Nybörjare söker landsvägscykel råd

ElvisM

Medlem
Hej! Jag löptränar endel men just nu håller inte min kropp för dessa mil så måste köra alternativ träning på cykel. Har kört lite på min hardtail mtb från biltema haha men börjat tycka om att cykla faktiskt. Så är på jakten efter en landsvägs racer i prisklass 10-20 000 begagnad då jag hört att då kan man få en väldigt bra cykel då dom droppar i värde rätt fort. Behöver tips om bra cykel modeller att leta efter då jag inte kan någonting.

Vänliga hälsningar
Elvis

Börja med att försöka bilda dig en uppfattning om lämplig storlek på cykel. Och då menar jag snarare stack/reach (eller vilka mått man nu bill använda) än tillverkarens S, M, L, etc.

Metoder: Finns "snurror" på nätet, man kan göra en bikefit (antingen på egen hand eller med hjälp), etc.

Fördelen är att du dels ökar sannolikheten att bli nöjd med ditt kommande köp och att du i ditt letande direkt kan filtrera bort cyklar som är för små eller för stora och koncentrera dig på de i rätt storlek.

Viktigast av allt är att den passar i storlek och inte är för sliten.
Om du inte räknar med att köra en massa i bergen eller när det är väldigt blött, så funkar en fälgbromsad hoj utmärkt. Det dyker upp massor av sådana här på Köp & Sälj, så håll utkik där.
Välkommen in i beroendet!

Okej tack för input. Har svårt att hitta en kalkylator men mätte mitt innerbensmått till 84cm och jag är 178-179cm så fick jag en ramstorlek på 56. Har ni någon sida där man kan lägga in även längden på armar och det? En stor djungel det här. Men sen när jag väl har fått ut en storlek, vad för cyklar rekommenderar ni? Kanske är skit svårt att säga.

På en lvgcykel är det mesta okritiskt, förutom storlek, som redan nämnts, och om man vill sitta djupt (aerodynamiskt) eller lite mer upprätt.

Sen är det bra att tänka på om man bara vill köra asfalt eller också lite grus. Till grus vill man har utrymme till lite bredare däck.

Nuförtiden är nästan alla lvgcyklar helt ok. Köp något som passar dig och du tycker om.

Tyvärr blir det bara en massa "hur långt är ett snöre"-svar om man frågar cyklister om vilken cykel man bör ha. Jag skulle i ditt fall köpa en begagnad cykel från Specialized eller Trek. De är stora, populära märken och du kan lätt sälja den vidare när du vill ha ngt bättre, vill sluta cykla eller inser att du köpt fel storlek. Sikta på kolfiber direkt och be någon som kan en del om hojar kolla på den innan du köper. Fråga säljaren om du kan få med något extra typ pedaler, sadel, hjul etc.

För att göra det enkelt för dig föreslår jag stl 57 av den här https://www.rosebikes.se/cyklar/rac...-al#catalog-category-bikes-level-4-tabs_tab_1
Dvs Reveal AL 105

Cyklar risar ihop fort om de inte sköts exemplariskt, och det är tryggt, trevligt och enkelt för nybörjaren att börja med en ny cykel för att undanröja en massa osäkerheter.
Rose är ett online märke med gott renomme, jag har 3 st i min familj, och kan inte erinra mig jag sett någon på nätet som varit uttalat missnöjd med sitt Rose köp.
Om pengarna finns tycker jag inte beggat är nåt att hålla på med. En del tycker det är det roligaste som finns att åka runt och deala och snacka cykel. För nybörjaren är det kantat med fallgropar och svårigheter att bedöma faktiskt värde. Och komponenterna åldras snabbt i tekniskt hänseende.

Hej! Jag löptränar endel men just nu håller inte min kropp för dessa mil så måste köra alternativ träning på cykel. Har kört lite på min hardtail mtb från biltema haha men börjat tycka om att cykla faktiskt. Så är på jakten efter en landsvägs racer i prisklass 10-20 000 begagnad då jag hört att då kan man få en väldigt bra cykel då dom droppar i värde rätt fort. Behöver tips om bra cykel modeller att leta efter då jag inte kan någonting.

Vänliga hälsningar
Elvis
Du får lycka till, tycker det är helt klockrent att kombinera cykling med löpning även om jag upplever det som att löpningen vinner avsevärt mer på att man cyklar än tvärtom (men det kan möjligen vara lite personligt också).

Du får lycka till, tycker det är helt klockrent att kombinera cykling med löpning även om jag upplever det som att löpningen vinner avsevärt mer på att man cyklar än tvärtom (men det kan möjligen vara lite personligt också).
Beror kanske lite på typ av cykling. Min gissning är att för slätdraget har man inte så mkt nytta av löpning. För bergscykling (uppför) kan det nog vara rätt bra effekt. Var ett år när jag åkte Giro delle Dolomiti som det var med en orienterare som inte cyklat så mkt, men ju tuffare uppför det blev, desto vassare var han.

Tack för all input, jag har inte en enda cykel vän tyvärr haha? Men åker in till sportson imorgon och provar lite.
Jag kan så lite om cykel men vad jag har hört så måste man utöva det man vill bli bra på mest dvs i mitt fall löpning. Du blir inte en bra löpare genom att cykla massor MEN jag tror ju att det inte är bortkastad träning då du underhåller din aerobiska och anaerobiska fitness, dvs ditt hjärta/kondition.

Vänliga hälsningar
Elvis
Kan man inget så skulle jag rekommendera att köpa cykel ifrån butik. Då väldigt bra cykel handlar mycket om att få en cykel som passar ens behov. När man kan mera så kan man, men kan man inget så kan man lätt köpa jättefel begagnat och tappa intresset/tjusningen med cyklingen.

För att göra det enkelt för dig föreslår jag stl 57 av den här https://www.rosebikes.se/cyklar/rac...-al#catalog-category-bikes-level-4-tabs_tab_1
Dvs Reveal AL 105

Cyklar risar ihop fort om de inte sköts exemplariskt, och det är tryggt, trevligt och enkelt för nybörjaren att börja med en ny cykel för att undanröja en massa osäkerheter.
Rose är ett online märke med gott renomme, jag har 3 st i min familj, och kan inte erinra mig jag sett någon på nätet som varit uttalat missnöjd med sitt Rose köp.
Om pengarna finns tycker jag inte beggat är nåt att hålla på med. En del tycker det är det roligaste som finns att åka runt och deala och snacka cykel. För nybörjaren är det kantat med fallgropar och svårigheter att bedöma faktiskt värde. Och komponenterna åldras snabbt i tekniskt hänseende.
Det viktigaste ang storleken är att inte köpa för stor cykel, det är enklare att "förstora" en något för liten cykel än tvärt om.

Jag är någon cm längre än TS på båda angivna måtten och för mig skulle både Rose-cykel ovan och de flesta i stl 56 vara något för stora. Så jag vill bara understryka hur viktigt det är att få rätt storlek.

Sedan håller jag inte med om påståendet "att cyklar risar ihop om de inte sköts exemplariskt". Lite rätt rengöring när det är smutsigt och smörja kedjan innan det börjar låta alltför illa kommer man långt med. Och komponenterna åldras inte alls speciellt snabbt. En 10 år gammal racer där man bytt slitdelar fungerar lika bra som en ny. Den stora grejen som hänt är introduktionen av skivbromsar men det är inget som är absolut nödvändigt på en racer.

Det viktigaste ang storleken är att inte köpa för stor cykel, det är enklare att "förstora" en något för liten cykel än tvärt om.

Jag är någon cm längre än TS på båda angivna måtten och för mig skulle både Rose-cykel ovan och de flesta i stl 56 vara något för stora. Så jag vill bara understryka hur viktigt det är att få rätt storlek.

Sedan håller jag inte med om påståendet "att cyklar risar ihop om de inte sköts exemplariskt". Lite rätt rengöring när det är smutsigt och smörja kedjan innan det börjar låta alltför illa kommer man långt med. Och komponenterna åldras inte alls speciellt snabbt. En 10 år gammal racer där man bytt slitdelar fungerar lika bra som en ny. Den stora grejen som hänt är introduktionen av skivbromsar men det är inget som är absolut nödvändigt på en racer.
Cykla landsväg utan elektriska växlar går väl inte.

Jag är någon cm längre än TS på båda angivna måtten och för mig skulle både Rose-cykel ovan och de flesta i stl 56 vara något för stora
Stl 57 är vad Rose själva rekommenderar för grenmått 84. Visst kan en 55 funka också, om man vill sitta lägre, men för nybörjaren förefaller 57 som ett säkrare kort. För mig som är 185 är 57:an för liten, jag har en sån.

Har du tid och lust så tycker jag att en tur till Sportson som du var inne på är en bra start. De kan berätta om cyklarna, vad man ska tänka på etc. Försök få provcykla lite och ha en dialog om hur du sitter och så vidare.

Om du provcyklar några cyklar, försök komma ihåg modell och storlek (modellår kan vara relevant också). Det är bra att ha som referens för att få kläm på ungefär vilka mått du vill att cykeln skall ha.

På 99spokes kan du sedan hitta cykeln och jämföra med andra. Scrollar man ner kan man få en visuell jämförelse och åtminstone då få en känsla för om storleken är någorlunda rätt. Extra värdefull om man kollar begagnat (för det är jobbigt att jaga blocket-annonser och inse att cykeln man skall titta på är för stor/liten) men också om man spanar modeller online eller för direct to consumer.

Sedan håller jag inte med om påståendet "att cyklar risar ihop om de inte sköts exemplariskt". Lite rätt rengöring när det är smutsigt och smörja kedjan innan det börjar låta alltför illa kommer man långt med. Och komponenterna åldras inte alls speciellt snabbt
Om man struntar i att byta kedja, vilket är rätt populärt ute bland vanligt folk så är drivlinan förstörd på 2-3 år. Växelhandtagen tenderar att hålla ganska dåligt imo. Mitt vänsterhandtag R7000 på en ett år gammal hoj går trögt som attan. Vajerbyte ingen effekt, 5-56 ingen effekt, tror jag måste byta den, kostnad 2 tusen. På en ett år gammal hoj som inte har gått i blött väder eller körts hårt. Detta är då en komponentgrupp som ska tåla att tävlas med??

Jag har två white cyklar och en scott som har "risat ihop fullständigt", skivbromsar som packat ihop på ett par år, nav som gett upp, sadelstolpe paj, hjul som inte fungerar för vanliga träningsturer.

Jo, de åldras tekniskt. Det kommer hela tiden nyare och fräschare grejer som gör att de gamla framstår som obsoleta. Lägre friktion, fler växlar, mer elektronik, nya trender som bredare fälgar, integrerade styren, inbyggda vajrar, mer aero. Det tar aldrig slut.

Han har ingen kunnig kompis, vad föreslår du då i din stora vishet?
Jag tänker att ElvisM borde ha en massa cykelkunniga kompisar här på forumet ;-) Var håller ElvisM till då, det är ju det som är frågan, hade han varit nere i nordvästra Skåne hade jag absolut ställt upp. Då kunde han också fått prova en av mina cyklar (som tyvärr nog kommer att vara för små).

Så ElvisM du får säga var du håller till och så får någon vänlig själ ta dig under sina vingar :-D

Med det sagt så tycker jag det är helt rätt att köpa begagnat, köpte ganska nyss en "Team Rynkeby"-cykel för 5000 kronor, ett extra hjulset i kolfiber ("billiga" men ändå) och välfungerande Shimano 105 komponenter till det. Den kan utan problem prestera en respektabel tid på Vätternrundan eller vad man nu vill ta sig till.

Köp det som passar dig! Fixera inte vid Aero, Aluminium/kolfiber (även om kolfiber ganska regelmässigt blir lättare och komfortablare), Mekanisk/elektrisk växling (elektrisk är fantastisk men jag kommer hålla hårt i mina mekaniska länge till), Fälg/Skivbroms (det har körts sjuuuukt många mil tour de france och Vätternrundan på fälgbroms och det har gått utmärkt).

Om man struntar i att byta kedja, vilket är rätt populärt ute bland vanligt folk så är drivlinan förstörd på 2-3 år. Växelhandtagen tenderar att hålla ganska dåligt imo. Mitt vänsterhandtag R7000 på en ett år gammal hoj går trögt som attan. Vajerbyte ingen effekt, 5-56 ingen effekt, tror jag måste byta den, kostnad 2 tusen. På en ett år gammal hoj som inte har gått i blött väder eller körts hårt. Detta är då en komponentgrupp som ska tåla att tävlas med??

Jag har två white cyklar och en scott som har "risat ihop fullständigt", skivbromsar som packat ihop på ett par år, nav som gett upp, sadelstolpe paj, hjul som inte fungerar för vanliga träningsturer.

Jo, de åldras tekniskt. Det kommer hela tiden nyare och fräschare grejer som gör att de gamla framstår som obsoleta. Lägre friktion, fler växlar, mer elektronik, nya trender som bredare fälgar, integrerade styren, inbyggda vajrar, mer aero. Det tar aldrig slut.
Gäller att sköta om sina cyklar

Tyvärr har det blivit svårare att välja storlek nu när tillverkarna börjat använda kortare styrstammar och styren med kortare reach. Ta rose-cykeln med storlek 57 ovan som exempel. Traditionellt har en 57:a haft ett överrör som är 570 mm långt och en styrstam på 100 eller 110 mm.
Rose-cykeln har ett överrör som är 558 mm och en styrstam som är 80mm. Den effektiva längden motsvarar alltså vad som var storlek 53-54 för några år sen. ?

Dessutom är innerbenslängd ett idiotiskt mått för att välja ramstorlek. Dels för att folk mäter fel, dels för att alla cyklar har justerbar sadelhöjd, så det är inte en viktig parameter. Och har man ovanligt korta eller långa ben leder det till fel storlek.
Ta tex två personer som är lika långa, den ena har normal benlängd, den andra långa ben (och kort överkropp). Om man väljer ramstorlek efter benlängd skall personen med kort överkropp ha en större (längre) cykel. Borde ju vara tvärtom.

Senast ändrad:
'Första cykeln är alltid ett felköp', gammalt jungelordspråk.

Har man inte cyklat racer innan så kommer allt att kännas konstigt och fel, så det blir svårt att prova sig fram till en cykel man gillar. Efter bara några veckors cykling kommer man sen ha vant sig lite och då upplever man det på ett helt annat sätt.

Låna av en kompis, går inte det så köp nåt riktigt billigt bara för att komma in i det lite.

Jag är också nybörjare och scannar blocket och här efter begagnat. Men i väntan på att ha råd/hitta rätt så lyckades jag låna en gammal Peugeot (Happys expertis sa att det var en PH12 från 83) från en kompis. I min värld går den som ett skott dock lite stor men ger mig en billig start och några mil i benen och komma in i det lite innan jag köper en cykel precis som ttfh ovan skrev.

Ett annat tips är att kontakta den lokala cykelklubben och höra om det finns lånecyklar. I mitt fall så lät det lovande och dom skulle kolla upp om det fanns något lämpligt. Jag tänkte också hänga med på en av deras träningar lite senare dom har har två grupper en snabb och en lite mindre snabb ;-)

Mina två absoluta första rundor körde jag på en Skeppshult land 9-vxl med rakt styre, gick alldeles utmärkt men dock bara 22km i lugnt tempo. Det mesta sitter väl ändå i benen och huvudet ;-)

Tyvärr har det blivit svårare att välja storlek nu när tillverkarna börjat använda kortare styrstammar och styren med kortare reach. Ta rose-cykeln med storlek 57 ovan som exempel. Traditionellt har en 57:a haft ett överrör som är 570 mm långt och en styrstam på 100 eller 110 mm.
Rose-cykeln har ett överrör som är 558 mm och en styrstam som är 80mm. Den effektiva längden motsvarar alltså vad som var storlek 53-54 för några år sen. ?

Dessutom är innerbenslängd ett idiotiskt mått för att välja ramstorlek. Dels för att folk mäter fel, dels för att alla cyklar har justerbar sadelhöjd, så det är inte en viktig parameter. Och har man ovanligt korta eller långa ben leder det till fel storlek.
Ta tex två personer som är lika långa, den ena har normal benlängd, den andra långa ben (och kort överkropp). Om man väljer ramstorlek efter benlängd skall personen med kort överkropp ha en större (längre) cykel. Borde ju vara tvärtom.
Håller med helt! Nästan alla som köpt fel storlek har ju köpt en för stor hoj.

Jag tänker att ElvisM borde ha en massa cykelkunniga kompisar här på forumet ;-) Var håller ElvisM till då, det är ju det som är frågan, hade han varit nere i nordvästra Skåne hade jag absolut ställt upp. Då kunde han också fått prova en av mina cyklar (som tyvärr nog kommer att vara för små).

Så ElvisM du får säga var du håller till och så får någon vänlig själ ta dig under sina vingar :-D

Med det sagt så tycker jag det är helt rätt att köpa begagnat, köpte ganska nyss en "Team Rynkeby"-cykel för 5000 kronor, ett extra hjulset i kolfiber ("billiga" men ändå) och välfungerande Shimano 105 komponenter till det. Den kan utan problem prestera en respektabel tid på Vätternrundan eller vad man nu vill ta sig till.

Köp det som passar dig! Fixera inte vid Aero, Aluminium/kolfiber (även om kolfiber ganska regelmässigt blir lättare och komfortablare), Mekanisk/elektrisk växling (elektrisk är fantastisk men jag kommer hålla hårt i mina mekaniska länge till), Fälg/Skivbroms (det har körts sjuuuukt många mil tour de france och Vätternrundan på fälgbroms och det har gått utmärkt).
Haha jag håller till i Trollhättan i västra götaland så lite långt tyvärr men jag tackar för erbjudandet! ? Jag tackar för din input och alla andras. Uppskattas verkligen!

Hur vet man då om en cykel är i din storlek, att den känns rätt? Jag har väldigt långa armar, hade passat perfekt i UFC för min långa reach och känns som det också spelar roll då? ?

Storleken på cykeln är svårt, dels påverkar inställningen av styre och sadel mycket och dels är det en vane- och träningssak. Så jag håller med om rådet att köpa en billig beg. som första, alternativt försöka få låna en cykel för att komma in i cyklingen innan man köper en dyrare.

'Första cykeln är alltid ett felköp', gammalt jungelordspråk.

Har man inte cyklat racer innan så kommer allt att kännas konstigt och fel, så det blir svårt att prova sig fram till en cykel man gillar. Efter bara några veckors cykling kommer man sen ha vant sig lite och då upplever man det på ett helt annat sätt.

Låna av en kompis, går inte det så köp nåt riktigt billigt bara för att komma in i det lite.
Jag är nog i så fall lite av ett motexempel i så fall.

För min del funkade alternativet att köpa i en bra cykelaffär (ECI). Jag upplevde i alla fall att jag fick bra hjälp med att hitta en cykel i lämplig storlek. Cykeln var visserligen med instegsmodellen på alu-ram (2002), men med 105-komponenter, så jag hade garanterat kunna komma undan billigare.

Cykeln användes till dess att en ramskada gjorde att den inte kändes tillförlitlig att cykla på. Minns inte exakt när det skedde, men dcykeln var då över 10 år och hade gett mig mkt glädje.

Hur vet man då om en cykel är i din storlek, att den känns rätt? Jag har väldigt långa armar, hade passat perfekt i UFC för min långa reach och känns som det också spelar roll då? ?
Om inte annat kan förhoppningsvis en kompetent cykelaffärs-person titta på dig och säga att du sitter relativt bra.

Sedan är allt det där individuellt och det kan vara svårt att avgöra rent visuellt. Men du behöver inte nödvändigtvis ha optimal sittställning direkt. Det går alldeles utmärkt att sitta lite fel på en cykel när man är nybörjare.

Min första racer körde jag på tills jag insåg att jag ville ha händerna lite längre bak. Så jag bytte till en 10mm kortare stam. Sedan körde jag den till jag insåg att jag ville ha händerna lite längre fram, och då bytte jag tillbaka. Men då insåg jag att jag ville ha händerna högre och la på en spacer på 5mm. Är man obekväm så kan man prova sig fram.

På samma sätt tänkte jag att jag ville höja sadeln 5mm, men jag fick ont i höfterna, så jag sänkte tillbaka.

Passar ramen så är det inga problem att ha 140mm stam för att kompensera för dina orangutang-armar.

Rose-cykeln har ett överrör som är 558 mm och en styrstam som är 80mm. Den effektiva längden motsvarar alltså vad som var storlek 53-54 för några år sen.
Det där är ju rent nys. 57:an har förstås en 100 mm stam, så är det på pro sl och så är det på reveal som har samma geo. Med din erf borde du veta bättre än att komma med sånt hitte på. Inga moderna räsers i den stl kommer med 80 mm stammar. Man måste välja stl på hemsidan innan det går att se korrekt stamlängd.

Dessutom är innerbenslängd ett idiotiskt mått för att välja ramstorlek. Dels för att folk mäter fel, dels för att alla cyklar har justerbar sadelhöjd, så det är inte en viktig parameter.
Jag föreslår att du skyndsamt tipsar Rose om detta. De har ju bara hållit på med cykel sen 1907 så vad kan de veta om sizing jmf med dig? Mäta grenmått kommer du iaf inte ifrån ens med justerbar sadelhöjd, om man väljer att ställa in sadelhöjd efter grenmåttet.

Det där är ju rent nys. 57:an har förstås en 100 mm stam, så är det på pro sl och så är det på reveal som har samma geo. Med din erf borde du veta bättre än att komma med sånt hitte på. Inga moderna räsers i den stl kommer med 80 mm stammar. Man måste välja stl på hemsidan innan det går att se korrekt stamlängd.
Det står i specen på cykeln du länkade att den har 80mm stam. Hur skall köparen veta att den har 100? Stämmer det att den har 100 är den definitivt för stor till någon som är 178-179.

Jag föreslår att du skyndsamt tipsar Rose om detta. De har ju bara hållit på med cykel sen 1907 så vad kan de veta om sizing jmf med dig? Mäta grenmått kommer du iaf inte ifrån ens med justerbar sadelhöjd, om man väljer att ställa in sadelhöjd efter grenmåttet.
Du köpte ju själv fel storlek, så du kan ju tipsa dom själv. Jag skiter i vad Rose håller på med, skulle aldrig köpa nåt därifrån. :)

Visst lite koll på service måste man ha. Men mina cyklar håller bättre än det du beskriver. Har Ultegra på min racer som hållit i 5 år med endast 2 kedjebyten.

Har inte heller de erfarenheter du beskriver på min billigare pendelcykel. Visst, det mesta är bytt under de 15 år jag kört på den men då cyklas det varje dag året runt.

Och ny teknik är ju trevligt, många saker har blivit bättre men inte allt (tex integrerad cockpit, snyggt och aero men hopplöst för att justera geometri eller vid service) men inget man måste ha, och när det gäller grundfunktioner för en motionär eller nybörjare så växlade och rullade cyklarna lika bra för 10 år sedan.

Köp en hyfsat billig så kan du lära dig av den Jag köpte min första i vintras. Provsatt inte ens men den blev helt ok. En Bianchi Via Nirone, instegsmodell som ofta säljs beggade till ganska låg peng (6500kr i mitt fall). 65 mil senare köpte jag nu en begagnad kolfibercykel (Wilier GTR disc) istället och åkte premiärrundan idag och det var verkligen skillnad. Men jag hade inte vågat börja med ett såpass dyrt begagnat första köp. När du väl börjar kika på en specifik modell så tycker jag inte det är supersvårt att läsa sig till om lämplig storlek. Det finns gott om folk som ställer frågor både här och på andra forum som kan vara vägledande trådar.

Jag letar ju också billig (prisvärd) landsvägscykel och hittade en superbillig men osäker på drivlinan

Scott Contessa speedster 25
Aluminiumram
Shimano Tiagra växlar 3×7

Tre klingor fram känns ju tveksamt skulle det gå att konvertera till två klingor fram utan att lägga för mycket pengar? Klart man kan ju bara använda stora fram och inte växla alls :-)

Jag letar ju också billig (prisvärd) landsvägscykel och hittade en superbillig men osäker på drivlinan

Scott Contessa speedster 25
Aluminiumram
Shimano Tiagra växlar 3×7

Tre klingor fram känns ju tveksamt skulle det gå att konvertera till två klingor fram utan att lägga för mycket pengar? Klart man kan ju bara använda stora fram och inte växla alls :-)
Alltså om allt funkar är väl 2200 ett bra pris trots allt.

Men jag skulle göra en ordentlig provcykling och genomgång. Är däcken/slangar slut, styrlinda, nån del på drivlinan, vajrar och höljen etc så är man uppe i åtminstone det dubbla.

Tycker för övrigt att det ser ut som Tiagra 4600, dvs 3x10 växlar på den i dagsläget.

Alltså om allt funkar är väl 2200 ett bra pris trots allt.

Men jag skulle göra en ordentlig provcykling och genomgång. Är däcken/slangar slut, styrlinda, nån del på drivlinan, vajrar och höljen etc så är man uppe i åtminstone det dubbla.

Tycker för övrigt att det ser ut som Tiagra 4600, dvs 3x10 växlar på den i dagsläget.
Tack jo precis en provcykling och kolla så gott jag kan kommer jag att göra, nu var väl den här redan såld men jag har ingen panik kör på med min lånade stålräjser för att få vana och mil i benen.

Blir till nog till slut att lägga mer pengar typ den här som jag också spanat på:

Min tanke och åsikt är att ska man köpa Shimano så ska man köpa 4700/5800/6800. Bättre kabeldragning och ergonomi i reglagen. Egentligen tycker jag om 10-växlat (4700) för dess billigare och rejälare slitdelar, går fler kedjor på 11-växlat och 12-växlat ska vi inte prata om. Ska man dock bygga lite dyrare och lättar så är det ju 11-växlat som gäller. 12-växlat är väl lättast men också dyrast. Känner inte själv att man har så stor vinst av fler kugghjul över 10 egentligen, bättre att ha två olika kasetter då och byta till den med utväxling som passar sträckan man ska cykla.

Blir till nog till slut att lägga mer pengar typ den här som jag också spanat på:

Tillbaka
Topp