Nybörjare och köpa ny cykel.

Stellano

Medlem
Jag har dragit ett par repor i skogen på flera turer med min 3000kr cykel från decathlon och kännt mig jäkligt nöjd med den. Är det något jag bör veta som den inte klarar? Och vad bör jag tänka på när jag köper en ny cykel? Speciellt nån cykel man kan lita på vid tuffare åk. Känns lite fånigt att köpa en cykel för 25000 när min funkar bra? ? ❤️

Jag har dragit ett par repor i skogen på flera turer med min 3000kr cykel från decathlon och kännt mig jäkligt nöjd med den. Är det något jag bör veta som den inte klarar? Och vad bör jag tänka på när jag köper en ny cykel? Speciellt nån cykel man kan lita på vid tuffare åk. Känns lite fånigt att köpa en cykel för 25000 när min funkar bra? ? ❤️
Om du bor i Stockholm kan du få låna min Orbea Occam H30 i storlek L och testa, så får du avgöra själv om skillnaden är värt det - PMa vid intresse! :)

Min åsikt: Skillnaden är vilka stigar som blir roliga att åka snabbt på. Med min gamla XC HT (som troligtvis liknar din nuvarande cykel om jag får gissa) är det roligt att åka snabbt på milbanan i Hellas (enkel stig), med min Occam är blåa (teknisk stig) rolig. Jag kan åka blåa på min gamla HT också men det blir liksom mer "rolig utmaning att ta sig fram" än "roligt att trampa på snabbt".

Risken är väl att du knycklar till ngn fälg vid t ex en exalterad landning. Ofta är dyrare cyklar lite mer tåliga. Beror på var man kör helt klart, din cykel kanske duger helt ok där du cyklar så kör på bara o ha skoj!

Tillbaka
Topp