Nybörjare

masala86

Medlem
Nybörjare
Hej!

Helt ny på forumet och på mtb. Har bestämt mig för att köpa mig en mtb efter ha hyrt innan. Jag kommer cykla leder och stigar av varierande terräng.Planen är att cykla 2-4 gånger i veckan då jag har lederna precis utanför dörren. Min målsättning är att i framtiden kanske våga mig på en enklare tävling.

Då jag är helt ny har jag ett par frågor:

26 eller 29 tum? Jag är 170 cm lång med korta ben och ca 70 kilo. Vad jag läst så tror jag 26 tum skulle passa mig bäst.

Vilken storlek ska man välja på ramen?

Den uppfattning jag fått av alla trådar jag läst så ska man satsa på en cykel som inte har suntour dämpare och att man helst ska ha 10 delning på växlarna?

Finns det något mer man ska tänka på? Har en budget på ca 6-8000 för bara cykel. Dom jag tittat på är:

Cube Acid: http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a54524/acid-grey-n-blue.html
( Denna ligger närmst då jag provcyklat en av samma märke fast lite dyrare och gillade den skarpt)
Radon ZR team 6.0: http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a78380/zr-team-6-0.html

Merida matts TFS 300: http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a82570/matts-tfs-300.html

Kan någon av dessa passa mig? Eller finns det andra som jag missat?

Hoppas ni kan hjälpa mig i djungeln av alla cyklar.

MVH

Viktor

Nybörjare
Cuben är lätt det bästa valet av de du länkat till.

Suntour är inget fel på generellt, men modellerna XCT/XCM/XCR är inte speciellt roliga gafflar och de återfinns i det allra lägsta segmentet. Rockshox XC28 är bättre men lite vek, kanske inget problem för 70kg dock.

Prioritera bra gaffel och låg vikt.

Har du råd och det har du om du köper en Canyon eller Radon för 8000:- är en luftgaffel bra (Rockshox Recon/Reba eller Suntour Epicon).

9 eller 10 delat (eller tom 8) gör inte så stor skillnad som gaffeln gör men det brukar vara 10 på cyklar med bra gaffel.

Canyon är nämnda. Titta även på http://www.rosebikes.se/ och modellen Count Solo

När du vet vilken modell du skall ha, återkom i tråden så får du storleksråd. Mät ditt "grenmått" först bara: http://www.rosebikes.se/innehall/info/hitta-raett-storlek/hur-skall-man-maeta
http://cykelforum.se/f11/storlek-p%E5-racer-2201/

Nybörjare
Tack för snabba svar. Tittde på canyon, så nu blev jag ännu mer villrådig. Så nu står det mellan cuben och canyon al6. Eller kan jag slå till på yellowstone? Passar den mig bättre eller kommer den bli för "tråkig" när man blir lite mer van?

Min gren längd är 81 cm. Vilken storlek på ram passar då?

Kristoffer R: länken till rosebikes.se får jag inte att fungera.

Nybörjare
masala86 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för snabba svar. Tittde på canyon, så nu
> blev jag ännu mer villrådig. Så nu står det
> mellan cuben och canyon al6. Eller kan jag slå
> till på yellowstone? Passar den mig bättre eller
> kommer den bli för "tråkig" när man blir lite
> mer van?
>
> Min gren längd är 81 cm. Vilken storlek på ram
> passar då?
>
> Kristoffer R: länken till rosebikes.se får jag
> inte att fungera.
Om du köper canyon kan du använda deras verktyg för att kolla vilken storlek du bör ha.

Nybörjare
>
> Kristoffer R: länken till rosebikes.se får jag
> inte att fungera.

Jag tror sidan låg nere under morgonen. :)

Det "normala" är att efter sitt första instegs-cykelköp börjar veta lite mer vad man vill ha och då köper nåt annat. Den första cykeln blir då såld / pendlar-ök / reservcykel / donator.
Beroende på hur du är lagd kanske du vill välja din budget efter vad du tror du kommer göra framöver.

Har du tänkt ha cykeln 3-4 år är det nog värt att lägga på för en bättre från start.

Nybörjare
Jag är 172 och 80 i gren, 16 eller small brukar passa mig bäst i storlek iaf.
Har dock för mig att cube är lite trixiga i sina storlekar, mindre än andra märken i samma stl? Hoppas det hjälper lite.

Nybörjare
Hej,
Cube finns hos många återförsäljare i Sverige, rådet är att besöka en för att "prova in " rätt storlek. Köpet kan sen göras lokalt eller på nätet.Håller med "Rumpel" att storlekarna på Cube inte riktigt är som hos andra....
Efter att ha provat en Cube hos min lokala cykelhandlare föll dock valet på en Canyon.

Lycka till med cylkelköpet!

Nybörjare
Tack för alla svar. Ska försöka ta mig iväg och prova storleken på cuben. Kan få köpa scott cyklar billigt genom jobbet, hur står sig dom i jämförelse mot canyonen och cuben? Den jag kikat på är scott spark 650. Fördelen är att jag har resevdelar nära och jag kan provcykla den ordentligt på stig och led innan köp.

Nybörjare
Pate skrev:
> Hej,
> Cube finns hos många återförsäljare i Sverige,
> rådet är att besöka en för att "prova in "
> rätt storlek. Köpet kan sen göras lokalt eller
> på nätet.

Det här är ganska grisigt dock och något jag personligen inte tycker man ska göra. Om man använder lokala handlarnas tid och kunskap för att plocka fram rätt cykel tycker jag allt man kan köpa den av dem också, annars kommer de lokala handlarna försvinna. Stötta dom!

Det är dessutom, SÄRSKILT som nybörjare, bra att ha god kontakt och relation med sin lokala handlare om du behöver hjälp med saker eller garantiärenden etc.

Nybörjare
Re: Einarsson
Har förståelse för att det är önskvärt att stöda lokala cykelhandlare och skulle föredra det alla gånger, OM plånboken var så full att jag kunde. 2-3 tusen gör en skillnad för mig, därav valet att köpa över nätet.
Jag utesluter inte att jag sätter dom pengarna på annat hos min lokala handlare i form av utrustning, service etc i ett senare skede, men på månadsnivå/som engångsutgift är det ej möjligt..
p.s vid exakt genomläsning av mitt inlägg framgår ingen rekommendation att inte handla hos lokal handlare, bara att "Köpet kan sen göras lokalt eller
på nätet." ;)

Nybörjare
masala86 skrev:
> Tack för alla svar. Ska försöka ta mig iväg
> och prova storleken på cuben. Kan få köpa scott
> cyklar billigt genom jobbet, hur står sig dom i
> jämförelse mot canyonen och cuben? Den jag kikat
> på är scott spark 650. Fördelen är att jag har
> resevdelar nära och jag kan provcykla den
> ordentligt på stig och led

Scott spark 650 är en fin hoj från ett av A-märkerna.
Får du den till samma pris som de andra så köp absolut. 650 är ju en hoj för ~21000. En riktigt fin sådan.

Nybörjare
Pate skrev:
> Re: Einarsson
> Har förståelse för att det är önskvärt att
> stöda lokala cykelhandlare och skulle föredra
> det alla gånger, OM plånboken var så full att
> jag kunde. 2-3 tusen gör en skillnad för mig,
> därav valet att köpa över nätet.
> Jag utesluter inte att jag sätter dom pengarna
> på annat hos min lokala handlare i form av
> utrustning, service etc i ett senare skede, men
> på månadsnivå/som engångsutgift är det ej
> möjligt..
> p.s vid exakt genomläsning av mitt inlägg
> framgår ingen rekommendation att inte handla hos
> lokal handlare, bara att "Köpet kan sen göras
> lokalt eller
> på nätet." ;)

Ja, klart det finns undantag. :) Bara man inte gör det till en vana, som väldigt många tyvärr gör. Dvs att de gör det även för hjälmar, skor, etc etc etc.

Sen kan man ju alltid fråga handlaren om de kan göra något på priset om man köper "hela kittet" med cykel, hjälm, pedaler, skor etc, allt på en gång. :)

Som sagt, ville bara lyfta fram att det är bra att ha en relation till sin lokala handlare. :)

Tillbaka
Topp