Nybörjare, tips på mindre smärta sökes

Vingpenna

Ny medlem
Har börjat köra min racer, crescent nano dagligen till tåget. Det är enkelväg ca 11 km.
Men har jäkligt ont i rumpen (det är väl lite förväntat?), kör med cykelbyxor utan underkläder.
Jar också rätt ont i händerna, ungefär mmitt i handen nertill, rätt nära tummens "kycklincben".
Är det bara att vänja sig och uthärda? Eller har jag sadel/styre felinställt på något sätt?
Har inte skav, utan det är tryck smärta dnbart.

Kolla vinkeln på sadeln. Jag är rätt känslig för minsta lut fram eller bak på sadeln, måste ha den helt horisontellt. Lutning framåt ger tyngt på axlar/händer och bakåt gör att jag får ont i underredet.

Alla sadlar passar inte alla, mät dina sittben & köp sadel därefter, eller låt en LBS mäta & dom har ofta lånesadlar man kan prova!

Det kan vara felinställd cykel men också bara ovana. Det gör lite ont i början innan kroppen vänjer sig ordentlig. Sen brukar standardsadlar generellt vara jäkligt obekväma så det kan vara en idé att byta den. Rörande händerna så hänger du nog ganska mycket på dem, du ska lyfta en hel del med ryggen när du cyklar, vilket minskar trycket på händerna

Man kan nypa sig i skinnet på ena armen, med rätt modulering borde man kunna få mindre smärta. Om det inte gör ont alls så nyp hårdare.

Rumpen tror jag är mest ovana. När jag byter cykel inne i stan, till min damcykel med bred fluffsadel deluxe så gör det mer ont på den än på racern.
Men händerna det kan nog stämma att jag hänger en del. Kör ju också med rätt tung ryggsäck, även om jag försöker avlasta genom att köra med en Dakine med bra remmar.
Några tips på hur man kan lära sig att inte hänga så mycket på cykeln?

Vingpenna sa:
Rumpen tror jag är mest ovana. När jag byter cykel inne i stan, till min damcykel med bred fluffsadel deluxe så gör det mer ont på den än på racern.
Men händerna det kan nog stämma att jag hänger en del. Kör ju också med rätt tung ryggsäck, även om jag försöker avlasta genom att köra med en Dakine med bra remmar.
Några tips på hur man kan lära sig att inte hänga så mycket på cykeln?

Core-styrka och cykla mycket.... Och kolla den där sadelvinkeln. Ryggsäck sätter extra tryck på armarna, särskilt om du sitter utsträckt/med mycket drop (sadeln mycket högre än styret).

Core-styrka typ sånna här sit ups liknande övningar där man smatidigt vrider med en tyngd? Om man vill köra lite xtra tänker jag..
Jag har nog rätt stor skillnad i höjd mellan styret och sadeln. Sadeln är inställd så att när jag har hälen på pedalen i sitt nedersta läge så är benet helt sträckt, utan att för den delen vara ansträngt sträckt. Ska jag kanske sänka sadeln något? Sadelvinkeln tror jag är horisontell men får kika när jag trampar hem igen.

Vingpenna sa:
Core-styrka typ sånna här sit ups liknande övningar där man smatidigt vrider med en tyngd? Om man vill köra lite xtra tänker jag..
Jag har nog rätt stor skillnad i höjd mellan styret och sadeln. Sadeln är inställd så att när jag har hälen på pedalen i sitt nedersta läge så är benet helt sträckt, utan att för den delen vara ansträngt sträckt. Ska jag kanske sänka sadeln något? Sadelvinkeln tror jag är horisontell men får kika när jag trampar hem igen.

Styret brukar sitta under sadeln höjdmässigt, frågan är hur mycket under det sitter. Sadelhöjden ska du inte ändra på om du har fått till den, då riskerar du att få knäproblem. ska du ändra något så är det längden/vinkeln på styrstammen eller antalet spacers under densamma du kan ändra för att få upp styret lite.

Core-styrka finns det en massa övningar man kan göra (google), jag är skitbra på att strunta helt i dem men känner att jag skulle behövt det, framför allt när jag cyklar mtb. Inte så dumt att sköta stretching och rörlighet med, också en sak jag har struntat för länge i som börjar sätta spår nu.

Frågar du British Cycling så säger de "Apples have cores, not cyclists". Det råder knappast konsensus om att core-träning är något som gynnar cykling. Slut på dagens sura meddelande. :-)

Hade det varit jag så hade jag testat att slaka axelremmarna för att få ner ryggsäcken så långt ner på ryggen som möjligt. Då minskar hävstångseffekten på ryggsäckens tyngd när du lutar dig frammåt.
Jag hade även flyttat sadeln lite bakåt för att få benens tramptryck att hålla upp kroppen mer. Detta i kombination med kortare och högre styrstam kan vara skönt. Du känner om du hänger mindre på händerna så fort du rullar iväg när du provar dig fram, men det får inte heller bli så att du glider bak på sadeln när du trampar. Prova att flytta sadeln tills det känns neutralt på sadeln och att du kan lyfta händern från styret i din grundpossition.
Detta inlägg är en ren killgissning då jag inte sett hur du sitter på din cykel nu. Det kan även anses gubbigt och inte helt happykorrekt att sitta på det viset, men så länge du inte planerar att vinna något cykellopp kan det vara värt att testa att sitta "lite fel" för att slippa smärtan.

tuta sa:
Frågar du British Cycling så säger de "Apples have cores, not cyclists". Det råder knappast konsensus om att core-träning är något som gynnar cykling. Slut på dagens sura meddelande. :-)
+1
Att man hänger mycket på styret beror mest på att man är klen i benen och trycker få watt. Ju fortare man cyklar, ju mer flyttas kroppsvikten över från händer och rumpa till pedalerna, och över en viss effekt börjar man i stället dra i styret för att få ner mer kraft än egna vikten i pedalerna.

Skippa ryggan och kör med sadelstolpesväska.

Å käka lite piller ;-)

Bilagor

• Slow you are train you must.jpg
    Slow you are train you must.jpg
    26 KB · Besök: 61
  • 16100373987_36f822376b.jpg
    16100373987_36f822376b.jpg
    42.7 KB · Besök: 93
Gissar att du har byxor med blöja om du har hård sadel, annars skaffa det. Blir du lika öm om du cyklar långsamt? Kanske hamnar du konstigt på sadeln (långt fram?) när du tar i.

Om man hänger för mycket på händerna och sitter för hårt på rumpan så är det nog bara för man tar i för lite :-)
(Å andra sidan är det ju lättare sagt än gjort att ta i mer :-) )

Men prova att flytta fram sadeln lite...

Borttagande av sadel och styre borde lösa problemet tycker jag. Eventuellt kan det ha vissa andra negativa bieffekter.

För egen del tycker jag trycket på händerna minskar om jag ser till att inte sitta med rakar armar utan ha en viss böj vid armbågen.

GoranS sa:
För egen del tycker jag trycket på händerna minskar om jag ser till att inte sitta med rakar armar utan ha en viss böj vid armbågen.
Jo, det är väl nästa självklart att om man hänger på raka armar blir man trött i händer och axlar men om man hänger krökta armar blir man trött i överarmsmuskulaturen.
Sitter man för långt bak så är det längre till styret och man måste "kröka röv" mer för att komma ner med överkroppen så då blir armarna lättare raka mer kroppstyngd hamnar på baken.

emmer sa:
Om man hänger för mycket på händerna och sitter för hårt på rumpan så är det nog bara för man tar i r lite :-)
(Å andra sidan är det ju lättare sagt än gjort att ta i mer :-) )

Men prova att flytta fram sadeln lite...

- eller bak. Enligt en objektiv test utförd av mig själv. Inte lätt det här...

Men att laborera med olika blöjor, sadel, ”setback”, styrstamslängd, styre och höjd på detsamma kan ge häpnadsväckande resultat.
Se’n kan man ju investera i en bajkfitt om man inte litar på sina egna iakttagelser och erfarenheter.

Det är lätt hänt att man sitter och krampar i styret,lett och ledigt underlättar ? för händerna alltså ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp