Nybörjare söker landsvägscykel råd

Hej hej.

Här kommer jag, begagnatkonnässören, och förstör dagen för cykelhandlarna. Mitt tips är också att köpa second hand, det finns drivor av kompetenta racercyklar på marknaden.

Mina rekommendationer:

• Det spelar ingen roll att du inte kan ”någonting” om cykel eftersom du måste lära dig, oavsett om din hoj är ny eller inte. Byta slang eller hantera slanglösa däck måste du kunna göra själv, precis som att justera bromsar, tvätta, smörja kedjan och göra enklare underhåll. Det är både krångligt och dyrt att lämna bort allting, och en punka kan komma när som helst.

• Undvik skivbromsar, de behövs i princip inte på landsväg i Sverige, kostar betydligt mer än fälgbromsar och är mycket krångligare att justera (skrikande belägg, luftning etc etc).

• Det är inte superkrångligt att räkna ut vilken ungefärlig storlek du ska ha på din cykel, ens med dagens besvärliga kompaktgeometri, och det mesta går sedan att justera lite för att du ska få en bra sittställning. Själv hade jag hellre valt en ”för liten” ram än en ”för stor”. Att kunna justera sin sittställning efter en inkörningsperiod är förresten ännu ett argument för att lära sig att sköta sin cykel själv.

Jag bor strax söder om Göteborg och hjälper dig gärna om du skulle vilja - gör en utflykt vetja!
Bästa inlägget i tråden ?

Fast det som är 105 är kedjan och kassetten
Tack för bra svar. Givet denna spec så låter 15k som ett mycket svårslaget pris.

Jag har i mitt svar utgått från min egen och mina bekantas resa i deras cykling. Inser nu i efterhand att det finns många andra resor att göra och något som funkar för en själv behöver inte nödvändigtvis funka för den andra.

Det är väl även detta som gör att det är så pass svårt att få råd på ett forum vilken cykel man bör välja: alla väger in sina egna erfarenheter och det blir en blandad kompott som är svår att navigera i stundtals.

TS fokus borde ändock vara att komma ut på vägarna så fort som möjligt för att undersöka vad TS söker. Att träffa rätt på alla punkter vad gäller sin första cykel utan tidigare erfarenhet är svårt.
Och som vanligt är den bästa cykeln den cykeln som används.

Motstridiga tips. Jag skulle siktat på modern aluhoj med minst 105, skivbromsar och truaxel.
Lägg pengar på bra skor, kläder, bibs, hjälm, fika, trampor. Saker som du kan flytta över till nästa cykel.
Om du blir inbiten cyklist uppgraderar du hjulen och kan flytta över dem till nästa cykel.
Bikefit eller lek med styrstam, styren och sadel tills du hittar en passform du är nöjd med. När du lärt dig skruva och fått till en cykel som känns perfekt är det lättare att hitta nästa.

105 är kompatibelt med högre tier komponenter, så man kan köpa bättre skivor, växlar osv om något gör sönder.
Men köp något du gillar, annars kommer den inte användas. Därför går sram och v-broms bort! (:

Motstridiga tips. Jag skulle siktat på modern aluhoj med minst 105, skivbromsar och truaxel.
Lägg pengar på bra skor, kläder, bibs, hjälm, fika, trampor. Saker som du kan flytta över till nästa cykel.
Om du blir inbiten cyklist uppgraderar du hjulen och kan flytta över dem till nästa cykel.
Bikefit eller lek med styrstam, styren och sadel tills du hittar en passform du är nöjd med. När du lärt dig skruva och fått till en cykel som känns perfekt är det lättare att hitta nästa.

105 är kompatibelt med högre tier komponenter, så man kan köpa bättre skivor, växlar osv om något gör sönder.
Men köp något du gillar, annars kommer den inte användas. Därför går sram och v-broms bort! (:
Men, cykeln ska ju vara så billig som möjligt, helst under 2000 spänn så att han sedan kan skryta här över sitt "begagnade fynd", 10 delat är att föredra ur ett retro perspektiv. Åt h-vete med hydrauliska skivbromsar och moderniteter, det blir ju inte roligare att cykla för att man kan bromsa säkert under alla omständigheter, snarare tvärtom.

>Skämt åsido, ditt inlägg var sannolikt det bästa av allas.

Hyfsat förvirrande tråd för en nybörjare där vi nästan alla har olika personliga åsikter/tips men rolig! ? (Menar dock inte att folk som skriver här har fel, bara att det kan bli hmmm "lätt förvirrande".)

Senast ändrad:
Hej! Jag löptränar endel men just nu håller inte min kropp för dessa mil så måste köra alternativ träning på cykel. Har kört lite på min hardtail mtb från biltema haha men börjat tycka om att cykla faktiskt. Så är på jakten efter en landsvägs racer i prisklass 10-20 000 begagnad då jag hört att då kan man få en väldigt bra cykel då dom droppar i värde rätt fort. Behöver tips om bra cykel modeller att leta efter då jag inte kan någonting.

Vänliga hälsningar
Elvis
Hur lång är du? Har du några preferenser angående bromstyp?

Jag är ju ännu en nybörjare har nu på 4 veckor kört 11 korta rundor (tot ca 30 mil) och tycker tråden är väldigt intressant och underhållande :-).

Det jag har kommit fram till är att det knappast löns att byta till något riktigt billigt i mitt fall. Jag har ju min 80-tals Peugeot med 12 växlar som rullar på bra och funkar helt ok. Jag använder iofs bara de 4 högsta växlarna än så länge, cyklar rätt platt. Den högsta växeln är väl lite för "lätt" eller vad man skriver men är väl inte så komfortabel med högre fart än så länge så det funkar också ;-).

Jag kommer nog att sikta på nått som gör en rejäl skillnad mot det jag har nu i form av:
Rolighet
Smidigare växling
Tar lite bredare däck för att cykla lite grus också
Som jag kan leva med tills jag riktigt kommit in cyklandet

Hur lång är du? Har du några preferenser angående bromstyp?

Jag är 178-179cm lång, bromstyp spelar faktiskt ingen roll. Vill ha en lätt och snabb cykel, typ aero eller light och så märker vi ifall jag hatar det sen men det är målet. Köra aerob träning och intervallet och kaaaaaanske vätternrundan som ett litet mål och då vill jag ha en cykel som klarar det ifall jag skulle få för mig att vara dum nog att göra det. ?

Bästa inlägget i tråden ?

Uppskattar den långa texten. Begagnat kommer jag köra på, iallafall nu i början för ens se och detta är något för mig, kör endel i skogen med min mtb och det är ju kul men inte alls samma sak som jag är ute efter nu. Hur skulle du kunna hjälpa mig?
Det värsta som jag tycker är att jag kan ingenting om vilka modeller som jag ska ens leta efter och alla säger olika. Men bara jag har lite att gå på för att söka på blocket eller marketplace. ?

Om du är seriös med att bränna 20k på din första lvg cykel så skulle jag tagit mig till en bike fitter som kan hjälpa dig hitta korrekt storlek samt specifika modeller som kommer passa dig bra.

Tex painfree power erbjuder bike sizing tjänst för 1000kr

Min rekommendation hade dock varit att köpa något begagnat, du kan få mycket cykel för 5000kr, typ en fin stålram med en bra 10 delat grupp.

Om du är seriös med att bränna 20k på din första lvg cykel så skulle jag tagit mig till en bike fitter som kan hjälpa dig hitta korrekt storlek samt specifika modeller som kommer passa dig bra.

Tex painfree power erbjuder bike sizing tjänst för 1000kr

Min rekommendation hade dock varit att köpa något begagnat, du kan få mycket cykel för 5000kr, typ en fin stålram med en bra 10 delat grupp.

Jag köper gärna något bra för mellan 10-15k hellre som första cykel begagnat. Det är mer att jag har en budget som jag är villig att lägga max på. Sen känner jag mig själv, vill ha bra grejer som jag kan utvecklas på. Skulle jag inte gilla det så kommer jag behålla den eller sälja den. Vill inte köpa något och sen behöva köpa en ny cykel 2-3 månader senare för jag skulle fastna för cykel. Då köper jag hellre en bra begagnad första cykel som jag kan ha ett bra tag och utvecklas bra på. ☺️
Men ja bikefitter kanske är något, aldrig funderat på det, bor i Trollhättan så bara det inte är för långt bort, får googla. :)

Jag köper gärna något bra för mellan 10-15k hellre som första cykel begagnat. Det är mer att jag har en budget som jag är villig att lägga max på. Sen känner jag mig själv, vill ha bra grejer som jag kan utvecklas på. Skulle jag inte gilla det så kommer jag behålla den eller sälja den. Vill inte köpa något och sen behöva köpa en ny cykel 2-3 månader senare för jag skulle fastna för cykel. Då köper jag hellre en bra begagnad första cykel som jag kan ha ett bra tag och utvecklas bra på. ☺️
Men ja bikefitter kanske är något, aldrig funderat på det, bor i Trollhättan så bara det inte är för långt bort, får googla. :)
Fastnar du för cykel blir det nog en ny ändå skulle jag tippa på. Men ta sig runt Vättern funkar med det mesta.

Jag förstår!

Här har du iaf fantastiskt mycket cykel för pengarna, den kommer räcka mer än väl för att utvecklas hur mycket du vill + att du får massa pengar över till annat kul, cykeldator, sensorer, nya hjul, the sky is the limited

Syftet verkar vara ett bra komplement till löpning där även cykelträningen spiller över positivt för löpningen? Köp då för fan en "comfort racer" dvs något med lite mer avslappnad geo. Någon vettig "gravel". Så slipper du ha ont i arslet i 1 år. Merida Silex heter en model som börjar från typ 14 tkr. Du kan ha smala eller breda däck och kan på sikt uppdatera hjulen om du vill sporta till det hela. Exempel:

Jag förstår!

Här har du iaf fantastiskt mycket cykel för pengarna, den kommer räcka mer än väl för att utvecklas hur mycket du vill + att du får massa pengar över till annat kul, cykeldator, sensorer, nya hjul, the sky is the limited

Är den verkligen bra och snabb? Säger ingenting då jag kan ingenting men hela cykeln är ju gjord i stål. Brukar vara stryktåligare men också tyngre? ?

Denna då? Kanske ett bra första köp?

Denna kanske?

Optimon är nog bra! Storebrorsan CAAD fast med siffra är ansedd som bland de absolut bästa aluminium-ramarna. Optimon är typ samma fast något tyngre. Lite snålt med icke-105 på vevpartiet och Tektro-bromsar (enligt spec) men vem bryr sig. Det är enkelt att hitta 105/ultegradelar på blocket, happy K&S eller tradera allt eftersom.

Om den inte var för liten för mig hade jag nog bannemig åkt och köpt den själv. Röd cannondale under 10k är ju som hittat.

Du kommer inte sakna skivbroms särskilt mycket.

Syftet verkar vara ett bra komplement till löpning där även cykelträningen spiller över positivt för löpningen? Köp då för fan en "comfort racer" dvs något med lite mer avslappnad geo. Någon vettig "gravel". Så slipper du ha ont i arslet i 1 år. Merida Silex heter en model som börjar från typ 14 tkr. Du kan ha smala eller breda däck och kan på sikt uppdatera hjulen om du vill sporta till det hela. Exempel:

Jo planen är väl fortfarande löpning men inget säger att jag är fast i det, skulle jag uppskatta cykel mer kör jag säkert på det. Har hört gravel förut också, låter ju praktiska och bra m
Optimon är nog bra! Storebrorsan CAAD fast med siffra är ansedd som bland de absolut bästa aluminium-ramarna. Optimon är typ samma fast något tyngre. Lite snålt med icke-105 på vevpartiet och Tektro-bromsar (enligt spec) men vem bryr sig. Det är enkelt att hitta 105/ultegradelar på blocket, happy K&S eller tradera allt eftersom.

Om den inte var för liten för mig hade jag nog bannemig åkt och köpt den själv. Röd cannondale under 10k är ju som hittat.

Du kommer inte sakna skivbroms särskilt mycket.

Ska dit imorgon och titta så den passar mig och isåfall köper jag den. Tack för input. :) Behöver bara något hyfsat att cykla på i början så får vi se vad framtiden utvisar.

Jo planen är väl fortfarande löpning men inget säger att jag är fast i det, skulle jag uppskatta cykel mer kör jag säkert på det. Har hört gravel förut också, låter ju praktiska och bra m

Ska dit imorgon och titta så den passar mig och isåfall köper jag den. Tack för input. :) Behöver bara något hyfsat att cykla på i början så får vi se vad framtiden utvisar.
Jag köpte en likvärdig cykel i höstas (sämre ram, men komplett 105-grupp, hjulen låter jag vara osagt, vet ej) som också gått rätt få mil, min var nog från 2020 eller 2021 och är otroligt nöjd. En sån cykel är mer än hyfsad helt ärligt, du kan köra fort som tusan på den. Det kommer bli skitbra.

Se till att kolla skick på allt du kan bedöma. Se om däcken är slut eller något är dåligt underhållet/smutsigt (typ kassett/kedja). Ingen punka etc. Om det är något som inte är bra så kan du säkert pruta ner lite.

Och sedan om du vill göra cykeln ännu snabbare gör du följande uppgraderingar som är förhållandevis billiga och enkla:
1. Snabba däck (typ GP5000 eller bra Vittoria)
2. TPU-slangar

Jag köpte en likvärdig cykel i höstas (sämre ram, men komplett 105-grupp, hjulen låter jag vara osagt, vet ej) som också gått rätt få mil, min var nog från 2020 eller 2021 och är otroligt nöjd. En sån cykel är mer än hyfsad helt ärligt, du kan köra fort som tusan på den. Det kommer bli skitbra.

Se till att kolla skick på allt du kan bedöma. Se om däcken är slut eller något är dåligt underhållet/smutsigt (typ kassett/kedja). Ingen punka etc. Om det är något som inte är bra så kan du säkert pruta ner lite.

Och sedan om du vill göra cykeln ännu snabbare gör du följande uppgraderingar som är förhållandevis billiga och enkla:
1. Snabba däck (typ GP5000 eller bra Vittoria)
2. TPU-slangar

Tack så mycket för din hjälp! Ska hålla utkik.

Fastnar du för cykel blir det nog en ny ändå skulle jag tippa på. Men ta sig runt Vättern funkar med det mesta.
Jag håller inte med om denna, men jag kan också vara dum i huvudet. Köpte en TCR 2008 efter att ha mosat min 80-tals-stålis under en taximerscha. Stålisen köpte jag för att blanda upp löpningen som jag tyckte var astråkig, efter den kraschen kunde jag inte springa längre och då blev det en beggad TCR. Har kvar samma cykel än även om jag sneglar på något nytt.

Problemet jag har är att om jag skall skaffa något nytt med liknande spec som nuvarande så kommer det kosta norr om 40k, vilket jag inte riktigt är beredd att punga ut. Dessutom verkar varenda jävla cykel som är rimligt specad (enligt mig) ha kompaktvev och det gillar jag inte riktigt, skulle vilja ha typ 52-38 eller 52-36 fram.

Äsch! Lägg ned alla fantasi-tips om cyklar för 20k till någon som inte kan något.

Om man verkligen är helt ny på cykel så är bästa sättet inte att köpa en ny cykel, utan att ta en befintlig och förbättra. Mycket billigare och man lär sig på köpet.

Om du har en gammal racercykel (eller hittar på Blocket för 500kr i hyfsat lagom storlek), ta den och börja laborera:
• Passar inte sittställningen? Börja skruva med sadel, ställ in styret, lägg in spacers etc.
• Är cykeln seg? Testa att byta däck till mer lättrullade, eller latexslangar, eller nya hjul etc.
• Krånglar växlar, eller är utväxlingen inte lämplig? Lär dig byta kassett, framdrev, växelväljare etc.
• Känns cykeln tung? Byt delar till lättare delar. Framgaffel, hjul, däck, sadel, styre osv.

Tipset är en med fälgbroms och externa vajrar som förstacykel. Mycket enklare att mickla själv som glad amatör. Youtuba dig fram. Minst 50% av glädjen ligger i att nörda ned sig i alla detaljer om cyklar, och som någon sa: ”Kunskap är inte tungt att bära”.

När du sedan kan saker som att byta olika delar på cykeln själv, och har prövat olika sittställningar för att få en bättre känsla för vad du gillar, DÅ är du redo för att köpa en dyr cykel.

Ja, 20k+ är en dyr cykel om man inte tävlar, med det inte sagt att det är fel på något som helst sätt. (Oftast roligare så, och man får faktiskt vad man betalar för)

Äsch! Lägg ned alla fantasi-tips om cyklar för 20k till någon som inte kan något.

Om man verkligen är helt ny på cykel så är bästa sättet inte att köpa en ny cykel, utan att ta en befintlig och förbättra. Mycket billigare och man lär sig på köpet.

Om du har en gammal racercykel (eller hittar på Blocket för 500kr i hyfsat lagom storlek), ta den och börja laborera:
• Passar inte sittställningen? Börja skruva med sadel, ställ in styret, lägg in spacers etc.
• Är cykeln seg? Testa att byta däck till mer lättrullade, eller latexslangar, eller nya hjul etc.
• Krånglar växlar, eller är utväxlingen inte lämplig? Lär dig byta kassett, framdrev, växelväljare etc.
• Känns cykeln tung? Byt delar till lättare delar. Framgaffel, hjul, däck, sadel, styre osv.

Tipset är en med fälgbroms och externa vajrar som förstacykel. Mycket enklare att mickla själv som glad amatör. Youtuba dig fram. Minst 50% av glädjen ligger i att nörda ned sig i alla detaljer om cyklar, och som någon sa: ”Kunskap är inte tungt att bära”.

När du sedan kan saker som att byta olika delar på cykeln själv, och har prövat olika sittställningar för att få en bättre känsla för vad du gillar, DÅ är du redo för att köpa en dyr cykel.

Ja, 20k+ är en dyr cykel om man inte tävlar, med det inte sagt att det är fel på något som helst sätt. (Oftast roligare så, och man får faktiskt vad man betalar för)
Känns väldigt jobbigt att börja med att renovera en hel cykel för att komma igång med cyklingen. Hade jag aldrig gjort.

Vi ska nog inte heller överdriva 20k, då är man väl på de flesta större märkens instegscyklar?

Är den verkligen bra och snabb? Säger ingenting då jag kan ingenting men hela cykeln är ju gjord i stål. Brukar vara stryktåligare men också tyngre? ?

Denna då? Kanske ett bra första köp?
Miyata team var deras räcer toppmodell, fantastisk på 90talet, fantastisk idag! Stål kan vara jättemycket tyngre men bland dom bättre ramarna, likt den jag länka är viktskillnaden inte mycket att bråka om. Sen ger stål generellt en mycket roligare cykelupplevelse då stålramar känns mer levande jämfört med kolfiber som känns stumt och dött.

Sen kommer snabbheten snarare koka ner till dina ben och inte kolfiber vs stål :) aero, kolfiber etc är imo ganska överskattat, speciellt som nybörjare, marginalnyttan med en något lättare ram eller aerobesparingar pga integrerade kablar vågar jag nog påstå tar ganska många år av seriöst cyklande innan man märker av.
Varför länka en skit cykel till TS
Om du tror att en Miyata team är en skitcykel så vill jag ha vad du röker.

Det har varit sant för dom kolfiberramar jag haft och testat jämfört med de stålramar jag haft och testat iaf.
Så kan det säkert vara.
Men varför då inte räkna upp dem, med strl och övrig utrustning förstås?
Och varför generalisera så grovt utifrån ett i praktiken begränsat urval?

Rammaterialsfixeringen är cykelnördarnas motsvarighet till HiFinördarnas sladdfånerier

Sen ger stål generellt en mycket roligare cykelupplevelse då stålramar känns mer levande jämfört med kolfiber som känns stumt och dött.
gäller inte t ex äldre crescent som den här ändå hyggligt uppstyrda modellen. stendöd känsla, stel och stötig som tusan. varje sandkorn förmedlas oavkortat rakt upp till till cyklisten. retrokänslan är påtaglig. ändå saknar den inte charm.

bygger man stelt blir det stelt. det gäller även stål. vill hävda att det är tryggare och med mindre risk för utmattningsbrott att bygga en komfortabel ram i kolfiber jämfört med stål. sen att många fabrikanter (och köpare) gått på myten styvare är bättre ät en helt annan sak.

alu är ytterligare riskabelt bygga komfortabelt, men det går. har en klassisk aluräser pinarello som ignorerar brunnslock närmast fullständigt. iofs stålgaffel på den?
IMG_2425.jpeg

IMG_2393.jpeg

Alla är ju olika antar jag och jag kan inte speciellt mycket om ramar men jag har testat en kompis Silex. Det jag jämför med är några racers och en annan cross jag har haft. För mig känns en sån cykel som man sitter väldigt upprätt och den bjuder inte in till träning utan mer cykla till stranden eller kanske semestra. Sen kan man ju träna på en sån naturligtvis och den verkar trevlig men för mig känns den extremt osportig.

Tillbaka
Topp