Nybörjare söker landsvägscykel råd

Om du har en gammal racercykel (eller hittar på Blocket för 500kr i hyfsat lagom storlek), ta den och börja laborera:
Varför antar du att alla gillar att skruva? Det är en minoritet som gillar att skruva, de flesta vill ha nåt som bara funkar och är färdigt att hoppa upp på, och inte kräver nån service.

20k för en cykel är en struntsumma för en hobby och ett sportredskap som håller i 20 år om den sköts, om man har fast inkomst och väger in hälsoaspekterna och underhållningsvärdet.

Varför antar du att alla gillar att skruva? Det är en minoritet som gillar att skruva, de flesta vill ha nåt som bara funkar och är färdigt att hoppa upp på, och inte kräver nån service.

20k för en cykel är en struntsumma för en hobby och ett sportredskap som håller i 20 år om den sköts, om man har fast inkomst och väger in hälsoaspekterna och underhållningsvärdet.
Samtidigt kräver en "modern" räser med hydrobromsar och kanske tubeless väldigt mycket mer underhåll för någon som inte cyklar så ofta. Jag har sparat en gammal caad 10 från 2013, använder den numera bara som resecykel. Den är alltid redo. Bara att pumpa däcken och sticka ut. Hade den haft skivbromsar och tubeless hade jag fått börja med att lufta bromsarna och fylla på ny gukka varje gång jag skulle använda den.

20k är en struntsumma. Men då är 10k bara en halv struntsumma, vilket borde vara dubbelt så bra? :-)

Att hitta en begagnad racer lämplig för en nybörjare för 10k är inte svårt. Jag håller med Lingon om att det kan finnas nybörjar-fördelar med att undvika hydrauliska bromsar och tubeless.

Känns väldigt jobbigt att börja med att renovera en hel cykel för att komma igång med cyklingen. Hade jag aldrig gjort.

Vi ska nog inte heller överdriva 20k, då är man väl på de flesta större märkens instegscyklar?
Du kan börja cykla direkt om den är någorlunda välhållen. Det är inte problemet. Men du vet inte vad du behöver förrän du lagt ett antal mil och prövat dig fram. En provcykling i butik ger inte det tyvärr, om du inte redan vet vad du föredrar. Kan du inget ger det inget.

Sedan är jag väl medveten om att 20k är gränsen för de välrenommerade märkenas instegscyklar. Men 20k är fortfarande mycket pengar för en cykel om du är nybörjare. Jag anser att det är slöseri om du inte redan har kompetens nog att ta hand om en sådan cykel, vilket du inte har om du är nybörjare.

Så, hitta en befintlig cykel och börja pröva dig fram. Precis som träning är det bra att börja långsamt, innan man klipper den där S-Works som var på rea i Augusti…

Samtidigt kräver en "modern" räser med hydrobromsar och kanske tubeless väldigt mycket mer underhåll
Jag har inte pushat för dessa. Enda anledningen jag föreslog Reveal:en var för att den enklaste pro sl:en inte finns längre och att budgeten rymde 20k. Att hydrobroms skulle ge "väldigt mkt mer underhåll" känner jag inte heller igen.

Jag anser att det är slöseri om du inte redan har kompetens nog att ta hand om en sådan cykel, vilket du inte har om du är nybörjare.
Det behövs ingen kompetens alls. Helt vanligt folk köper nya bilar för 350k utan någon som helst kompetens i hur dessa ska skötas. Detsamma gäller för fina cyklar.

Mycket åsikter här o många bra. Men som du säger är 20k en rejäl summa pengar men om du ska köpa en instegsracer i butik kostar det 20. Då får man vanligtvis aluminiumram och Shimano Tiagra.

Jag har en White RC LTD 22 som jag ska sälja för ca 10k. Aluminiumram. Stl L. Shimano 105 rakt igenom. Fälgbroms. Bra skick. Har gått 2 månader sedan nyköp men nu vill jag uppgradera. Det är ett bra budgetalternativ. Enkelt att underhålla med erkänt bra växelsystem. Fördelen är att du får rätt nya grejer till ett rimligt pris. Nackdelar är att det är fälgbroms, inte lika lätt som en kolfiberhoj och ett par relativt enkla hjul.
Nu sitter det på en effektmätare. Du kan välja om du vill ha med effektmätare (+3500kr) eller om du vill ha original Shimano 105.

Shimano 105 rakt igenom.
Shimano 105 har funnits i många olika utgåvor sedan den introducerades (i slutet av 1980 eller början av 1990-talet), du får därför gärna skriva vilken variant av Shimano 105 det är. Tyvärr räcker det inte med antalet växlar, 105-modellerna har varierat oftare än antalet växlar.

Det blev en Cannondale CAAD Optimo 1 2023. Köpte den precis, blir säkert bra nu i början. Fick även med såna klick pedaler och tillhörande skor till då vi hade samma skostorlek för 8600kr. Så billigare än så går väl inte ? Tack för all hjälp alla, varit väldigt hjälpsamma och åsikter högt till lågt haha, men det är roligt.

Ah röd färg är väl sådär men skitsamma. :)

Bilagor

• IMG_5828.jpeg
    IMG_5828.jpeg
    1.4 MB · Besök: 119
Fasikens vilken snygg cykel! Grattis!

Jag köpte också en alldeles för snygg Cannondale för länge sedan. Den uppgraderades av och till under åren, men det tog 17år innan jag kunde med att byta ut den helt.

Alla är ju olika antar jag och jag kan inte speciellt mycket om ramar men jag har testat en kompis Silex. Det jag jämför med är några racers och en annan cross jag har haft. För mig känns en sån cykel som man sitter väldigt upprätt och den bjuder inte in till träning utan mer cykla till stranden eller kanske semestra. Sen kan man ju träna på en sån naturligtvis och den verkar trevlig men för mig känns den extremt osportig.
De bytte geo till 23 tror jag och kortade styrröret. Den innan såg väldigt märklig ut. Jag trir jag förstår ditt resonemang kring träning men i så fall går det ju inte att träna på en mtb på asfalt? Men det går ju alldeles utmärkt. Däremot får du självklart snabbare medelhastighet på en trek domane eller något men träningen borde väl vara likvärdig? Att cykla på en 25kg militärcykel svagt uppför suger men är säkert rätt bra träning om jag drar det något enormt åt psykiatrins utmarker. Äh du fattar

Det blev en Cannondale CAAD Optimo 1 2023. Köpte den precis, blir säkert bra nu i början. Fick även med såna klick pedaler och tillhörande skor till då vi hade samma skostorlek för 8600kr. Så billigare än så går väl inte ? Tack för all hjälp alla, varit väldigt hjälpsamma och åsikter högt till lågt haha, men det är roligt.
Grattis du har gjort ett bra köp

Låter som en bra affär om skicket är så bra som bilden antyder. Ut och cykla nu!

Det behövs ingen kompetens alls. Helt vanligt folk köper nya bilar för 350k utan någon som helst kompetens i hur dessa ska skötas. Detsamma gäller för fina cyklar.
Det behövs inte någon kompetens för att köpa någonting, det behövs enbart pengar. Men för att bruka det man köpt, däremot..

Hälften av nöjet med cykel är att kunna fixa, trixa, laga och meka själv, tycker jag iaf.
Visst, du kan ju stå där som en fågelholk och lämna in till verkstad vid minsta problem...Men, det är ju inget kul alls i längden.

Första turen är gjord! Längsta jag cyklat, hade väl cyklat Max 13 km innan. Heeeelvete va det gick, högsta hastighet var 41,2km/h!! Råkade tappa telefonen ur fickan i en uppförsbacke så fick bromsa och då satt jag fast med fötterna och i backen gick jag ?? Men man lär sig, bara litet skrap märke på cykeln. Lite justeringar ska göras mer med sadelhöjd osv men än så länge känns det bra.

Bilagor

• IMG_5833.png
    IMG_5833.png
    71.9 KB · Besök: 123
  • IMG_5831.jpeg
    IMG_5831.jpeg
    777.7 KB · Besök: 121
  • IMG_5832.jpeg
    IMG_5832.jpeg
    561.3 KB · Besök: 124
Första turen är gjord! Längsta jag cyklat, hade väl cyklat Max 13 km innan. Heeeelvete va det gick, högsta hastighet var 41,2km/h!! Råkade tappa telefonen ur fickan i en uppförsbacke så fick bromsa och då satt jag fast med fötterna och i backen gick jag ?? Men man lär sig, bara litet skrap märke på cykeln. Lite justeringar ska göras mer med sadelhöjd osv men än så länge känns det bra.
First blood härlig runda bra medelhastighet

Jag är avis. Den där första rundan får man bara en gång i livet.

Okej nu kan jag inte hålla mig, vad är det för fel på ankelsockar?! Jag köpte ett 3 pack från craft på ngn megarea för typ 15kr, dom är toppen :D
Jag har ankelsockar till vardags, stride,spinning,gym och löpning men aldrig på landsvägscykling det bara är så ju ? Gissar att någon annan fyller på och att det här spårar snabbt ur ? För mig är det en stilfråga och i min mogna ålder lite som stödstrumpor ?

Tillbaka
Topp