Nybörjare med köpfrågor

Fozz

Ny medlem
Nybörjare med köpfrågor
Hittade nyligen hit till forumet och blev snabbt sugen på att uppgradera sin cykel till en "riktig" så man kan sprätta loss i skogen lite mer på allvar.
Hittils har jag fastnat för 2 cyklar, en Univega Alpina HT-550, samt en Merida Matts Speed. Båda kostar närmare 8000kr.
Största skillnaden verkar vara att Meridan tydligen har bättre ram, medan Univegan har snäppet bättre bakväxel.
Men kommer jag som nybörjare märka av nån större skillnad på ramarna när man kastar sig ut för backarna? Vad är det som skiljer ramar åt, förutom vikt och hållbarhet?

http://www.univega.nu/2004/bike_alpina_ht550.htm
http://www.merida.com/s0_global/main_control.php?group0=bikes&group1=mtbsport&bikeId=15

Nybörjare med köpfrågor
Det verkar vara en bättre gaffel på Univegan?

Kolla även in <http://www.cykelnetto.com/> och Marin (sidan verkar nere just nu).

EDIT: Enda chansen att kolla vilken ram du tycker är bäst är att provcykla :)

Post &Auml;ndrad (04-04-15 18:27)

Nybörjare med köpfrågor
Försäljaren (som verkar vara en väldans trevlig kille) rekomenderade Meridan ganska ivrigt just för ramens skull. Hydraliskt formpressad skulle den vara, och han var väldigt glad för det. :)
Gafflarna vet jag inte mycket om, men Meridan hade iaf Lock-Out.
Provcykla ska jag göra imorgon fredag, men tyvärr hade dom inte Univegan inne i rätt storlek för mig, så får nog nöja mig med Meridan.
Och då jag inte cyklat så pass "seriösa" cyklar förr, så vet jag inte riktigt vad jag bör förvänta mig.
Menmen, jag ska testa o se hur den känns.

Nybörjare med köpfrågor
Kan rekommendera Univega starkt..!! Bra hojar bra kvalitet.

Har själv en SL-9 som jag är grymt nöjd med!

Men det är du själv som ska känna efter vilken som passar just dig.

//Fredde

Nybörjare med köpfrågor
Det ser ut som Univegan trots allt ser ut att vara snäppet bättre med gaffal och bromsar. Kalloy styre och styrstam är dyrare om de har andra etiketter. Continental däck är erkännt bra.
Bägge cyklarna har Deore prylar i nav och växelrelaterade saker, samt att ramarna är gjorda i 7005 aluminium vilket inte nödvändigtvis säger så mycket.
Suntour-gaffeln fick ganska svidande i senaste Kadens. Manitou Six inte lika svidande kritik.

Nybörjare med köpfrågor
Då har ni fått över mig mer åt Univegas håll. :)
Jag ska se om dom kan plocka hem en i rätt storlek till mig så jag får testa den också innan jag slår till.

Nybörjare med köpfrågor
En röst till på Univega, har själv en "gammal" Univega Alpina 500, fast det är en 4130 cromo stålram då. Det verkar bara finnas aluminiumramar numera från Univega...? Oftast är Univega väldigt prisvärda, man får mycket för lite pengar. Likaså Merida. Ingen av gafflarna kvalar in på en "riktig" gaffel, dvs oljedämpning saknas i båda. Dock fungerar Manitoun antagligen helt ok, så länge man inte vet vad man missar. ;-) Har själv kört med en Manitou Spyder R gaffel på min vintercykel i några år nu, stötigt värre men det funkar och det är minimalt med underhåll på en sådan gaffel.

Som tidigare inlägg påpekar, kolla på Marin cyklarna från Cykelnetto. T.ex. Marin Nail Trail för 8995:-, då får du bättre komponenter OCH hydrauliska skivbromsar på cykeln, vilket är guld värt!!! Gaffeln på Nail Trail är dessutom oljedämpad, en Rock Shox Pilot SL.

/Leo

Nybörjare med köpfrågor
Eller WildCat för 8.100,- om du vill ha en mer Freeridehoj.

Eller budgetalternativet med mekaniska skivbromsar för 6.300,- Palisades Trail

Nail Trail såg trevlig ut.

Kanske ska tillägga att för 400,- extra får du cykeln monterad och "nykelfärdig" hos din vanliga cykelhandlare och slipper joxa med att vrida rätt styret och sätta dit hjulen själv :) Var det inte så det funkade?

Hoppas CykelNetto betalar en stor del av bandbredden för det här forumet :-D

Nybörjare med köpfrågor
Tackar för tipsen!
Har precis provcyklat både Univegan och Meridan. Båda kändes ganska snarlika, men just nu lutar det mest åt Univegan ändå. Känns tryggare med lite bättre växlar som på Univegan, och jag (som nybörjare iaf) märkte ingen större skillnad på ramarna i sig.

Ni som förespråkar Univegan, vad tycker ni är speciellt bra med den?
Skön o cykla på, hållbar, pålitlig?

Nybörjare med köpfrågor
Själv tycker jag min hoj (SL-9) är hur skön som helst,och hållbar.....ja inte vet jag men har haft min i ca 1 år nu,och inte ett fel!!!

//Fredde

Nybörjare med köpfrågor
Jag har en Merida Matts speed, dock en tre år gammal och den tuffar på som tåget. Jag har bytt gaffel och skaffat riserstyre men annars är allt fortfarande orginal. tycker den är en utmärkt förstahoj faktiskt. Har inget att klaga på utom orginalgaffeln som var riktigt riktigt dålig.

Nybörjare med köpfrågor
SL-9 ligger i en lite högre prisklass, så den är tyvärr inget val för mig.
Faktum är att även 550'n är mycket dyrare än vad jag först hade tänkt lägga, men jag vill gärna ha en cykel som man kan lita på. Hoppas verkligen att den ska visa sig pålitlig.

Tillbaka
Topp