Nybörjare med XC

nenja

Aktiv medlem
Nybörjare med XC
Hej nu är min Scott G-zero FX3 med lite uppgraderingar på växlar och bakdämp äntligen på väg hem och jag sitter här med mina handskar och hjälm och bara längtar!

Jag tänkte nu fråga hur ni tycker jag skall köra igång mitt MTB-liv, jag har ganska dålig kondition då gå till spårvagnen varit det mest krävande på i princip ett år nu. Jag var ute i förrgår och testade lite och lungorna gjorde verkligen sjukt ont när jag sprang på en stund.

Vad finns det för bra småhårda stigar osv att cykla på? Hur många dagar i veckan vågar jag vara ute och köra i början? Jag är riktigt sugen på att få upp konditionen ganska raskt men vill även få in lite lek då jag är rädd att om det blir för strängt kanske jag tappar intresset.

mtbkursen.se/ såg jag och det verkar ju vara riktigt roligt och nyttigt, lite kondition så kanske jag kan vara med nästa omgång där. :)

Vilka cykelturer som anordnas här ibland er på happy kan man hänga med på som nybörjare? Hur mycket behöver jag träna innan jag kan hänga med på de lugnare varianterna? Vore jättekul att dra ihop ett gäng nybörjare och kanske någon åtminstonde lite mer erfaren och cykla ut en sväng om en vecka eller 2. =)

Tack för alla svar på förhand!

/Rickard

Nybörjare med XC
Planerar att göra samma sak, visserligen har jag cyklat rätt mycket förut och jag antar att kanske den där viljeträningen åtminstone sitter kvar men konditionen gör det definitivt inte. Tänker gå ut väldigt lugnt och har också ny cykel på väg, min största oro är att man går ut för hårt p.g.a det är så jäkla kul med ny hoj men jag ska försöka hålla mig lugn tills man börjar få upp ett grundflås, d.v.s när det inte känns som man ska dö i andnöd brevid cykeln om man kör lite hårdare. Sedan är det bara köra så ofta man har motivation till. Ett högst oprofossionellt tips är väl kanske att inte köra i dom backigaste områdena då det blir lite svårt att reglera hårdheten på träningen, en lång backe är ofta jävligt tung hur man än cyklar. Önskar jag bodde söderut, vilket jag antar att du gör, då hade vi kunnat köra med varandra.

Senast redigerad av en moderator:
Nybörjare med XC
Kondition fixar löpning lätt, på band eller i natur spelar inte så stor roll. 15 min de 4:e första gångerna, 20min de 2 följande, vila 1 dag, 15 x 2 nästa, osv. slit inte ut dig förrens du kan springa 40min, utan att dö (eller, ja du kommer fatta).

cyklingen kommer att bli ännu bättre!

Nybörjare med XC
Ja det är nyttigt att springa lite, får köra en sväng när jag hinner nästa gång. Nedrans skolan börjar nästan bli krävande. ^^

När jag får cykeln kommer mina ben sällan gå dock, de skall lära sig att röra sig i cirklar! :D

Vadå 60cm? :P
Edit: Tänkte också få en sak bekräftad, rock shox sid bakdämpare skall ha min vikt i kilo x 2.2 i psi på dämp och hälften retur va?

Nybörjare med XC
nenja skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag bor i göteborg, det är väl inte så långt
> söderut? :D

Nej inte alls. För någon som bor i Motala... Kiruna här :)

Kan flika in att löpning kanske skulle vara ett bra alternativ nu veckorna innan man får hojjen... känns inge kul att cykla på gamlingen... men med det brutalt dålig löpsteg man har begåvats med kanske det gör mer skada än nytta.

Nybörjare med XC
Haha Kiruna, ja det är väl en sväng iofs. :D

Äsch om du inte orkar springa så skaffa ett billigt hopprep, spring på plats och köra lite sprint. Så länge du svettas och mår dåligt efter 20 minuter så har det gjort nytta! ^^

Ah fy fan va sugen jag är nu... Sitter här och kollar på broderns ROAM (MTB-rulle i hög klass) och refreshar sökningen på vart min cykel är någonstans på bussgods sida. :D

Önskar jag inte hade någon skola nu så man kunde cykla hela dagarna ett tag. Jag är så pepp!

Nybörjare med XC
Jag bor i götet, går MTB-kursen nu. Trodde jag var i ganska bra form, gymmar ca 2-4 ggr/v, box el något annat konditionspass 1-2 ggr/v, därutöver cyklar jag överallt året runt, fort och långt. Men detta till trotts. Mtb-kursen är det jobbigaste jag gjort sen jag för 10 år sen började jobba på citymail, helt otränad och med en väldigt aktiv astma, 300 våningar om dan utan hiss. Min kropp är inte anpassad för att cykla utan bockstyre.

Nåja. Jag är än så länge på nivån hellre än bra, och skulle gärna hoja med någon på min nivå, typ grön i skogen.
Om du är a) snäll, b) inte tvättar dina kläder i ariel tvättmedel, kanske vi kan leka ihop?

Nybörjare med XC
Ja cykeldator verkar lite småkul, kunna ta tid och kolla hastighet m.m. Nu var det dock mitt startkapital som satte stop efter min start-shop på cykelspec. ^^

Jag är snäll när jag inte är hungrig (kanske lite som en björn) och jag tvättar mina kläder i något billig skit ifrån Lidl. :D

Ja jag kan tänka mig att det är riktigt hårt att dundra runt upp och ner i skogen på det viset, jag menar bara efter en stund "springa-så-mkt-jag-orkar/jogga/gå"-intervaller så var mina lår så ledsna att jag knappt kom hem. ^^

Ett litet problem är att jag som sagt bor i Gärdsås mellan Kortedala och Bergsjön så om jag som konditions-offer skall cykla till t.ex. delsjön så lär det vara dags att vila 10 minuter och sedan cykla hem igen, haha! Vart bor du? På andra sidan stan antar jag. :/

Jag tror man kommer kunna definera min nivå som: Värderar kamratskapen högt, har inget emot att köra hårt och ge järnet en stund men kommer antagligen behöva sitta och dricka en skvätt vatten efteråt. :P
Lite som att umgås på en skogs-stig och köra som man känner för.

Fortfarande inga tips på nybörjar-rundor i Göteborg!

Nybörjare med XC
Jag betraktar mig fortfarande som nybörjare i förhållande till många här på happy men ger dig ändå några reflektioner som jag gjort.

Strunta i dom rena konditionsmålen till en början. Stick ut och cykla för att det är roligt och ställ hellre upp tekniska mål för dig själv; klara en svår backe, klara ett hinder som du brukar fastna på etc. Ta det lugnt och försök hitta ett flöde i cyklingen som känns bra.

Om du blir trött när du är ute; Vila! Som nybörjare med dålig kondis är det sällan den långsiktiga uthålligheten som tar slut utan snarare att pulsen går upp på för hög nivå. Stanna, kliv av cykeln en stund och vila. Ofta räcker det med två minuter för att känna sig mycket bättre.

Hur ofta du kan cykla utan att det blir skadligt måste du känna efter själv men undvik rena styrkeövningar i början som är krävande för knäna.

Jag håller med om att tekniska prylar som en cykeldator kan göra cyklingen roligare så länge man inte fastnar i det. Jag tycker man ska prioritera sånt som gör cyklingen bekvämare och gör det smidigare att komma ut när det känns lite motigt; bra kläder, skön hjälm som du trivs med, en bra karta, skor som sitter bra etc.

Många ser mekandet och det tekniska med cykeln som en del av sporten. Om du är sugen på det så se till att lära dig mer och och skaffa verktyg efterhand. Även här kan man utmana sig själv och försöka lösa sådant som man såg sig tvungen att lämna in cykeln för tidigare.

Det var några råd. Andra tycker säkert annorlunda.

Tillbaka
Topp