nybörjare på 08?

nybörjare på 08?
Det ska nog inte vara några problem. Kör i din egen takt bara och gå ut lugnt. Annars är det en rolig runda. Nu har det ju varit fint väder de 2 sista åren så det kommer nog garanterat vara regn i år. Det kan göra det hela lite tuffare. Men så länge det inte dödar så härdar det bara.
Lycka till. Johan

nybörjare på 08?
Det låter ju inte så dumt. Det verkar vara en ganska bra terräng utan för många svårigheter. Har du några bra tips på hur man skall lägga upp träningen? Tycker om uppförsbackar men jag tycker det är lite läskigt med för komplicerade nerförsbackar...Det handlar väl kanske bara om att väga köra på.
Tack för inlägget.
Jess

nybörjare på 08?
jess:
att tänka på att det är många mil, så gå inte ut för hårt, det är en typisk sak som många gör som sedan går i väggen om de har riktig otur.

Om du vet någon som du vet att du är jämnsnabb med, kör ihop med han/hon så blir det lite lättare när man kan hjälpas åt med farthållning etc.

ät och drick ordentligt också, väldigt viktigt, vätske brist sänker prestationsförmågan upp till 30%.

Sedan så är du stark uppför, fortsätt öva på det, och lägg mest tid på det du är sämre på/osäker på.
Kör ett parti du känner dig osäker/mindre bra på, börja långsamt så du vet hur du klarar av det, sedan höjjer du farten så mycke du vågar, sakta men säkert.

Tänk dock på att inte köra samma backe hela tiden, för då blir du inte bättre tekniskt, utan bättre på just det partiet, visst det är bra, men det är bättre att variera och få bättre teknik, det ger faktiskt mer o variera än o köra enformigt.

distanspass är också väldigt bra att köra så du vet hur mycke du behöver få i dig under loppet samt ifall du behöver ändra sittställning eller liknande, fast å andra sidan, det har du troligen redan testat ut.

Att variera sin träning och inte träna för enformigt ger bättre resultat, finns lika många skolor som åsikter.

nybörjare på 08?
De e bare åk!
Sikta på att gå i mål runt sju timmar. Det fixar du!
Jag har skrivit det förrut men jag gör det igen:
* Du måste vänja kroppen vid att sitta så länge på cykeln! Axlar, nacke, armar och rumpa tycker jag gör mer ont än benen. Det är lätt att glömma allmänstyrkan bara för att vi cyklar!

dp

nybörjare på 08?
Jag håller med dp. Det viktigaste som nybörjare på ett långlopp är att vänja sig vid att tillbringa lång tid på cykeln. Kan man det så tar man sig i mål, och efter det kan man börja ju fundera på alla andra faktorer inför nästa lopp. Cykla en lika lång sträcka som 08XC på grusvägar och stig så vet du att du kan, det ger självförtroende. När det sen är tävlingsdags så försöker du bara att undvika att dras med i hetsen för mycket, och så sparar du lite krafter så att du kan spurta från Sollentuna in till stan så kommer du att må som en kung efteråt.

nybörjare på 08?
Jag körde Bockstensturen som mitt alra första långlopp, det är 10 mil. Vist jag var trött efteråt och fick ingen bra tid men jag tog mig runt och det var inte alltför plågsamt. Jag hadde 50 mil på MTB innan. Så det är klart du skall köra 08xc ta det bara lungt.

nybörjare på 08?
Bra råd ovan!!! Jag drogs med i hetsen i starten -02 och gick in i väggen efter 72km.
Första 20km höll man väl 25-40km/h, BARA DUMMT att göra som jag. Men jag är nog inte ensam
om detta...

nybörjare på 08?
Tack så mycket för alla värdefulla tips. Det uppskattas. Känner mig nu väldigt motiverad till att köra men jag inser också att det krävs en del träning, men det är ju bara kul. Har nu bara en fråga angående träningspassen. Hur långa pass ska man köra? Jag brukar köra runt två timmar per pass i varierande terräng. Är det något särskilt jag skall tänka på när det gäller cykeln?
Tack för en bra sajt.
Jess

nybörjare på 08?
OK, här kommer några tips:
* Sänk armbågarna - mindre värk i nacken.
* Cykla minst två pass som är lika långa som din beräknade sluttid.
* En bra skött cykel rullar fortare.

dp

nybörjare på 08?
Swerider: hehe; nej du är inte ensam! gjorde precis samma tabbe eftersom det är så pass lättåkt i början, till på köpet så glömde jag att äta och dricka ordentligt i början och det gjorde ju inte saken bättre. Hadde en ordentlig svacka efter ungefär sju mil men kom igång igen på slutet eftersom det är så långt så att man har tid att återhämta sig.

Tillbaka
Topp