Nybörjare ska skaffa mtb.

Som titeln lyder vill jag nu skaffa mig min allra första mtb.
Efter att fått låna cyklar och hyrt känner jag mig redo att skaffa mig en cykel.
Det jag fastnade för var då cross country och downhill. Men jag har inte en blekaste aning om vad jag ska leta efter.
Finns det cyklat ämnat för båda?
Vad ska man tänka på?
Vad behöver jag veta om de olika typer av cyklarna?
All hjälp jag kan få uppskattas!

Vet inte vad du har för referens men det är ungefär längskidor och störtloppsskidor. Absolut inte samma cykel. Finns cyklar mitt emellan som är halvbra på båda (trail/All mountain/enduro).

Vet inte vad du har för referens men det är ungefär längskidor och störtloppsskidor. Absolut inte samma cykel. Finns cyklar mitt emellan som är halvbra på båda (trail/All mountain/enduro).
Tack för svar. Har varit och cyklat lite runt om i gbg trakterna och Åmål mestadels cross-country och testat på lite Downhill på vallåsen.
Vill inte köpa två renodlade cyklar direkt och undrar om det fanns något mellanting att börja med och utväcklas på.
Hoppas det klargör lite

Som det brukar skrivas. Köp en cykel för den terräng du kommer cykla mest.

Köpa en DH för en veckas cykling om året kan man ju göra om man har god ekonomi.
Låter ju ganska rimligt. vill mest inte köpa en cykel ämnat för X och sedan åka och köra Y och inse att cykeln jag spenderat Z antal kronor på inte pallar med detta. Jag är som sagt nybörjare och vet inte riktigt om den ena fungerat utmärkt till det andra. Då hyra cykel inte är hållbart hur länge som helst

Kör du downhill någon helg om året så föreslår jag att du hyr en rolig cykel de helgerna och köper en som passar dina vanliga pass.

Låter ju ganska rimligt. vill mest inte köpa en cykel ämnat för X och sedan åka och köra Y och inse att cykeln jag spenderat Z antal kronor på inte pallar med detta. Jag är som sagt nybörjare och vet inte riktigt om den ena fungerat utmärkt till det andra. Då hyra cykel inte är hållbart hur länge som helst
Ok Som svar, jag cyklar park med en 130/140 slagig stig cykel. Det går utmärkt för mig men passar inte alla beroende på vilken nivå man cyklar på och preferenser man har.

Den är dock mest lämpad för stigcyklling vilket jag gillar mest, dock byggd för stigcykling i riktiga berg så jag är själv overbiked då Sverige mest är platt med lite nedslipat berg av inlandsisen.

Men kvarhåller köp en för det du kommer cykla mest och ta det därifrån.

Tycker som flera skrivit ovan att du ska leta efter en hoj i "trailsegmentet". En sådan är inte bäst på varken XC eller DH men fungerar till både och. Vart någonstans bor du och hur ser terrängen ut där?

Beroende på ens ekonomi och utrymme så kan man såklart ha mer än en cykel.

Om du med "downhill" menar lite enklare slingor, typ blå och kanske röd på Vallåsen, det kan man cykla med ganska kortslagig cykel. Då är det det som nämns ovan som kanske trail eller downcountry. Funkar bra att köra lokala stigar av XC karaktär med också, men man skall vara medveten om att det mesta bland instegsmodellerna väger en del så man kanske inte får den kvickaste cykeln om den skall hantera allt. Nu har du ju inte avslöjat din budget visserligen men den sätter ju vissa begränsningar i var man kanske kan kompromissa

XC blir det inte men en lättad trail/am med 130 bak med 2 hjulpar hade varit roligt. Om man nu måste begränsa det till en cykel.

Beroende på ens ekonomi och utrymme så kan man såklart ha mer än en cykel.

Om du med "downhill" menar lite enklare slingor, typ blå och kanske röd på Vallåsen, det kan man cykla med ganska kortslagig cykel. Då är det det som nämns ovan som kanske trail eller downcountry. Funkar bra att köra lokala stigar av XC karaktär med också, men man skall vara medveten om att det mesta bland instegsmodellerna väger en del så man kanske inte får den kvickaste cykeln om den skall hantera allt. Nu har du ju inte avslöjat din budget visserligen men den sätter ju vissa begränsningar i var man kanske kan kompromissa
Nä jag är ju inte så duktigt att jag känner mig trygg på röd.
Men poängen är mest att jag vill inte ha köpt en cykel för att sedan stå vid en röd när den tiden väl kommer och känna att cykeln är vad som hindrar.
Och å andra sidan vill jag inte ha en renodlad DH cykel som jag förstått är ganska kass på annat än DH?

Det kanske är självklarheter men vill hälst inte lobba pengar i en sjö.
Ska kolla lite på de typerna du nämner och se vad jag kan hitta tacksam för din hjälp!

Tycker som flera skrivit ovan att du ska leta efter en hoj i "trailsegmentet". En sådan är inte bäst på varken XC eller DH men fungerar till både och. Vart någonstans bor du och hur ser terrängen ut där?
Precis flyttat till Mölndal och har väldigt nära till Delsjön. Har inte hunnit cykla just där än men vad jag har sett och förstått skall där vara ganska så varierat och bra.
Men ska kolla på Trail det är väl kanske det jag letar efter.
Tack för hjälpen!

Köper du ett mellanting så kommer du trampa väldigt jobbiga framåtmil för lite bättre egenskaper nerför. Vad betyder XC för dig? Är det ändå cykel i bil och sen en timme renodlad trail så kanske enduro är en bra kompromiss, men behöver du cykla grus, lätt stig och kanske t.o.m. asfalt innan du behöver DH-egenskaperna så är det som att köra traktor på landsväg för att nå rapsfälten.

En heldämpad XC med modern geometri som inte är för tung? Jag har sett hardtail på Vallåsen, och stått där med hyrcykel för 800 spänn och undrat hur kul de har jämfört med mig som betalar över tusenlappen för typ tio liftåk.

Tillbaka
Topp