nybörjare, Specialized camber 2014 en bra cykel?

Kabe

Medlem
först och främst, Hej allsammans!

Jag står inför mitt första köp av en fulldämpad mtb. Har fått ett bra erbjudande
på en Specialized camber 29er 2014 års modell. 1450 Euro.
Jag undrar nu lite, är detta en vettig cykel att köpa för mig? har aldrig suttit på
en 29er men har förstått att det har många fördelar och några nackdelar och måste
säga att jag tycker det ser lite lustigt ut. Komponentmässigt har jag väldigt dålig koll men tycker ändå att det ser rätt så bra ut?

om man jämför med en specialized camber comp 26" från 2012 som är 2000kr dyrare?

jag har tidigare kört omkring på
en scott hardtail som har många år på nacken nu så en fulldämpad verkar logiskt
som nästa steg. Jag kör mest i skogarna kring göteborgsområdet och lär väl hålla
mig till det ett tag till. Alla åsikter och förslag är välkommna!

och en länk till cykeln:
http://www.specialized.com/se/en/bikes/mountain/camber/camber-29

tack på förhand
kalle

Senast ändrad:
Tjenixen!
Jag har en Camber som jag gillar tokskarpt. Hur stigarna runt GBG är vet jag inte men den funkar bra i Hellasterräng och med 110mm i slag och lite brantare vinklar än min förra hoj (Stumpjumper) så är den ännu bättre och rappare på lite snällare stigar än min gamla.

Sen skiljer det ju sig i komponenter mellan de olika modellerna. Jag har en Expert Carbon med helt ok saker på.

Tack johan! och globalisitc...

kan ju lägga till att jag inte tävlar utan det är bara för skoj, motion och härligt att var ute i naturen. så det är väl vad min budeget klarar av ungefär.

Camber är en fantastisk cykel, men knappast på instegsnivå. Jag tycker att Specialized har prutat lite väl mycket på utrustningsnivån för att få ner den i pris. Jag är lätt förundrad hur man kan välja att sätta Suntour-gaffel och X-Fusion bakdämpare på cykeln.

Camber Comp kanske kan funka, men Camber i instegsmodell skulle jag inte ens fundera på.

Jag tycker det ser rätt dyrt ut, även med det "bra" priset, sett åtminstone till komponentnivån. Specialized saltar sina priser ganska ordentligt och fan vet om det är värt det (är själv Spec-ägare och har ändrat tankar sen det köpet).
Har du kikat nåt på Canyon till exempel? För nån tusenlapp mer får du en riktigt fin, liknande cykel med bättre komponenter rakt igenom, vad jag kan se: http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3182

oxr: camber comp kostar ju då 6000kr mer vilket blir för dyrt för tyvärr. nästan 20 000

Makten: jag förstår vad du menar. det blir ju viserligen 3000kr mer men det kanske är värt
det för grejer som håller bättre och fungerar framför allt bättre? Det är ju dock inte leverans förens vecka 46, plus frakt. 2+ månader.

Jo, jag förstår det. Cyklar är dyrt, särskilt om det står Specialized på dem :) För de pengarna skulle jag hellre kika på en fin hardtail.

ok. så specialized är helt enkelt lite dyrare?

men om man lägger sig runt 15-16 000. vill ju väldigt gärna ha en fulldämpad. provade en och kände inte att jag vill vara utan :) måste ju finnas något?

canyonen som makten länka till verka ju grymt. men lite lång leveranstid. kanske får vänta men är ju rätt ivirg. har letat nu i flera veckor.

Kabe skrev:
-------------------------------------------------------
> ok. så specialized är helt enkelt lite dyrare?

Definitivt. Du får betala kanske 25% mer för lite ballare design och kanske lite skojigare ram. Om det är värt det vete fan om vi inte snackar högre prisklasser.

> men om man lägger sig runt 15-16 000. vill ju
> väldigt gärna ha en fulldämpad. provade en och
> kände inte att jag vill vara utan :) måste ju
> finnas något?

"Fulldämpad" säger ungefär lika mycket om cykeln som "fyrhjulsdrift" säger om bilen;-) Det finns mängder av parametrar utöver fjädringen som du bör kika på. Var ska du cykla? Ska cykeln komplettera någon annan cykel?

> canyonen som makten länka till verka ju grymt.
> men lite lång leveranstid. kanske får vänta men
> är ju rätt ivirg. har letat nu i flera veckor.

Hmm, det borde finnas 2013-modeller att hitta nånstans tycker man. Att de är utsålda på Canyons hemsida säger nog inte så mycket. Kika runt hos tyska nätbutiker!

Instegsmodellerna av Canyon och Rose är ett par alternativ, men annars är det svårt att hitta något bra i den prisklassen. Det är helt enkelt för billigt. Det går inte att få vettiga dämpare till det priset. I så fall är det bättre att du kollar efter begagnat, men det innebär förstås vissa risker.

ok. den ska bara användas till att cykla i skogen. den ska ju såklart vara kul att använda. mest kommer den att användas i bergen skogarna i göteborg men har även en sommarstuga i norra värmland så kan hända att den släpas med dit och får köra lite i de "högre" kullarna. jag är ingen superagressiv cyklare men jag vill ju kunna utvecklas på cykeln. bli bättre, snabbare och våga mer.

Jag ska föröska leta efter 2013 modeller men verkar svårt att hitta canyon någon annan stans än deras hemsida? för där är det mesta i medium slutsålt.

begagnat har jag ingen större lust att köpa, känns som man blir mer blåst där:)

Jag har en till som jag kikat lite på, och ja även det specialized ;)

http://www.cykellagret.se/product/2502/specialized-camber-fsr-comp-gul

den är från 2012.

oxr skrev:
> Instegsmodellerna av Canyon och Rose är ett par
> alternativ, men annars är det svårt att hitta
> något bra i den prisklassen. Det är helt enkelt
> för billigt. Det går inte att få vettiga
> dämpare till det priset. I så fall är det
> bättre att du kollar efter begagnat, men det
> innebär förstås vissa risker.

Eller kikar på 26".

Jag tror att helt ok är bra nog för mig. camber-fsr-comp är 26" och det är ju det jag har nu. så känns ju mer bekant kanske. och allt de andra utom fjädringen då? ok grejor?

13700:-, RS dämpare och SRAM växlar. =)
Ingen aning om den är bra. Ännu. ;)

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-escarpe-29-suspension-bike-2013/rp-prod81018

desk2b.jpg

Senast ändrad:
Lukas: deras outlet? canyon expressbikes då eller?
alla cyklar i medium under 20 000 är sold out. jag antar att de inte kommer in fler i lager

42Hz: ingen aning om den är bra? Den var ju inte bra för ögat iaf;)

42Hz skrev:
> 13700:-, RS dämpare och SRAM växlar. =)
> Ingen aning om den är bra. Ännu. ;)
>
> http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bik
> es-escarpe-29-suspension-bike-2013/rp-prod81018

Ohhhh, fin! Finns några siffror på geometrin? Ser väldigt trevligt ut med lite mer slag fram och mindre bak, plus 29".

Kabe skrev:
> Lukas: sorry jag skrev utan att använda google!
>
> dom hade den här:
> https://www.canyon.com/_en/outlet/article.html?o=A
> 1035419
>
> kan det vara något kanske?
>
> eller den här.
>
> https://www.canyon.com/_en/outlet/article.html?o=A
> 1043265
>
>
> de enda de hade i medium.

Ska du börja kika på cyklar med mer slaglängd och 26"-hjul så får du avsevärt mer att välja på. Jag köpte själv en cykel liknande den du länkar till, som jag är mycket nöjd med. Inte fullt så "slack" geometri som många andra AM-cyklar och till ett enligt mitt tycke väldigt bra pris. Kom hem på en vecka från beställning: http://www.bike-discount.de/shop/k1867/a102683/slide-140-7-0.html?mfid=52

Emellertid kostade den 1399€ istället för 1599€. Antar att det här är 2014-modellen medan min är 2013.

Vilken av alla mina länkar menade du?

Ja inser nog att det får bli så. Mindre hjul och mer slaglängd. Vad menar du med slack?

Den såg ju grym ut. Clean och jag antar du tycker den är bra eftersom du köpte en :)

Kabe skrev:
> Vad menar du med slack?

Upprätt sittposition, flack gaffelvinkel och annat som gör cykeln lugn utför, men kan istället bli seg och trist uppför. Särskilt amerikaner verkar tävla om hur slacka cyklar man kan ha:-) Tror inte det passar vår terräng särskilt bra faktiskt.

Tillbaka
Topp