Nybörjare sugen på GP-lopp

bellasoda

Aktiv medlem
Tjena!

Jag sitter och lurar på att testa på GP-lopp, tycker det verkar vara ett kul koncept. Problemet verkar ju vara att denna gren verkar vara mest för elitcyklister och att det är svårt att testa på som motionär?

Jag har identifierat 3 problem, som jag hoppas kunna övervinna, men skulle gärna få lite tips på vägen:
1. De få tävlingar som går är till för elitcyklister. Blir man varvad så åker man ur. Finns det några lopp någonstans i Sverige där man har chans att fullfölja loppet? Använder alla denna regel att man åker ur om man blir varvad?
2. Man måste skaffa elitlicens för att vara med. Bara att göra antar jag?
3. Cykeln måste vara 100% UCI-godkänd antar jag? Eller är det okej att ställa upp med t ex kina-kolstyre och kina-högprofilhjul? Eller för den delen, det finns ganska många "fin"-hjul på marknaden som inte är UCI-godkända, hur hårda är arrangörerna mot detta?

Sen är det väl bara att träna på. Som nybliven farsa känns det ändå optimalt att försöka träna för att bli duktig på entimmes-lopp, det är lite svårt att hitta tid till de där 5-timmarspassen.

/Tommy

Ja, tyvärr är nästan alla lopp för elit. Varför det är så är obegripligt, eftersom det är en av de lättaste tävlingsformerna att arrangera och även tidsmässigt enklast att ordna för många klasser.

Licens är en försäkringsfråga och en peng för att få deltaga i tävlingar under Svenska Cykelförbundet. Inget konstigt egentligen. Även fotbollsspelare etc betalar licens men då oftast via sin klubb så det ingår i årsavgift.

Du behöver vara med i en klubb som är ansluten till Svenska cykelförbundet.

Helgtävlingarna är tuffa men Sthlms Landsvägscup eller SMACK:s träningsserie är exempel där det kan finnas lite fler nivåer.

Det där med godkänd cykel är man inte så superhård med faktiskt (min erfarenhet). VSM lite hårdare. Elitklassen kanske ännu hårdare?

Det är jättekul att tävla!

Skara har haft GP-lopp för senior. Likaså Svanesunds 3-dagars. Även utan elitklungan så är dessa tävlingar stenhårda. Men roliga för de som vågar! ;-)
Att de som blir varvade plockas av är väl av säkerhetsskäl plus att arrangören vill veta vilka som är först i mål och slippa hålla kolla på hur många varv respektive cyklist är ute på.

Jo, men senior är nästan elit. Det behövs för många klasser, men just varvlopp verkar av arrangörer ses som bara för elit. Ibland till och med bara för herrelit. Helt totalt obegripligt. Skippa linjelopp för många klasser i stället.

Tack för alla tips!

Vad jag hittat så verkar
2017-05-02, Fiskartorpet GP, Fredrikshof
2017-05-05 Göteborgsgirot GP
2017-05-09, Arlanda Test Track GP, SMACK
2017-05-27 Vänersborg Grand Prix
vara några av de första GP-loppen för i år att satsa på. Göteborgsloppet går väl bort, verkar inte vara så nybörjarvänligt?

Jag har redan en klubb (CK Hymer) och UCI-godkänd cykel iaf (Sempre Pro).

Om jag till exempel skulle klicka hem ett par högprofil planet-x-hjul, som alltså inte är UCI-godkända, är det någon som tror att någon arrangör i Sverige skulle hindra en från att starta? T ex de här:
http://www.planetx.co.uk/i/q/WPPX6060/planet-x-60-60-wheelset
Några kommentarer kring hjulen ifråga? Höga tubhjul är väl en fördel i GP-lopp?

Jag körde Stockholms Landsvägscup B/C-klass 2014 och då var det ingen som kollade UCI-reglemente på cyklarna. Helt rätt i mina ögon då det inte direkt var någon elitklass på oss cyklister så utrustningen hade ingen påverkan att tala om. (Jo jag vet, regler är regler men en viss pragmatism är nyttigt.)

Väldigt roligt, väldigt intensivt. Borde kanske gör det igen något år...

Din farhåga om att vanliga linjelopp måste gå bort för att du inte hinner träna distanspass tror jag är överdriven. Om du har åkkapacitet att kunna dunka 1-timmes GP-lopp i brutaltempo så klarar du även 8-10 milslopp utan problem. Det går ju inte i fullfart hela tiden. Däremot måste du kunna hänga med i de tempoökningar som blir. Kort sagt, var inte rädd för distansen innan du provat.

drjoshua sa:
Din farhåga om att vanliga linjelopp måste gå bort för att du inte hinner träna distanspass tror jag är överdriven. Om du har åkkapacitet att kunna dunka 1-timmes GP-lopp i brutaltempo så klarar du även 8-10 milslopp utan problem. Det går ju inte i fullfart hela tiden. Däremot måste du kunna hänga med i de tempoökningar som blir. Kort sagt, var inte rädd för distansen innan du provat.

Jodå, jag har provat några linjelopp i motionsklass, och det är väl skoj. Men det är ju kul att prova på något nytt, så länge som man löser eventuella praktiska problem som gör att man kan ställa upp och få köra tills loppet är slut.

Nu var det länge sen jag tävlade men GP lopp är ju mycket hårdare än linjelopp. Hårda igångdrag efter varje kurva och gäller att man konstant hittar en bra position då igångdragen blir värre ju längre bak du är.

Hoppas vi blir några som kör C-klass. Jag ska försöka köra hela serien i Sthlm lvg-cup.

Verkar ju bara vara 20 min + ett varv vad jag kan se och ingen som blir bortplockad. Låter ju kul att kunna kötta på utan att vara så vältränad o erfaren.

GP-lopp är ju asroliga. Som CX fast på asfalt och utan löphinder. Kort och intensivt!! Förutom i Storkällan, där blev det ett jättekort lopp då den stackare som låg sist vid varje varv plockades av.

Johan A sa:
GP-lopp är ju asroliga. Som CX fast på asfalt och utan löphinder. Kort och intensivt!! Förutom i Storkällan, där blev det ett jättekort lopp då den stackare som låg sist vid varje varv plockades av.
Jag veeet! Nu pratar vi inte mer om det.

Någon som vet hur sent info inför varje lopp i Sthlm Lvg-cup brukar komma ut? Är ju bara en och en halv vecka kvar nu och ingen info alls på https://cykelcup.com/35-fiskartorpets-gp/

Verkar ju bli av iaf http://www.fredrikshof.se/alla-nyheter/fiskartorpets-gp-kors-2a-maj/#.WP0FGE27qpp

Brukar det gå lämna in sin väska någonstans på dessa lopp? Till vissa lopp i cupen passar det bästa för mig att cykla till start, men då har jag ju en väska jag behöver kunna lämna in i någorlunda säkert förvar.

http://www.fredrikshof.se/alla-nyheter/fiskartorpets-gp-kors-2a-maj/#.WP0FGE27qpp

Jag får antingen att sidan inte hittas eller denna text som legat uppe några veckor iaf; "2/5 – Fiskartorpets GP
Premiären i Stockholms Landsvägscup går återigen av stapeln på Stora Skuggan!

All information om tävlingen publiceras här några veckor innan tävlingen. För de som är nyfikna går det bra att läsa nedan om upplägget som användes förra säsongen. Högst troligt att det ser mer eller mindre lika ut 2017.

Glöm inte att beställa egna chip och teckna Era licenser i god tid!

Snart kör vi igång!"

Är jag bara lite trött eller hur ska jag anmäla mig och få program så jag vet när man startar osv.?

Bra tips gällande väska. De värdesaker jag behöver ha med ryms ledigt i en ryggficka. Tack!

geologen sa:
Jo, men senior är nästan elit. Det behövs för många klasser, men just varvlopp verkar av arrangörer ses som bara för elit. Ibland till och med bara för herrelit. Helt totalt obegripligt. Skippa linjelopp för många klasser i stället.
Det där beror ju på att veteranerna är för fega för GP och hellre kör tempo.

Fiskartorpet är utmärkt att göra GP-premiär på. Inte lika tajt och hetsigt som på de mindre och mer kuperade banorna.
Ser dessutom ut att bli bra väder.

wf20170502.PNG

Lite uppföljning efter att fått blodad tand på min tävlingspremiä. :-)

Jag köpte en tävlingslicens och anmälde mig till ett GP-lopp i seniorklass. Så min tävlingspremiär blev Skandis GP, tydligen ett ganska hårt lopp med 40 höjdmeter per varv?

Jag gav järnet, låg på 170 i snittpuls, men tyvärr räckte inte det. Efter 8 varv blev jag avplockad eftersom jag höll på att bli varvad. Så jag höll ut i c:a 35 min.

Kurvtagning på kullersten i nedförsbacke var inte så svårt som jag trodde, i princip alla bromsade ner till 25km/h och sen lärde man sig banan rätt fort. Så jag är glad att det inte känns som att det var dem tekniska biten som tog knäcken på mig iaf!

Förbannat kul! Nu gäller det bara att hitta någon ny tävling att träna inför! :-)

Sthlm lvg-cup är nu över och tänkte summera mina intryck när man fått lite distans.

Sjukt kul! (precis som jag hade på känn) ...men även svårt. Fysiskt var det nog ungefär som väntat, men taktiskt va det riktigt svårt. Ganska lätt att förstå var man borde ligga genom hela loppet med väldigt svårt att hamna & hålla sig där :)

Riktigt kul att man anpassade race-tiden på de flesta lopp från 20 till 30 min, lagom och helt rätt enligt mig.

Jag var en av få (den enda?) som körde alla tävlingar i C-klass. Presterade hyffsat på några race och uruslet på andra (skyller på sjukdom och dålig dagsform;), hamnade precis utanför pallen som bäst vilket oxå (oförtjänt) blev resultatet i totalen.
Arrangemangen var okomplicerade men väl genomförda av arrangörerna. Väldigt avslappnad och trevlig stämning rakt igenom.

Rekomenderas starkt till alla som gillar tävlingsmomentet, oavsett fysikiskt status eller amitionsnivå kommer man sannolikt hitta någon likasinnad att tävla med/mot och ha hur kul som helst.

Körde f.ö. även Sthlm 4-dagars. Klart tuffare, men nästan än roligare. Blir ett av huvudmålen för 2018 att träna mot.
Velothon blir nog årets sista lvg-lopp för min del, men hoppas det blir en CX-cup som passar i kalendern innan man laddar om för 2018. Blir lätt Sthlms landsvägs cup då igen och jag stannar tillsvidare i C-klass är det tänkt :)

Tillbaka
Topp