Nybörjare söker lämplig MTB

mikaelma

Ny medlem
Hej,
Har precis kommit igång med cykling på riktigt. Jag har idag en hybrid och är ute ca 3ggr i veckan i varierande terräng. Jag håller till största delen till på grusvägar, men det är inte ovanligt att de under mina rundor också blir en del skogsstigar och asfalt. Jag har nu kommit så långt att jag vill skaffa mig en MTB och jag har fått för mig att det en hardtail 29" med dämpad framgaffel som är det rätta för mig. Jag har tittat på cyklar i prisklassen 15-20 000 kr och jag har fastnat för dels en 2016 Corratec X-Vert 29:er LTD och dels en 2016 Trek Superfly 7, som båda tycks vara bra cyklar med en hög komponentnivå för priset.

Jag undrar nu vad ni tycker om dessa två alternativ och om det finns andra alternativ i samma prisklass?

Med vänlig hälsning
Mikael

Senast ändrad:
Med tanke på att jag är nybörjare och har rätt dålig koll på ramstorlek, komponenter, ja det mesta, så är nog butik det bästa alternativet. Får bara ha i åtanke att det är säljare man pratar med.

Köp en Canyon Grand Canyon CF 5.9 för 16.499 kr , kolfiberram , bra delar för nybörjare (och även avancerad), vikt 11,1 kg , riktig kvalitetscykel . Motsvarande cykel I affär kostar 25.000 kr och uppåt. Du beställer på nätet och du får så mycket mera för pengarna, jämför.

Ok. De enda märkena jag har kollat upp på nätet är Cannondale och Rose, ingen erfarenhet av dem. Är som sagt lite tveksam till köp på nätet då kunskapen är begränsad.

Mitt första MTB-köp är nog vad som skulle kunna kallas ett dubbelfel på Happykorrekt svenska. En Scott (!) köpt på Sportson (!). Men det skiter jag i, för den cykeln har jag verkligen älskat rakt igenom. En Scott Scale 60 (finns väl motsvarande idag fast i 27,5"/29"). Klart det säkert går att hitta mer prisvärt på nätet. Men cykeln har passat mig som handen i handsken och jag har alltid kunnat svänga in i butiken för allmänna frågor och service. Se det inte som en rekommendation (då blir jag stenad och flådd), utan snarare som att jag bara yttrar en egen erfarenhet ;)

Kunskap om komponenter kan du läsa dig till online. Här på forumet t.ex.
Generellt - ju dyrare ,desto bättre. Plugga in Shimanos och SRAM's produktlinjer för MTB. Inte speciellt svårt men väldigt nyttigt när du ska börja jämföra specar. Och jämföra specar måste du kunna göra även om du åker till en fysisk butik, annars är du väldigt utlämnad till säljarens goda vilja.
Gafflar är svårare men regeln dyrare/lättare = bättre brukar gälla även här. Och för en HT in din prisklass skulle jag aldrig ens titta på en cykel med fjäderdämpning. Det är luft som gäller, alla dagar i veckan.
Att köpa online är lättare än du tror. Varje "online-märke" av rang har en egen storlekstabell och det är ofta ganska stora spann i de rekommenderade måtten. Är du t.ex. 180 cm lång kan både en Medium (ca 17") och en Large (ca 19") rekommenderas och i det läget får du tänka att en stor ram är svårare att hantera i tuff terräng medan en liten ram är tråkigare att cykla runt med när det är platt och fint. Vad gör du mest? Båda cyklarna passar. Du får bara vara bered att skjuta fram/bak sadeln och eventuellt investera några hundra i en kortare/längre styrstam och/eller ett par spacers för höjdens skull.
Risken med att åka till butik och säga "jag har en massa pengar, sälj mig en cykel" är att råka ut för en okunnig men marginalfokuserad säljare. Du kan också bli rekommenderad ett onödigt dyrt high-end märke som t.ex. Specialized eller Scott. Där försvinner ett par tusenlappar bara på märket. Samma pris på ett online-märke ger dig nästan alltid bättre komponenter. Och tro inte på säljarens skitsnack om att det inte är så stor skillnad på SLX och XT. Det är det. Därav prisskillnaden. Hade det inte varit något skillnad hade inte båda varianterna funnits. Punkt.
Däremot är det ju alltid trevligt att provcykla innan man köper. Och att få en personlig relation med din LBS. Det missar man ju om man beställer t.ex. en Canyon. (Fast ovan nämnda Canyon hade jag inte blivit ledsen ifall den stått i mitt garage)

Så ... mycket text och inte blev du speciellt klokare heller va? Det är internet i ett nötskal. Välkommen till Happy! :)

Även om det låter lockande med servicen hoa en lbs så kommer en mtb ändå kräva så mycket småservice att du inte kan lämna in den för allt, och efter ett tag, när du lärt dig mer, så kommer du nog inte vilja lämna in den för nästan något.
Då är en online-köpt, eller en beggad, lika lättservad och betydligt billigare.
Jag rekommenderar en begagnad, det finns så många ht till salu från folk som köpt sin första mtb och växt ur den.

Jag uppskattar ditt inlägg och jag tycker det du skriver är klokt. Det finns både bra och mindre bra försäljare, de har dock en sak gemensam och det är att sälja....

mikaelma sa:
Om jag nu skulle överväga en begagnad, var hittar jag forum för detta (förutom detta forum och blocket).

Det räcker väl med dessa två?
Blocket är amatörernas glada eftermarknad. Där hamnar det mesta i cykelväg. Många gånger sånt som skulle må bäst av att få sista vilan i en container för metallavfall. (Läs Blockettråden 2 här på forumet för lustiga exempel på annonser som är mer än lite fel.)
Men det finns säkert guldkorn även här.

Happys Köp och Sälj är mera seriöst med detaljerade specar, trovärdiga säljare, realistiskt satta priser (för det mesta) samt mycket enklare att hänga ut en säljare som inte beter sig schysst.
Tråla lite på Happy. Hittar du inget skoj eller passande så överväg igen att beställa online. Lycka till!

Var man köper och servicebehov ska delvis bero på hur mycket tid man kan/vill meka, och jag tror att det är bra att vara ärlig.

Jag ser inget alls fel i att köpa en hoj på exempelvis Sportson och låta dem hjälpa dig då det behövs. Vet inte om just Sportson har taskigt rykte här, men jag tror det beror väldigt mycket på vilka som jobbar i sagda butik. Jag vet mindre butiker som känns betydligt mindre seriösa än lokala Sportson.
Nog om det: Standardservice brukar ingå till viss del i början, och mer avancerade prylar kostar förvisso pengar att få hjälp med men å andra sidan är verktyg och egen tid inte gratis heller.

Men visst, om man har tid, intresse, verktyg (eller ser nya dito som investering) så är det billigare att meka själv. Vill dock ändå rekommendera köp i lokal (bra) butik om du inte har cykelkompisar som har koll och kan ge dig råd kring geometri etc. En del råd kan då få här, men provcykling med kunnigt stöd är j*kligt viktigt i början.

Senast ändrad:
Hej,
Har nu kollat runt lite på nätet och har hittat två cyklar som ligger i prisklassen 15-20 000 kr, är 29" hardtail och har, som jag kan bedöma, bra komponenter. Den ena är en Canyon (Grand Canyon AL SLX 9.9) och den andra är en Rose (ROSE THE UPRISING 2) (se länkarna nedan).

https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-slx-9-9.html
https://www.rosebikes.se/bike/rose-the-uprising-2-29-2016/aid:815709?bikevariantchanged=815693

Några erfarenheter av dessa cyklar?

Weekend Warrior tipsade tidigare om en Canyon Grand Canyon CF 5.9, även det är ett bra alternativ. Skillnaden mot cyklarna ovan är att de andra två cyklarna har genomgående XT-komponenter, vilket inte CF 5.9 har.

/Mikael

mikaelma sa:
Hej,
Har nu kollat runt lite på nätet och har hittat två cyklar som ligger i prisklassen 15-20 000 kr, är 29" hardtail och har, som jag kan bedöma, bra komponenter. Den ena är en Canyon (Grand Canyon AL SLX 9.9) och den andra är en Rose (ROSE THE UPRISING 2) (se länkarna nedan).

https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-slx-9-9.html
https://www.rosebikes.se/bike/rose-the-uprising-2-29-2016/aid:815709?bikevariantchanged=815693

Några erfarenheter av dessa cyklar?

Weekend Warrior tipsade tidigare om en Canyon Grand Canyon CF 5.9, även det är ett bra alternativ. Skillnaden mot cyklarna ovan är att de andra två cyklarna har genomgående XT-komponenter, vilket inte CF 5.9 har.

/Mikael

Jag har en Uprising 2 (med Rock Shoxgaffel) som jag är mycket nöjd med, dock har jag inget att jämföra med eftersom jag är nybörjare och det är min första MTB. Cyklar mest på små, ofta lite halvbrötiga skogsstigar med mycket rötter och sten (och ett och annat surhål) och det känns (än så länge) inte som att det är cykeln som sätter begränsningarna. Enda lilla nackdelen är att de internt dragna vajrarna klapprar en del mot rören, men det kanske det gör på de flesta hojjar med interna vajrar? Men det innebär ju samtidigt att eventuella vandrare i god tid hör när man kommer farande :-)

Själv kör jag runt på föregångaren till den här: http://www.cykelkraft.se/cube-29-reaction-gtc-2x-iridium-n-blue-2016
Ärligt talat så i den här prisklassen så är det allra mesta gångbart för en "nybörjare". Det finns inga riktigt dåliga hardtail över 15.000 kr utan det är mest olika nyanser av bra. Canyon, Rose och Cube är tre exempel på märken där man får mycket cykel för pengarna.
Skillnaden mellan de två Canyon som du tittat på ligger i komponenterna. Grand Cayon AL 9.9 SLX har nästan genomgående modernare komponenter än CF 5.9. En avslöjande faktum är att 9.9 SLX kommer med 11-delar kassett (årets nyhet från Shimano) medan CF 5.9 har kvar en äldre 10-delad kassett. Och att den väger något halvkilo mera.
Så skillnaden för 0,5 kg i vikt är ca 4000 kr. Är det värt det? Det får du avgöra själv. Själv hade jag inte tyckt det. Då hade jag hellre lagt dessa 4000 kr på skor, pedaler, kläder och hjälm. Och knäskydd.

Men jag gratulerar till att du numera överväger att online-handla. Det kommer du tjäna på i förlängningen. Små tillbehör, slitdelar och lite service kan man köpa lokalt. Cykeln och allt annat som kostar över 1500-2000 kr är mycket mera prisvärt online.

Om du inte vill köpa beg vilket jag gjort och rekomenderar så tipsar jag om cykelmagneten.se där det finns väldigt fina klipp ibland. Förutom tyska sidor etc.
Ring dem!
Lycka till!

Tillbaka
Topp