ha bättre uppsikt? För att ha tillgång till broms kan man ju inte hålla upp till i stan?

CX Crocket 5 - egentligen över min budget, känns ju inte särskilt prisvärd jmf med Zektor för nästan halva priset. mekaniska skivbromsar hur står dessa sig jmf med ovan? känns väl i övr som en mer allround cykel som kan användas till lite allt möjligt? Bättre plats för däck och skärmar.

Gör jag ett misstag om jag går in på Zektor 3 och försöker komma igång? Jag är som sagt van vid rakt styre sedan tidigare. Har min korta storlek någon påverkan i mitt val?

Som sagt förstår där finns en miljon alternativ men om man bara ska resonera kring ovan cyklar vad har ni för tips och förslag? :)

Hej!

Har en Zektor 3 som jag använder för daglig pendling under sommarhalvåret. Jag pendlar cirka 20 km per dag, genom Stockholms innerstad. Dessutom hämtar/lämnar Zektorn barn på dagis med kärra och barnstol. För den typen av cykling som jag använder den för tycker jag den är alldeles utmärkt! Den känns snabb och rapp. Jag valde bort bockstyre av samma skäl som du. Jag tror att den även funkar för träning, då gärna med bar ends. Jag har dock inte testat den för det ändamålet, för träning använder jag skogscyklar.

Lycka till med valet!

Man blir ju inte van vid bockstyre förrän man provat. Så att ange ovana som skäl känns underligt. Provcykla! Skall du pendla 1,5 mil och köra tvåtimmars pass kommer du ju snabbt in i det.

Jag upplever några nackdelar med bock: När man bombar hårt utför på dålig grusväg eller har barn i barnstol. Då är det skönt med den hävarm som ett bredare styre ger. Rakt styre ger också fler alternativ om man vill ha hydrauliska skivbromsar.

Personligen tröttnar jag fort på den enahanda position som ett rakt styre ger.

De mekaniska skivbromsarna räcker till. Det är bara när jag byter direkt fram och tillbaka mellan min mtb och min "CX" som jag reagerar på skillnaden.

> Hybrid Zektor 3 - verkar ha bra komponenter till
> ett riktigt bra pris. hydrauliska bromsar. verkar
> lämplig för kombinationen med stadsbruk. rakt
> styre kanske att föredra till en början, man kan
> väl sätta bars på sidan? har aldrig cyklat med
> bockstyre tidigare...
>
Minus för rakt styre är att det är lätt att växa ur om aptiten skulle växa, och mindre lämpligt för renodlad träning, tex om du skulle vilja köra i grupp eller längre pass. End-bars hjälper upp situationen, men håller du där kan du varken växla eller bromsa.

> Racer Domane 2.3 - lite dyrare men överkomligt om
> den kommer vara bättre i längden. förmodar att
> det är mer körglädje längre rundor om man
> cyklar för träningens skull?

Mer körglädje och bättre komfort, trevligare särskilt för längre turer, mindre kroppsliga obehag - under förutsättning att ramstl och sittställning är rätt för din kropp. Du kommer att få ont initialt ändå även om cykeln är rätt för dig, om du ökar turlängden alltför hastigt, men det hör till sporten.

hur är
> caliperbromsarna jmf med hydrauliska skivbromsar
> som zektorn har? passar kanske inte riktigt in i
> stadsmiljö om man vill ha bättre uppsikt? För
> att ha tillgång till broms kan man ju inte hålla
> upp till i stan?
>
Jo det kan man, om det inte är hårdbromsning. Fälgbromsar brukar funka bra, men har förstås inte samma klipp/modulation som hydraul-skivbromsar. Det finns en övertro (bland nybörjare?) på att starka 'servo'-bromsar skulle förbättra säkerheten. I verkligheten undviks fler olyckor genom kvick undanmanöver än genom 'idiotbromsning' med rak kurs mot hindret.

Mycket är tycke o smak. Och en liten dos stilpolis, något som vettiga människor ger fullkomligt fan i.
Själv skulle jag aldrig cykla bockstyre i stan medan det är överlägset på landsväg.
Min vintercykel har rakt - nåja, "riser"-styre och skivbromsar, slit-o-släng cykeln nav- och fälgbroms (och riser-styre...), räsern fälgbroms och bockstyre (och är den lättaste o roligaste att cykla på.)
Rakt styre ger en mer upprest sittställning vicket inte är så dumt i stadstrafik där blickpunkten bör ligga lååångt fram. Och ett par mil utan att skifta grepp går nog bra utan kramp och allmän otrevnad.
I mitt tycke.
Har du möjlighet, pröva innan köp. Helst lite längre än en sväng runt kvarteret.

Pfaff skrev:
-------------------------------------------------------
> Rakt styre ger en mer upprest sittställning

Nej, det gör det inte.

Bockstyre har också fördelen att man med normal styrbredd mycket lättare kan filtrera köer.

bojsänke skrev:
> Pfaff skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rakt styre ger en mer upprest sittställning
>
> Nej, det gör det inte.
>
> Bockstyre har också fördelen att man med normal
> styrbredd mycket lättare kan filtrera köer.

Yepp. är helt bekväm med att cykla i stad med bockstyre. Så länge bromsarna är bra och tar gött även från hoodsen.

bojsänke skrev:
> Pfaff skrev:
> -----
> > Rakt styre ger en mer upprest sittställning
>
> Nej, det gör det inte.
>
> Bockstyre har också fördelen att man med normal
> styrbredd mycket lättare kan filtrera köer.

Jo det gör det. Om man förutsätter att fingrarna ska kunna vila på bromshandtaget.

Pfaff skrev:
> Jo det gör det. Om man förutsätter att
> fingrarna ska kunna vila på bromshandtaget.

Nej, det gör det inte.

---

Alltså, sittställningen avgörs av avståndet till greppunkten i både längs- och höjdled. Båda dessa mått väljs efter tycke och smak, helt oberoende* av styrets utformning.

* I varje fall i så måtto att man kan uppnå godtycklig sittställning med vilken styrutformning man vill. Man behöver bara ta hänsyn till det tänkta styret när man väljer längd på ram+styrstam, och höjd på gaffel+styrhuvud+spacers+styrstamsvinkel.

Det finns gott om exempel på XC-raketer som har både lägre och mer utsträckt sittposition än komfortinställda bockstyrecyklar.

Senast ändrad:
bojsänke skrev:
> Pfaff skrev:
> -----
> > Jo det gör det. Om man förutsätter att
> > fingrarna ska kunna vila på bromshandtaget.
>
> Nej, det gör det inte.
>
> ---
>
> Alltså, sittställningen avgörs av avståndet
> till greppunkten i både längs- och höjdled.
> Båda dessa mått väljs efter tycke och smak,
> helt oberoende* av styrets utformning.
>
> * I varje fall i så måtto att man kan uppnå
> godtycklig sittställning med vilken
> styrutformning man vill. Man behöver bara ta
> hänsyn till det tänkta styret när man väljer
> längd på ram+styrstam, och höjd på
> gaffel+styrhuvud+spacers+styrstamsvinkel.
>
> Det finns gott om exempel på XC-raketer som har
> både lägre och mer utsträckt sittposition än
> komfortinställda bockstyrecyklar.

En Trek Zector är knappast en XC-raket.

1,5 mil går utmärkt att pendla på en hybrid, det går även att ta en sån på längre turer, längsta hittills i år har blivit 11 mil, jag även kört VR på min, men roligt är det inte... :)

Jag kör med Ergon GC3 handtag/barends för att händerna ska överleva med det raka styret, och då fungerar det. En kusin var inne på att köpa en hybrid nu, men det slutade med att han kom hem med en Crocket 5....han verkar iaf nöjd hittills (6-7 mil)...

Vill du pendla i första hand och testa om du tycker det är kul med cykling, gå på hybriden, men var beredd på att du kommer att vilja byta upp dig rätt så fort om du skulle tycka längre turer är roliga.

Av de tre Crockett 5 alla dar, speciellt med cross brakes, men en CrossRip (som har cross brakes som standard) är inte så dum den heller.
Domaine är trevlig men glöm skärmar etc.

Någon nämnde 720 och det är en jag gärna skulle vilja provcykla (liksom Specialized Awol).
Fast det är väl lite overkill för 2 mil till jobbet och någon 5 mils tur lite då och då :-)
[edit: p.s. 720 och CrossRip LTD är ju nästa samma sak]

Senast ändrad:
Pfaff skrev:
> En Trek Zector är knappast en XC-raket.

Vilket inte heller påstods. Jag vill bara pensionera missuppfattningen att bockstyre=framåtlutad.

Tack för alla svar än så länge, hade aldrig trott på så snabb respons! :)

Många olika åsikter som man kunde ana. Spontant känns det som hybrid vore ett bra ingångssteg för känna på hur kul man tycker det är med cykling som träningsform men rent ekonomiskt låter det ju som en nitlott om det slutar med att man vill byta upp sig...

Några följdfrågor:

1) Är det helt uteslutet med skärmar på en Domane? Det kanske är så med alla räcer med tanke på hur smalt det är? Tyckte jag läste på infosidan att där fanns dolda skärmfästen?

2) Varför förespråkas CX framför just räcer så ofta. Håller man sig till asfalt så känns det spontant som räcer borde vara det lämpligare alternativet?

3) en riktig nybörjarfråga, men jag har som sagt aldrig använt bockstyre.. jag hade fått för mig att det krävdes att ha händerna på sidan (sk drops va?) för att bromsa och växla med bockstyret. Men det låter som det ska gå bra att bromsa även om man håller recis ovan med (hoods va?)? Förstår inte helt hur man ska komma åt bromsen därifrån, men det skulle i så fall innebära att man inte hamnar så toklågt i position även om man cyklar i stan?

4) Trek CrossRip såg ju onekligen ganska fin ut också. Några fler för/nackdelar med denna jämfört med övriga nämnda ovan?

Synd att inte zektor 3 fanns med bockstyre för samma peng och komponenter, då hade valet varit lätt :)

olo skrev:
> 2) Varför förespråkas CX framför just räcer
> så ofta. Håller man sig till asfalt så känns
> det spontant som räcer borde vara det lämpligare
> alternativet?

Bättre bromsar (skivor), mer plats för däck och skärmar, kan ta dubbdäck på vintern, har ofta fästen för pakethållare... En vardagscykel, fast med bockstyre. Rent tekniskt är det kanske inte en CX längre då, men definitionerna är lite flytande.

> 3) en riktig nybörjarfråga, men jag har som sagt
> aldrig använt bockstyre.. jag hade fått för mig
> att det krävdes att ha händerna på sidan (sk
> drops va?) för att bromsa och växla med
> bockstyret. Men det låter som det ska gå bra att
> bromsa även om man håller recis ovan med (hoods
> va?)? Förstår inte helt hur man ska komma åt
> bromsen därifrån, men det skulle i så fall
> innebära att man inte hamnar så toklågt i
> position även om man cyklar i stan?

Precis. Hoods ↓
O95Rg.jpg

Crosslevers/Inline/Interruptor ↓
islabars.jpg

Senast ändrad:
bojsänke skrev:
> olo skrev:
> -----
> > 2) Varför förespråkas CX framför just
> räcer
> > så ofta. Håller man sig till asfalt så
> känns
> > det spontant som räcer borde vara det
> lämpligare
> > alternativet?
>
> Bättre bromsar (skivor), mer plats för däck och
> skärmar, kan ta dubbdäck på vintern, har ofta
> fästen för pakethållare... En vardagscykel,
> fast med bockstyre. Rent tekniskt är det kanske
> inte en CX längre då, men definitionerna är
> lite flytande.
>

Då kommer följdfrågan. Vintertid när det är is/snö kommer jag inte bege mig ut på cykeln. Så dubbdäck kommer knappast bli aktuellt. Ändrar det åsikten mellan racer och cx? Pakethållare har jag nog aldrig använt i mitt liv så den är inte nödvändig heller :)

olo skrev:
> bojsänke skrev:
> -----
> > olo skrev:
> >
>
> > -----
> > > 2) Varför förespråkas CX framför just
> > räcer
> > > så ofta. Håller man sig till asfalt så
> > känns
> > > det spontant som räcer borde vara det
> > lämpligare
> > > alternativet?
> >
> > Bättre bromsar (skivor), mer plats för däck
> och
> > skärmar, kan ta dubbdäck på vintern, har
> ofta
> > fästen för pakethållare... En vardagscykel,
> > fast med bockstyre. Rent tekniskt är det
> kanske
> > inte en CX längre då, men definitionerna är
> > lite flytande.
> >
>
> Då kommer följdfrågan. Vintertid när det är
> is/snö kommer jag inte bege mig ut på cykeln.
> Så dubbdäck kommer knappast bli aktuellt.
> Ändrar det åsikten mellan racer och cx?
> Pakethållare har jag nog aldrig använt i mitt
> liv så den är inte nödvändig heller :)

Och dessutom börjar ju skivbromsar komma på motionsräsers. Så det är väl mest om man tror sig kunna nöja sig med 28/30 något som max eller om man tror sig vilja ha 32/37 något i däck. Och om man är villig att släpa runt på något kilo extra för att få något som tål lite extra törnar.

Jag har kört hybrid i flera år varav 2år även som träning och tävling (triathlon)
Det har ju fungerat, men naturligtvis inte varit optimalt.
I år har jag slagit på stort och investerat i en trihoj och en vanlig räser.
Visst är det en helt annan sak att cykla på dom cyklarna men hybriden används fortfarande dagligen till jobbet.
Jag har iofs bara 5km och maxar inte till jobbet. Hade jag haft längre och velat utnyttja jobbpendlingen till "riktig" träning så hade en annan cykel varit bättre (därmed inte sagt att man inte fått räning på hybriden även till/från jobbet)
Vad försöker jag säga? Jo att även om du skulle köpa en hybrid och efter ett tag upptäcka att du även vill ha en cross eller räser så är inte hybridköpet bortkastat.
Sen tycker jag inte du ska hålla för krampaktigt i märket. Lika bra cyklar finns för mindre pengar om man väljer andra märken.
En likvärdig Rose CX (iaf när det gäller drivlina och bromsar) kostar under 12k http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-2000-772640/aid:772671?bikevariantchanged=772643

olo skrev:
> bojsänke skrev:
> -----
> > olo skrev:
> >
>
> > -----
> > > 2) Varför förespråkas CX framför just
> > räcer
> > > så ofta. Håller man sig till asfalt så
> > känns
> > > det spontant som räcer borde vara det
> > lämpligare
> > > alternativet?
> >
> > Bättre bromsar (skivor), mer plats för däck
> och
> > skärmar, kan ta dubbdäck på vintern, har
> ofta
> > fästen för pakethållare... En vardagscykel,
> > fast med bockstyre. Rent tekniskt är det
> kanske
> > inte en CX längre då, men definitionerna är
> > lite flytande.
> >
>
> Då kommer följdfrågan. Vintertid när det är
> is/snö kommer jag inte bege mig ut på cykeln.
> Så dubbdäck kommer knappast bli aktuellt.
> Ändrar det åsikten mellan racer och cx?
> Pakethållare har jag nog aldrig använt i mitt
> liv så den är inte nödvändig heller :)

Racer är förstås snabbare men lite mer nischad, CX är som en hybrid deluxe. :) Vill du ibland kunna ta lite sämre vägar? Vill du kanske ha stänkskärmar? Bockstyre är en vana, nästan svårare att vänja sig av med tror jag... :)

Ångest med alla dessa valmöjligheter!

Jag tror dock att jag kommit fram till att det är lika bra att kasta sig ut och våga satsa på bockstyre.

Nu gäller det bara att fatta beslut mellan racer och cx...

Det lockar väldigt mycket med Domane 2.3. Känns lite som en "introduktions"cykel, lite mer upprätt position och med hög komfort. Sen är den dessutom billigast av alternativen, det går att få 2014 modellen för 10795kr.

Är det någon större skillnad på 10-delade Tiagra kassetten och 11-delade 105 som årets modell har?
Samma sak gällande r565 och rs500? Är det värt 2000kr mer? Hur kan man ta reda på vad maxbredden på däck är, det är 25or som sitter från början hur tar man reda på om 28 funkar?

Gällande cx står det annars mellan Crossrip Limited som rekommenderades här i tråden och Crockett 5.

Är det någon här som har erfarenhet av dessa? De verkar ju vara ganska lika varandra. Ganska lika i pris också... om det står mellan dessa två vilken hade ni valt?

olo skrev:
> Ångest med alla dessa valmöjligheter!

Det är ju det, och dom tar aldrig slut. Så man får helt enkelt ta den näst bästa :-)

> Jag tror dock att jag kommit fram till att det är
> lika bra att kasta sig ut och våga satsa på
> bockstyre.

Gör du helt rätt i.

> Nu gäller det bara att fatta beslut mellan racer
> och cx...

Skillnaden är inte så stor. I grunden ungefär samma grej men där ena är mer asfalt och andra mer gräsvall.

> Det lockar väldigt mycket med Domane 2.3. Känns
> lite som en "introduktions"cykel, lite mer
> upprätt position och med hög komfort. Sen är
> den dessutom billigast av alternativen, det går
> att få 2014 modellen för 10795kr.

Position och komfort mellan den och Crockett är nog rätt lika.
Men pengar över är ju alltid bra (för man ska ju ha hjälm, skor, pedaler, pump, extraslangar, glasögon, handskar osv. osv. osv.)

> Är det någon större skillnad på 10-delade
> Tiagra kassetten och 11-delade 105 som årets
> modell har?

Största skillnaden är väl reglagen där två wirar sticker ut lite fult på tiaga men inte på 105. Men när du väl kört några mil och mjölksyran i knäna gör sig påmind så är det ingen skillnad :-)

> Hur kan man ta reda på vad maxbredden
> på däck är, det är 25or som sitter från
> början hur tar man reda på om 28 funkar?

Eftersom man ändå behöver "torrbrotta" en sån hoj hos lokala handlarn så kan man kolla om det är några millimeter fritt runt om däcken i överkant gaffel och nere vid vevparti. Det finns ju 25:or som efter ett tag är större än 28:or oxå så i värsta fall får man väl välja däck som är små i storleken :-)

> Gällande cx står det annars mellan Crossrip
> Limited som rekommenderades här i tråden och
> Crockett 5.

Fokusera i så fall på Crockett. Mindre pendlarhoj och mer räser. Och eftersom du tvekar mellan CX och räser så är väl en räjsig CX ett starkare kort.

> Är det någon här som har erfarenhet av dessa?
> De verkar ju vara ganska lika varandra. Ganska
> lika i pris också... om det står mellan dessa
> två vilken hade ni valt?

Jag valde Crockett, men Mardone och Domaine är inte dumma (om än inte CX :-) ).
Vad finns det hemma att prova? Mardone är lite kortare hjulbas och lite mer framsträckt sittposition, Domaine lite längre och mer upprätt och Crocket ligger ungefär mitt emellan (om jag inte är ute och cyklar). Så vilken som man torrbrottar och det känns bra är ett bra val.
Tänk på att det är viktigare att sitta bra på hojen och trivas med den ärn att spexen är tipp topp. För efter några mil hjälper inte hippa komponenter mot trötthet och känningar av fel position.

Senast ändrad:
emmer skrev:
> olo skrev:
> -----
>
> Position och komfort mellan den och Crockett är
> nog rätt lika.
> Men pengar över är ju alltid bra (för man ska
> ju ha hjälm, skor, pedaler, pump, extraslangar,
> glasögon, handskar osv. osv. osv.)

Nu visade det sig att ingen handlare verkar ha kvar Domane 2014 i ramstorlek 50 eller 52 så det billiga alternativet föll bort. Utan det är i så fall 13000kr för årets modell som gäller, typiskt..

> Eftersom man ändå behöver "torrbrotta" en sån
> hoj hos lokala handlarn så kan man kolla om det
> är några millimeter fritt runt om däcken i
> överkant gaffel och nere vid vevparti. Det finns
> ju 25:or som efter ett tag är större än 28:or
> oxå så i värsta fall får man väl välja däck
> som är små i storleken :-)

Då kommer ytterligare en nybörjarfråga.. vad tusan innebär torrbrotta? Inte ens google räddade mig :p

> Fokusera i så fall på Crockett. Mindre
> pendlarhoj och mer räser. Och eftersom du tvekar
> mellan CX och räser så är väl en räjsig CX
> ett starkare kort.

Crockett 5 2014 går för 15000kr så tvåtusen dyrare än Domane 2.3.
Och för ytterligare två tusen till får man årets modell med nya Shimano 105 växlarna, 105 kasetten istället för tiagra, shimano kedjan istället för kmc x10 samt paradigm R sadeln jmf med evoke 1. Är det värt pengarna i långa loppet?

Hur står sig mekaniska skivbromsarna på crockett jämfört med fälgbromsarna på racer? Och hur står dom sig jämfört med hydrauliska alternativet som finns på crossrip ltd?

olo skrev:
> vad tusan innebär torrbrotta?

Prova sitta/trampa i butik eller en liten sväng i närområdet :-)

> Hur står sig mekaniska skivbromsarna på crockett
> jämfört med fälgbromsarna på racer? Och hur
> står dom sig jämfört med hydrauliska
> alternativet som finns på crossrip ltd?

Väljusterade så är skivor är skivor är skivor (imho)
Beläggen på BB5 slits lite fortare men inte värre än att man bara justerar någon gång ibland (där det inre bäst justeras med en torxnyckel och så att skivan inte behöver flexa nämnvärt när man drar bromsen).
Fälgbromsar funkar bra men är det blött så tar det ett hjulvarv innan de tar fullt och blir det massa skit i beläggen så slits fälgarna lite mer. Men som grund tar dom väl så bra.

Tillbaka
Topp