Nybörjare söker instegs-MTB

svalgis

Aktiv medlem
Ja, som trådtiteln skvallrar om så är jag en total nybörjare så när som på ett par MTB-turer på lånad cykel som gett mig blodad tand. Jag tänker cykla i första hand grusvägar och stigar, ganska friskt blandat vad gällande lutning (uppför, nedför och slätt). Den kommer användas främst i motionssyfte ett par gånger i veckan eller så är väl tanken, plus som vanlig "transportcykel" när det behövs då.

Jag har fått intrycket av att en hardtail är det jag är ute efter. Säg att min budget är 7k inklusive eventuell frakt och liknande, men då vill jag påpeka att det är det absoluta taket.

Jag har kikat på Canyon Yellowstone 4.0 och Radon ZR Team 5.0. Kommentarer om det eller andra förslag?

Mvh Johan

Senast ändrad:
Du ligger i en prisklass som är absolut minimum för att få en hyfsad hoj. Och som nybörjare är det nog också lämpligt att ligga ungefär i den prisklassen. Helst en bit över, men jag tror båda hojarna du föreslagit fungerar alldeles utmärkt.

Något du ska akta dig för är att köpa en hoj med en gaffel av märket Suntour eller RST. Rock Shox är det enda som är användbart i den prisklassen, och då är det oftast något i stil med Dart 3 som sitter på hojarna. De du kollat på har "XC30" gaffel, vilket är en aning bättre (samma teknik men aningen kraftigare byggd).

Vad gäller övrigt komponentval på dessa hojar så är det inte så mycket att orda om. Naven brukar vara en svag punkt, inte för att hjulen trillar av, men de tar lätt in smuts och frihjulsfunktionen brukar kunna bli konstig efter ett tag. Men av egen erfarenhet kan man köra flera år på billiga nav, så länge man ser till att inte köra i hav av lera (har gjort det en gång och då knastrade lagrena och frihjulsbodyn hade tagit in smutsvatten och fungerade dåligt).

Som sagt, de hojarna du kollat in blir nog bra. Se till bara att akta dig för riktigt sunkiga gafflar (dvs RST och Suntour) och se också till att få rätt storlek på hojen! En hoj i helt fel storlek är inte så kul att köra med.

Senast ändrad:
Har en Suntour Epicon RLD på vinterhojjen och tycker den fungerar ypperligt. Men när det gäller de billigare Suntour gafflar håller jag med dig Valhalla_.

Jag köpte själv en Radon ZR Team 5.0 tidigare i höstas, som min första mountainbike.
Jag är mycket nöjd, med tanke på den lilla pengen jag lagt ut på cykeln.
Det enda jag inte är så nöjd med är att det kan bli svårt att växla om man är för sen i växlingen, till exempel om du missbedömer en backe eller liknande. Kanske är detta något som man får leva med på mountainbikes över lag, eller så avhjälps det med bättre växlar. Det är inget stort problem i sig, bara lite ovant för en som endast kört landsväg tidigare, och det bör inte vara något problem ju mer man lär sig att bedömma backarna korrekt.

För egen del så skall jag byta ut däcken, Smart Sam 2.25 till våren, till något som är lättare. Smart Sam är väldigt tunga, och det blir onödigt jobbigt att dra igång så mycket roterande vikt.

Allt som allt är jag mer än nöjd med min Radon, men det känns som att jag när privatekonomin tillåter om några år, efter avklarade studier, kommer att uppdatera mig, men att ZR Team 5.0 duger gott och väl tills dess.

thelizzy skrev:
-------------------------------------------------------

> Det enda jag inte är så nöjd med är att det
> kan bli svårt att växla om man är för sen i
> växlingen, till exempel om du missbedömer en
> backe eller liknande. Kanske är detta något som
> man får leva med på mountainbikes över lag,
> eller så avhjälps det med bättre växlar. Det
> är inget stort problem i sig, bara lite ovant
> för en som endast kört landsväg tidigare, och
> det bör inte vara något problem ju mer man lär
> sig att bedömma backarna korrekt.

Det hjälper inte med bättre växlar ,man ska inte växla under belastning.

Du ska ha rätt växel i innan backen annars är det kört.

På tävlingar är det inte ovanligt att det står folk med kedjebrott i början av backar.

Bara att lära sig ha rätt växel i så funkar det.

Hej

Tomas m skrev:
-------------------------------------------------------
> thelizzy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Det enda jag inte är så nöjd med är att det
> > kan bli svårt att växla om man är för sen i
> > växlingen, till exempel om du missbedömer en
> > backe eller liknande. Kanske är detta något
> som
> > man får leva med på mountainbikes över lag,
> > eller så avhjälps det med bättre växlar.
> Det
> > är inget stort problem i sig, bara lite ovant
> > för en som endast kört landsväg tidigare,
> och
> > det bör inte vara något problem ju mer man
> lär
> > sig att bedömma backarna korrekt.
>
>
> Det hjälper inte med bättre växlar ,man ska
> inte växla under belastning.
>
> Du ska ha rätt växel i innan backen annars är
> det kört.
>
> På tävlingar är det inte ovanligt att det står
> folk med kedjebrott i början av backar.
>
> Bara att lära sig ha rätt växel i så funkar
> det.
Jag är ny på det här med mtb och har också lagt märke till skillnaden och har till och med trampat av kedjan en gång på mtb. Min känsla är att man kommer undan lite mer på racern med att fuska med växlingarna och själv har jag (förmodligen felaktigt) inbillat mig att det beror på longcagen som gör att det tar lite längre tid på mtb innan växeln skjuts i.

Beror nog mest på att det är lägre fart på mtb.
Kedjan behöver en viss sträcka för att kunna flytta sig.

Cyklar du fort uppstår inte problemet utan bara när du tappar fart och behöver
flytta flera steg på bakre kassetten.
Ett alternativ är att växla ner på främre växeln.

Jag har just köpt en cube acid 2011 som jag e sjukt nöjd med!
Hade inte cyklat mtb innan, så ja va i samma sits som TS.
Beställde ifrån bike-discount och fick en mycket snabb leverans!
Jag har den till transport, skog och allt annat!
Kan rekomenderas!

Tusen tack!
Jag får kolla in Cube Acid också, men kan man kanske anta att det är likvärdiga komponenter på den och de två hojarna jag nämnde i början och att valet mellan någon av dom inte kommer ha någon katastrofal påverkan på min upplevelse?

Passar även på att fråga om leveransen från Canyon respektive bike-discount: kommer cykeln från någon (eller båda) av dom direkt hem till dörren, eller vad är det som gäller?

edit: Efter att ha sökt runt lite på egen hand verkar det som att Canyon levereras med hemleverans via UPS iaf. bike-discount lyckas jag inte hitta något konkret om mer än att det är DHL som gäller. Vad jag vet kan de också erbjuda hemleverans plus att leveranstiden därifrån borde vara kortare än Canyon (v.9 för en YS 4 i M just nu).

Och ja, jag letar bara efter småsaker för att skilja dom åt på något sätt. :P

Senast ändrad:
Okej, tack. Team 7.0 2011 säljs för 699€ just nu vilket faller inom min budget även efter frakt, förutsatt att jag hinner skrapa fram pengar medan de finns kvar/erbjudandet gäller. Kan man anta att den är värd de extra slantarna (100€)? :)

Senast ändrad:
Okej, tyckte det verkade som en riktigt schysst deal. Om jag får lov att fortsätta vara jobbig: finns det någonting annat från bike-discount som kan vara bra att köpa med på en gång (gentemot att köpa det i efterhand på cykelcentrum i Borlänge)? Tänkte mig typ pumpar eller liknande som man garanterat kommer behöva och där det kanske kan finnas lite pengar att spara. Från Canyon skickar de visst med pump till gafflarna då de tydligen levereras "tomma" så jag antar att det är mer eller mindre nödvändigt att ha en sådan från början i alla fall.

Gaffelpump är förstås bra att ha.
Levereras den med pedaler? Annars kan det vara bra att köpa såna också och ev. cykelskor.
Extraslangar, minipump och multitool är andra smågrejer som brukar kosta lite mindre från webshoparna. Men det beror ju på hur mycket du vill och kan lägga ut nu direkt.

Pedaler sitter på, enligt både bilder och specifikation, och skor får nog bli en senare historia (köper det helst lokalt också). Gaffelpump, minipump och eventuellt lås (om jag inte råkar ha något rejält sådant liggandes hemma hos föräldrarna) får det nog bli tills vidare. :)

Beställer själv en Cube-acid imorgon, det lilla jag läst tror jag den passar mina ändamål ( och dina)
Köper du en 11:a så har du råd och slänga till lite andra grejer med för 7 k.
Glöm inte klicka i att du vill att de ska pumpa din gaffel efter din vikt.

Hjälm har jag sedan tidigare.

svatskägg: Var klickar jag i det? Har gått igenom "beställningsstegen" fram till betalningen för att kontrollera slutgiltig kostnad och så men inte sett något sådant alternativ. :x

Asch, mycket riktigt så höjde de den till 799 nu bara för det, hade ju tänkt dra iväg en beställning under dagen när jag fått in lite pengar. Men jag tror nog att jag avvaktar lite och skrapar ihop de extra slantarna för att köpa 7.0:an ändå, nu har jag ju liksom ställt in mig på den!

...såvida det inte finns någonting med Yellowstone 5.0 2012 som gör den till ett bättre val för samma pengar? I princip varenda komponent verkar ju skilja sig så hur står de sig mot varandra?

Senast ändrad:
Ah, är det så det funkar? Antar att de kör det kontinuerligt på allt de rear ut tills det är slutsålt typ? I så fall är det ju helt klart värt att avvakta för att spara in de pengarna (även om det är svårt att tygla sig när man väl ställt in siktet!).

Den brukar rätt ofta dyka upp för 749, detta var första gången för 699. Tror inte det är en fast loop utan snarare som du säger... grejer de vill rea ut. Räcker nog med 10 dagar innan den ligger ute åtminstone för 749 igen :)

Det låter bra.
Måste dock få fråga igen, var anger jag att jag vill ha gafflarna inställda efter min vikt? Och är det värt att beställa till deras "Bike Box"?

Jag valde att inte ta deras "Bike Box" då den var slut i lager vid beställningstillfället. Bakhjulet tittade ut ur kartongen pga av ovarsam hantering av posten när den kom. Cykeln var dock hel så det var ingen fara i sig.

Jag väcker liv i tråden för ett sista frågetecken som uppstått. Jag har förstått det som att om man ligger mitt emellan två ramstorleken bör välja den mindre om man vill ha en cykel att köra i skogen med. Min fråga är då om ni skulle säga att detta gällde även om ens "teoretiska ramstorlek" är ~19,3 tum (enligt Radon, baserat på ~85 cm innerben) och man räknar med en rätt blandad cykling vad gäller både lutning och typ av vägar?

Jag tycker helt klart att stigar och mindre grusvägar är det som lockar mest men med tanke på att cykeln även kommer användas som transport både till vardags och till de stigar och liknande jag nu kan tänkas vilja cykla på så får man väl kanske räkna med att det i praktiken kommer bli ganska friskt blandad cykling.

Alltså; finns det någon anledning för mig, givet nämnda parameterar, att kanske överväga en 20" över en 18"?

baggy, såg det, tänkte dock vara så jäkla snobbig att jag väntar tills den förhoppningsvis reas ut i svart igen. :P I värsta fall så får jag helt enkelt ta och betala lite mer för den då men jag känner att det är värt det, har liksom helt ställt in mig på den svarta även om den är fin i vitt också.

lundatok: 178

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp