Nybörjare ska köpa cykel! :D

Nifl

Ny medlem
Hallå alla cyklister!

Jag cyklade väldigt mycket som barn då jag bodde på landet. Då cyklade jag på stigar i skogen, och till vänner. I tjugoårsåldern så cyklade jag någon mil till och från jobb, då jag var totalt ointresserad av motorer.

Idag är jag trettio, och för ett antal år sedan så blev min cykel stulen. Sedan dess har jag knappt cyklat.

Nu försöker jag komma in i cyklandet igen, delvis eftersom jag inte har motionerat tillräckligt på många år, och delvis för att jag fortfarande tycker mycket om att cykla, speciellt på skogsstigar och landsvägar.

Jag har suttit merparten av natten nu och tittat på videos, googlat, läst och försökt lära mig tillräckligt för att göra ett vettigt val, men jag tycker att det verkar jättesvårt att köpa en ok cykel som är på en rimlig prisklass för en "nybörjare" som jag.

Det går kanske att ringa till cykelaffärer och fråga de anställda där, men så tänkte jag att det kanske finns någon här som har några tips om var och hur man på ett bra sätt skaffar en "nybörjarcykel".

Det jag tror att jag är ute efter är en Hard-tail. "Cross country bike."
Är 5-10 tusen rimligt? Ska börja studera, så jag är osäker på hur mycket jag egentligen borde lägga på detta.

Jag är osäker på växlarna, One by verkar så enkelt och smidigt, tre kugghjul fram och en extra spak känns problematiskt, fler grejor som går sönder och mer vikt?

Såvitt jag förstått så är en Bar width på minst 74 cm bra om jag ska köra i skog, speciellt om det är bergigt.

Ska "stem length" vara kort?
Jag har brutit handlederna några gånger, och jag kan få ont vid hårda stötar (är även otränad, speciellt i armarna). Därför tänker jag att det är bättre att lägga mer av vikten på benen?

Dropper seat post verkar bra att ha, men det känns verkligen som överkurs för någon som mig. (Vore nice att kunna sätta dit senare?)

Skivbromsar fram och bak har jag förstått är mycket prisvärt (och säkrare?), så det borde jag investera I.
Det har jag också förstått inte går sönder lika lätt?

Threadless headset,
"Quick release" wheels,
modular crankset (så att man kan byta),
och "derailleur hanger" verkar alla vara saker som man nästan måste ha om man tänker ta vara på, och behålla cykeln länge.

När det kommer till däck så vet jag inte vad som är bäst... 29" eller 27.5"?

Jag är 181 cm, man och väger 71 kg.

PS: Det blev visst en svängelsk vägg med text detta. Jaja, alla tips, små som stora är välkomna i alla fall!

Längd och vikt har du.
M eller L på de flesta cyklar.

Gör det enkelt för dig, tänk mindre och börja cykla! ;)

Canyons insteg är normalt helt OK https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-5.0/2032.html

Vitus Sentier är bra för skogsstigar men inte fullt så landsvägsduglig, isf bör du byta till XC däck.
Du bör ta en stl L där. Köp en brand X dropper sen.

https://www.chainreactioncycles.com...r-mountain-bike-deore-1x10-2019/rp-prod173163

Annars kan du söka inlägg av Sixten Fors, han hittar verkligen online-köp som är prisvärda och jämför komponenterna. (Du kan ta geometri/storleksråden med en liten nypa salt - han har en poäng men är provocerande kategorisk).

Från början var det Canyon, sen Vitus, Votec och Rock Machine.

Tex https://happyride.se/forum/read.php/1/3335859/3336133

Sentier är lite över budget och Nucleus 29 finns inte i L tror jag. EDIT: Denna finns och ligger på smärtgränsen https://www.chainreactioncycles.com...9-mountain-bike-deore-1x10-2019/rp-prod173161 (den som Kristoffer R länkade till)

Nucleus 275 VRS har betydligt sämre grejer än Felt'en som jag länkade till. Sen tror jag att en lite brantare, mer XC stil i 29" är något som passar TS bättre än en slack 27.5".

Tänk på att om du inte cyklat innan så kommer du behöva köpa en hel del saker utöver cykeln. Pedaler (kanske clipless och då även skor). Lite verktyg, kanske en hjälm om du saknar det och handskar. Räkna minst en tusenlapp eller två på det.

Senast ändrad:
Kristoffer R sa:
Längd och vikt har du.
M eller L på de flesta cyklar.

Gör det enkelt för dig, tänk mindre och börja cykla! ;)

Canyons insteg är normalt helt OK https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-5.0/2032.html

Vitus Sentier är bra för skogsstigar men inte fullt så landsvägsduglig, isf bör du byta till XC däck.
Du bör ta en stl L där. Köp en brand X dropper sen.

https://www.chainreactioncycles.com...r-mountain-bike-deore-1x10-2019/rp-prod173163

Annars kan du söka inlägg av Sixten Fors, han hittar verkligen online-köp som är prisvärda och jämför komponenterna. (Du kan ta geometri/storleksråden med en liten nypa salt - han har en poäng men är provocerande kategorisk).

Från början var det Canyon, sen Vitus, Votec och Rock Machine.

Tex https://happyride.se/forum/read.php/1/3335859/3336133

För 5000 -10000 är det kanske så men varianten för 4000 mer känns mer prisvärd. Verkar till skillnad från denna vara en ram man kan bygga vidare på.
För 10 hade jag hellre chansat på en big al eller sentier. Eller rapide för 11.

Huvudsaken är att du köper något och börjar cykla. Vad någon annan tycker du ska cykla på är egentligen irrelevant.

Mycket av det i din kravbild är i allra högsta grad förhandlingsbart och beroende på en rad olika faktorer. Här är vi alla olika. Vissa måste ha senaste BMWn, andra nöjer sig med en Kia. Båda fixar jobbet, om än med olika förtjänster.

Risken är överhängande att du kommer vilja byta ut cykeln i sinom tid ändå, när du lärt dig mer om vilka egenskaper du vill ligga vikt vid och var du trivs med att cykla. Köp därför något du tycker ser bra ut, undvik instegsmodeller med enklast möjliga komponenter, samt gärna något med så låg vikt som möjligt för prisklassen. Då blir det sällan helt fel i praktiken :-)

Tack för hjälpen alla fina cyklister!

Blev en Vitus Sentier Mountain Bike (Deore 1x10).
Köpte varken pedaler, eller skor. (ett dåligt par skulle tydligen ingå)
Tog tipset att "bara börja cykla".
Jag åker till någon närliggande stad med en dedikerad cykelbutik och köper de sakerna, så att de passar, I samråd med personal där istället. Känns dumt att köpa skor online för ett sådant här ändamål.

Det kommer bli kanon! Efter ett tag kan du grotta ner dig i detaljerna. Söker du lite i forumet finns det ett par nybörjartrådar fullspäckade med tips om vad som kan vara bra att köpa "minimum" som nybliven cyklist. Har man lite hum om vad man söker så är det lätt att hitta bra saker på rea eller begagnat. Behöver inte bli så dyrt

Jag vill beställa en Vitus Sentier 29 VR Mountainbike (SLX 1x11, 2019) som förstahoj men min storlek (L) finns inte i lager varken hos Wiggle eller Chainreaction. Brukar storlekar ta slut på det viset? Brukar de fylla på eller får man vänta till nästa årsmodell kommer?

slaentbjorn sa:
Jag vill beställa en Vitus Sentier 29 VR Mountainbike (SLX 1x11, 2019) som förstahoj men min storlek (L) finns inte i lager varken hos Wiggle eller Chainreaction. Brukar storlekar ta slut på det viset? Brukar de fylla på eller får man vänta till nästa årsmodell kommer?

Ja de kan ta slut snabbt ibland, bäst är att maila dom och fråga. Vissa modeller byggs kontinuerligt och fylls på

Såg förresten att det ligger en helt ny Sentier 29 Large ute på "köp och sälj" (Malmö)

Tillbaka
Topp