Nybörjare i Happydjungeln =)

• Trådstartare Trådstartare JR.
  • Start datum Start datum

JR.

Ny medlem
Hejsan hoppsan allesammans.

Jag är ny på denna sidan fr.o.m idag =)
Är en kille som gillar att cykla men har dock inte gjort det på ett tag (men snart så). Kör på en gammel mountainbike från Univega (Alpina 550 -99) inget häftigt med den men jag gillar att cykla =)

Har dock några små frågor.

Förkortningar:

[Happyride] - Trevlig tur någonstans?
[OT] - OffTopic
[RR] - ??? vad betyder RR? trevliga trådar då det brukar innehålla mkt bilder = alltid kul

Sen skulle jag vilja veta skillander på cyklar:

"Rääser" vet jag vad det är även mountainbike, citybike samt downhill hoj... =)

MEN... för en som köpte sin hoj för länge sen "ca 8 år sedan" undrar givetvis om man ska köra heldämpat eller inte?

Downhill = helst heldämpat eller?
Mountainbike - ska man ha framdämpat eller heldämpat vad gäller? kanske bara smaksak?
Gillar själv köra lite asfalt, annars mera Grusvägar, skog mark "träsk" berg men även "street" typ trappor ;)

Vilken hoj gäller?

Sen Forumet....
Varför är inte forumet bättre uppdelat i olika kategorier typ som i läsvärt? 900 trådar + är inte det lättaste att hitta runt i om man vill.

SÖKfunktionen lite småkass. Söker jag på t.ex. däck... får jag upp dels "tråden Däck" men också alla som svarat i den ??? why .... är väl bättre att få upp varje Tråd som handlar om däck istället för alla som svarat i tråden.

Annars en kalassida.

Hoppas ni kan svara och tack för att du tog dig tid att läsa ;)

Hadé
MVH//JR

Hej Johan, välkommen till Happy och cykelträsket.

Några svar:

RR = ridereport (cykeltursberättelse)

Rääser som du skriver, är nog oftast en landsvägscykel.

Normalt sett brukar nog folk börja med en framdämpad, och sen när det är dags att byta hoj så börjar man nog få lite koll på hur man kör och om man behöver dämpning bak också.

Ang. uppdelningen på forumet så disskuteras detta ofta, den allmänna uppfattningen är nog att det är bra som det är, forumet är mera levande som det är nu.

Sökfunktionen håller jag med dig om, det vore bättre att bara få tråden man söker, och inte svaren också, men jag tror att det är svårt och tidsödande att skriva om en sån sak och eftersom det är ett ideellt forum med privatpersoner som gör detta på sin fritid (all heder åt dom) så får vi nog nöja oss med det som det är.

Cykelval beror mkt på var i landet du bor, här i Götlaborg så kör vi på överbyggda cyklar, gärna fullgungs varianter men en och annan hardtail ser man oxå. En gbg-hardtail känns igen på sitt chopper stuk :)

I Tokholm åker man helst på helstelt och utan växlar, varför är det ingen utomstående som riktigt förstått.... Plus att dom är allergiska mot NS-byggen...

En uppdelning av forumet kommer aldrig inträffa, men efter att du hängt här några veckor kommer du inte sakna indelningen längre :)

Val av cykel är mkt personilgt, försök att skapa dig en bild av vad du är ute efter genom att plöja igenom lite trådar här. En cykel till flera saker som du beskriver ovan brukar omnämnas som en AM-cykel (all mountaion) Personlligen tycker jag att en cykel som ska vara bra på allt funkar men då den aldrig kommer bli "bäst" på något så föredrar jag att ha flera cyklar istället :)

/F

JR. skrev:
-------------------------------------------------------
> ...Vilken hoj gäller?

Helstel singlespeed-29er är det nya knirklet på stigarna.

JR. skrev även:
> ... för en som köpte sin hoj för länge sen
> "ca 8 år sedan" undrar givetvis om man ska köra
> heldämpat eller inte?

Det är bara du (med lite råd och dåd från happy förstås) som kan avgöra vad som passar dig bäst. Det beror på var och hur du kör. Fulldämpat har kommit på bred front med många prisvärda och bra alternativ (framförallt de tyska märkena), men en hardtail eller t o m helstelt duger gott till att smiska även den mest tekniska stig. Det beror på vem som styr och trampar.

Välkommen!

~K

Välkommen!
Fram- eller heldämpat är både en smaksak och en fråga om ekonomi. För samma pengar får du generellt en "finare" hardtail (ofta förkortat HT) och det är mindre underhåll. Själv gick jag mot Happys samlade visdom och köpte en begagnad heldämpad cykel direkt när jag började cykla i skogen för drygt två år sedan :). Anledningen var rent prylbögeri, något som jag och många andra lider svårt av här :)

Här har du ett par trådar som i alla fall försöker reda ut begreppen (det finns säkert fler om man är lite kreativ med den suboptimala sökfunktionen)

http://happymtb.org/forum/read.php/1/236531/

http://happymtb.org/forum/read.php/1/518323/

http://happymtb.org/forum/read.php/1/267228

Lycka till med cyklandet.

/Johan

Fässberg: Lite kul att du slänger in "Plus att dom är allergiska mot NS-byggen..." när killen utryckligen frågar om vad alla förkortningar betyder.

Fässberg skrev:
> My bad, North Shore byggen ska det ju så klart
> vara, eller "bryggor i luften" om man så vill :)

Tror nog du också skulle bli lite sur om nån sågade ned dina fina äppelträd på din trädgård och sen på din trädgård bygger en koja av det.

bruse skrev:
>
> Tror nog du också skulle bli lite sur om nån
> sågade ned dina fina äppelträd på din
> trädgård och sen på din trädgård bygger en
> koja av det.

Och med det vill du säga???

Jag är trött på mitt äppleträd.. någon som vill bygga en NS i min trädgård så är det fritt fram?

Senast redigerad av en moderator:
Välkommen, JR!

Jag började så här: Man släpade med lånad gammal helstel cykel på Easy Rides.

På Easy Rides kan du rosta av, och känna om det känns bra att vara med. Sedan kan man hänga med på lite olika grejor och känna av var gränsen går. En tur med Orange och/eller Leo i täten kan bli intressant nära hjärtsprängning, till exempel...

(:-{)

Ta med din gamla Univega och kom!

Hej igen och tack för alla fina svar.

och även för att ni beskrev va NS-byggen va ;)

Vad är det för skillnad på en Happyride och Easyride? är det bara att Easyride är enklare och en happyride kan vara i princip vad som helst?

HT- Hard trail är det med en dämpare fram? eller finns det helt stela HT varianter med?

MVH//JR

JR. skrev:

> HT- Hard trail är det med en dämpare fram? eller
> finns det helt stela HT varianter med?
>
>
>
> MVH//JR

Jaa... HT är hardtail... och det finns både med eller utan dämpare fram. Dock brukar HT utan dämpad gaffel kallas Helstelt har jag sett här....

JR. skrev:
> Vad är det för skillnad på en Happyride och
> Easyride? är det bara att Easyride är enklare
> och en happyride kan vara i princip vad som
> helst?

Den ena är rolig, den andra orolig. ;~)

> HT- Hard trail är det med en dämpare fram? eller
> finns det helt stela HT varianter med?

Då heter det "hel stel".

> > HT- Hard trail är det med en dämpare fram?
> eller
> > finns det helt stela HT varianter med?
>
> Då heter det "hel stel".

Finns det inte någon tuff utländsk förkortning för helstel?

jag är också rätt så ny här, har bara varit med på två happy-rider, det va jä..... roligt.:)
Du har ju en cykel följ med på några turer med den, då kan du ju få prova och se andras cyklar innan du bestämmer dig.

Jag började cykla skog för några veckor sen på en gammal HT (ca 1995) som nästan var stel fram också. Det var kul så jag började kolla på en ny hoj(med fungerande dämpning och bromsar). Tänkte köpa en HT, men hittade en fulldämpad på rea som passade budgeten.

Heldämpat är bekvämare, men man får väl lägga några tusen till. Men det finns en del 2007:or på rea hos cykelhandlarna.

Lika bra att varna på en gång, att börja surfa runt på Happy kan bli dyrt, riktigt dyrt. ;)

Fråga vem som helst här! =)

Hej ala!
Välkommen till the weird and wonderful world of happymtb!
Jag var själv rätt undrande till en början.
Jättemycket finns att lära här både i forum-trådarna, "läsvärt" och "arkiv". All slags kompetens finns att tillgå. Jag menar även skickligt off-topic. Inte så sällan spårar en tråd ur i flams eller drar iväg på ett stickspår, men chansen är stor att du blir rejält klokare. Sen är det inte bara kunskap att hämta här. Mycket nöje, fina skildringar osv, samt kontakter, tex happyrides.
Tips: var inte alltför rättfram med sånt som kan uppfattas som kritik. Det kan tas personligt och för nytillkomna är väl takhöjden ibland sådär ;)
Viss indignation väcktes av min fräckhet att reflektera över hur utglesade trådarna och annonserna är med landsvägsämnen. Vilket jag iofs nu kan förstå efter att någon förklarade, att happy inte bör ses som ett vanligt forum utan som ett par sunkiga soffor i en klubblokal där gamla polare sitter och surrar. Att vara ny och ifrågasätta eller kritisera ses ungefär som att vara gäst för första gången i någons hem och kritisera deras inredning.
Och då lär man ju knappast bli bjuden igen.
Visst kan man tycka det vore praktiskt med en trådstruktur med linjer man kan följa så att det syns vem man svarar utan att behöva citera. Men jag skulle inte råda dig att propagera för det.
"Det är bra som det är" är en bra tes om du vill vara politiskt korrekt.

Betr cykeltyp:
"...,men en hardtail eller t o m helstelt duger gott till att smiska även den mest tekniska stig. Det beror på vem som styr och trampar." sa gandhi.
När den måttligt tränade medelålders nybörjaren bernfort styr och trampar vill han ha 6 tum mjuk och fin fjädring. Fjädring är så skönt! Varför inte bejaka den moderna teknikens landvinningar? Helstel är för mig liktydigt med pinoredskap. Vad kommer härnäst? Massiva gummidäck för den som strävar bakåt och vill maximera sina strapatser? Sadel av polerat ädelträ eller härdat läder? Kanske en järnklump att sitta på för dem som prioriterar smärta och stil? Ursäkta, titan får det nog bli.(det är ännu hårdare och dessutom lätt)

Nån tuff förkortning för helstel känner jag inte till. Stel gaffel heter rigid fork på engelska.
Fixie syftar ju på något annat men stuckie eller stiffie? SL för stifflegger?

Välkommen, nu ut i skogen med dig!

Univegan kommer att bytas mot nytt fortare än du har råd med, oavsett plånbok :) Men till happy easyride är den som klippt och skuren gissar jag. Du får säkert pröva någon/några av de andras hojjar och blodad tand är så lätt att få. Snart står du där och inser att du skaffat dig både hobby och något som heter försäsongs-träning. Det blir lättare att dra igång liket varje år och sommarens turminnen kan ingen ta ifrån dig. -Kan ju vara en tröst iallafall.

När den totala galenskapen har lägrat dig sitter du där med en hojj för pengar man lätt skulle köpt en bil för och startar trådar om hemmabyggd belysning för vinternätter i skogen... må det aldrig hända mig. Fast det vore ju ett sätt att slippa försäsongsträningen.

Berfort deskriver happy väldigt väl, och tänk bara om forumet hade varit uppdelat, då hade du ju fått max två svar i tråden.

Pär -just avstigen löpbandet.

Ja just det, om cykelinköp.
Bakstelt är bättre för tekniken men lite stuts i rumpan skadar aldrig. Helstelt är snarare något som du skaffar senare, en riktig utmaning i skogen! Fast det är klart, jag har sett lunsen köras helstelt så allt är möjligt. (I lunsen växer träden jäms marken och kallas tydligen rötter)
-Låt plånboken bestämma och förköp dig inte på första cykeln. Med stor sannolikhet kommer du vilja byta när du hittat "din" stil. Satsa begagnat för mycket bang for the bucks! Kolla läsvärttrådarna om förstaköp. Mycket matnyttigt.

42Hz skrev:
> Lika bra att varna på en gång, att börja surfa
> runt på Happy kan bli dyrt, riktigt dyrt. ;)
>
> Fråga vem som helst här! =)

mmmmm...

Mårten skrev:
> Att en stel bakdel är bättre för tekniken
> vetefan.

Det är ju en vedertagen uppfattning som kan ifrågasättas. Bl a min son är övertygad om att grunderna bör läras på HT. Om man genar går man miste om viktiga tekniker.
Det vara hur som helst med det. Jag ska ha min fjädring, basta!
Spd-pedaler tycker jag man kanske bör vänta lite med. Men vad vet jag, jag är en bara en oseriös nöjesåkare.

I

Mårten skrev:
> Att en stel bakdel är bättre för tekniken
> vetefan.

Han syftar på cykelns bakdel. Cyklistens bakdel däremot skall vara mjuk och följsam =)

> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> > Lika bra att varna på en gång, att börja
> surfa
> > runt på Happy kan bli dyrt, riktigt dyrt. ;)
> >
> > Fråga vem som helst här! =)

Jo, fast kilometrarna eller timmarna ökar ännu mer!

Tillbaka
Topp