Nybörjare, MTB i Göteborg

yacob

Medlem
Hej alla cykeldårar!

Har precis lyckats komma över en schysst hoj, Scott Aspect 10, och har blivit mer och mer intresserad av MTB. Har varit uppe själv i Änggårdsbergen ett antal gånger och tycker det är ett grymt bra ställe men vill gärna utvecklas och komma vidare, så jag har lite frågor;

Finns det några fler bra ställen i Götet man borde prova på? Jag bor i Johanneberg fna.

Vad är nästa utrustningssteg? Jag har hjälm och ett ryggskydd som ligger på vinden (som jag inte orkat rota fram). Skor, handskar, ta ner ryggskyddet, knäskydd????

En ännu större förhoppning vore att hitta någon erfaren rackare som orkar visa lite stigar... Jag har ju cyklat lite tidigare, så jag är ju inte någon katastrof men jag fixar nog inte de svårare stigarna riktigt än. Finns det någon som skulle kunna tänka sig att ställa upp?

För övrigt måste jag säga att jag är glad att jag hittat hit! Riktigt schysst forum!

Mvh,
Jacob, 25 årig chalmerist

Kör du vanligt behöver du inte mer skydd än hjälm och handskar. Känner du att du behöver mer skydd så använd mer skydd, men inte för mycket så det bara blir jobbigt, både att ta av/på sig allt och att cykla.

Borde inte vara alltför svårt att hitta folk som guidar dig i Änggården, rätt många happyrides där bl.a.

Hej och grattis till cykelköpet! :)

Det finns mängder med fina stigar runtomkring Götet! Populära områden är bland annat delsjön, sandsjöbacka, vättlefjäll m.fl.

Jag är rätt så nybörjare själv (började hoja seriöst för ett par år sen bara), men hojta till om du har vägarna förbi vättlefjäll så kan vi vurpa tillsammans några timmar! :)

Delsjöområdet kryllar av fina stigar.
Vättlefjäll och Sandsjöbacka är också värda ett besök

Edit: Var visst nån minut sen :-)

Senast redigerad av en moderator:
Häng på på första bästa happy easy-ride som annonseras här. Änggården brukar det vara oftast (huvudentrén botaniska är samlingsplats), annars är det delsjön (korsningen delsjövägen/virginsgatan).

För mig gjorde ett par knäskydd väldigt mycket för (nybörjar)utvecklinen. Det gjorde att jag vågade prova lite mer, lite snabbare osv. Köpte dem samtidigt som jag skaffade spd-pedaler för att vara på den säkra sidan :)

Knäskydd är mitt tips.

Säg gärna till här på forumet när du vill köra. Det är säkert några som hänger på.

Hej! Kul att se ytterligare en Chalmerist här (vi är några stycken).
Som nämnts tidigare är knäskydd en bra idé när man är nybörjare (eller allmänt inte vill slå sig på knäna). Särskilt om man kör med SPD.
Ett tips är att hålla utkik efter så kallade "Easy rides" som brukar gå då och då. De riktar in sig mer på att alla ska kunna hänga med och ha kul i skogen än på att cykla fort och de som leder brukar vara mer erfarna cyklister som kan stigarna riktigt bra.
Hoppas du får det kul i skogen med nya hojen!

Om du är 25 och har gott bruk av armar och ben, hjälm och handskar, möjligen glasögon.

MTB-kursen som Leo länkade till är en bra start om du vill ha tekniktips etc.

Känner du dig manad till mindre uppstyrda turer så häng på en happyride eller invänta fler svar i denna tråd, du lär bli uppraggad och visad stigar snabbare än kvickt.

:]

Hehe, på tal om chalmerister, Flyttar själv ner till göteborg nu på söndag skall jobba å sen börja studera till hösten (Chalmers). Skall nog själv försöka hänga på någon happyride i änggårdsbergen så jag lär mig stigarna.

cappet skrev:
-------------------------------------------------------
> håll utkik min vänner snart en easy geggamoja
> tur i änggårdsbergen.
>
> cappet Mattan

I morgon eftermiddag kanske???

mm, står och avvaktar ösregnet just nu, om det avtar något så cyklar jag mot Änggårdsbergen för en tur. smhi.se säger inte så mycket mer än att det skall komma skurar då och då, nice ;-)

EDIT: Det haglar

EDIT: kl. 13.00 , Blå himmel i Fiskebäck men riktigt mörkt över Änggårdsbergen

//Peter

Senast redigerad av en moderator:
kl. 13.05 ,regnet passerade precis, men säkert bara tillfälligt ;-)

Jag ger mig iväg om inte det startar ösregn inom 10 minuter ;-)

nu-20090509.jpg ht=600

Mobilnr i min profil.

//Peter

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Det gör ont när hagel träffar näsan, fick jag
> erfara idag i Änggårdsbergen.

mm , så är det ;-)

Gick du ut tidigare?

//Peter

Fasen ! Hade gärna hängt med, men missade ditt meddelande. Änggårdsbergen idag måste ha varit riktigt härligt. Hojta till nästa gång så hänger jag gärna med.

Stort tack till alla som kommenterat; happy easy rides, mtb kurser, skor och glasögon skall inhandlas så fort herr plånbok känner sig givmild!

//Jacob

Tillbaka
Topp