Nybörjare med frågor [Racer, ramstorlek]

davvelito

Ny medlem
Hej, vilken härlig plats!

Fick min kära 8 åriga mtb snodd förra sommarn och håller nu på och efterforskar mitt nästa cykelköp.

Eftersom jag mest cyklar inne i stan/på väg funderar jag på att köra racer istället. Måste man vara väldigt försiktig med att inte köra off, utan cross däck dvs?

Såg den här annonsen på blocket och blivit helt förälskad, är cykeln i så gott skick som bilden antyder och känns rätt mellan benen köper jag den imorgon. =)

http://www.blocket.se/vi/15898069.htm?ca=11_s

Innan jag tar mig dit för att prova den är jag orolig att ramen kan vara för stor för mig, topprör 59cm låter stort. Jag är 173cm och vill gärna bevara mina familjejuveler!

Lång tids cykelentusiast, ny på forumet.
David

det där var ju inte speciellt mycket "bang for teh buck" tyvärr. rena rånet nästan. 59cm är på tok för stort för dina 173cm om du inte har helt vansinnigt sjukt långa ben. kanske något runt 50cm vore vettigare. det bästa är ju att prova så du hittar något som verkligen passar just dig.. allt blir så mycket roligare då ;)

Senast redigerad av en moderator:
Ja, spontant såg den stor ut för 173 cm. Säkert en trevlig stadscykel annars med plats för däck som klarar i alla fall grusväg.

Såg ut att vara skaplig utväxling också :)

Jag är 187 och pendlar på en gammal Crescenträser med marginellt mycket längre topprör.
file=55253

/Johan

Tack för alla snabba svar! Jag kan nog låta bli att prova den cykeln helt, vill minnas att min mtb var något i 50-stilen med och kändes helt perfekt.

Annonsen lockade eftersom den var så snygg och singelspeed tordes lätt att underhålla...

Känns väldigt tilltalande att bygga min egen hoj men det också läskigt då jag inte gjort annat än o byta bromsar, kedja och bakdäck typ. =)

Har ni nå tips (en guide kanske?) för en nybörjare som ska bygga sin första hoj?

Vilka delar bör man undvika att köpa begagnat?

Mvh

Tillbaka
Topp