Nybörjare

Tallithehut

Ny medlem
Nybörjare
Jag garanterar väl att denna fråga dykt upp flertal gånger men jag är helt" nybörjare " på det har med cyklar och letar efter någon Mtb och cykla på, till jobbet och fritid.
Kollat lite på bikester och hittat en giant atx 1, är den något att ha?

Nybörjare
Som man frågar får man svar så skriv lite mer om hur du tänkt dig.

Titta även igenom de senaste dagarna, där finns nog ett antal trådar med liknande innehåll.

Länk till cykel eller beskrivning och pris är bra. Men spontant är ATX det enklaste de har så inget för skogen.

Nybörjare
Vad har detta med snålhet att göra?
Hade jag letat efter dryga folk hade jag garanterat letat efter dig, jag sökte hjälp att hitta en cykel i den prisklass jag klarar av just nu.
Har du inget bra svar, då kan du lika gärna hålla dig utanför denna tråden

Nybörjare
Sixten Fors sa:
För 4000 kr får du inte en mountainbike. Vad du köper är >14 kg cykel som ser ut som en mountainbike. Är du så snål, köp en cykel utan 3 kg skitdålig stålfjädergaffel. En vanlig stel gaffel i aluminium som väger 2 kg mindre, är bättre, styvare, etc.

En MTB-framgaffeln som fungerar som det är tänkt kostar >4000 kr, då ingår inte resten av cykeln. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=215118

Du kan ju gå in och sponsra mellanskillnaden då om du är så välbeställd! Eller är du snål?

Nybörjare
Sixten Fors sa:
För 4000 kr får du inte en mountainbike. Vad du köper är >14 kg cykel som ser ut som en mountainbike. Är du så snål, köp en cykel utan 3 kg skitdålig stålfjädergaffel. En vanlig stel gaffel i aluminium som väger 2 kg mindre, är bättre, styvare, etc.

En MTB-framgaffeln som fungerar som det är tänkt kostar >4000 kr, då ingår inte resten av cykeln. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=215118

Det där om "snål" var ju onödigt, men Sixten har rätt i övrigt. Om du ska cykla grusväg och asfalt så innebär en dämpad gaffel bara onödig vikt. Förr eller senare måste en dämpare dessutom servas. Om tre år är cykeln värd ca 1500. Då är det inte så roligt att lämna in den på gaffelservice för 1300. Särskilt om det dessutom börjar bli dags att byta lite andra delar.

Jag tycker nog att du borde kolla på en hybridcykel med stel gaffel. Om du tycker att det känns skakigt på grusvägen går det ofta att byta till bredare däck och köra med lite mindre luft i däcken.
Här är ett exempel: https://m.bikester.se/kona-dew-hybridcykel-svart-turkos-593827.html
En annan fördel med hybrider är att det oftast finns fästen för riktiga stänkskärmar vilket är jättebra om du är/blir en ur-och-skur-pendlare.
Cykeln jag länkar till har inte skivbromsar. Det är ett minus. Skivor ger bättre bromsverksam vid vått väder. Kan bli svårt att hitta cykel med hydraliska skivbromsar för under 4k, men det tycker inte jag är lika viktigt.

Nybörjare
Skogsgubben sa:
Förr eller senare måste en dämpare dessutom servas. Om tre år är cykeln värd ca 1500. Då är det inte så roligt att lämna in den på gaffelservice för 1300. Särskilt om det dessutom börjar bli dags att byta lite andra delar.

Efter tre år har man nog lätt sparat ihop till en Canyon HT för 10-14 tusen som ersättare, och kan skjuta upp bekymret om gaffelservice ett tag till...

Nybörjare
Sanningen är svår att höra. Väger man 110 kg + cykel/kläder/utrustning = nästan 130 kg krävs en cykel som är byggd/utrustad för att klara detta.

Ram: Allt funkar, i princip
Växlar: Allt funkar, i princip
Stam, styre, stolpe, sadel: Vanliga prylar av aluminium av god kvalitet som inte går av.

Gaffel:
RockShox med Ø32 rör som Recon/Reba luftgaffel.
RockShox med Ø35 mm rör som Revalation/Yari/Pike/Lyrik.
Fox Ø34 mm
(en fulgaffel med Ø28 mm rör går typ av, eller flexar ihjäl sig när du bromsar eller råkar köra över en rot, sten etc.)

Bromsar:
Ø180 mm skivor fram och bak, gärna Ø200 mm fram. Gärna 4-kolvsok fram och bak. Hydrauliska, inte vajerbromsar.

Hjul:
584 eller 622 mm diameter, 25-35 mm breda fälgar, 2,4-2,8" däck, stabila nav och ekrar, gärna boost.

Senast ändrad:
Nybörjare
Tallithehut sa:
Kanske även ska tillägga att jag är 180cm och väger 110kg med runt 30% kroppsfett,

Sixten har rätt i sak, kommentaren om snålhet undantaget.

Problemet du får är din vikt i kombination med en så enkel gaffel. Det går oftast att vrida på lite "preload" men gaffeln kommer ändå sjunka ihop för mycket.

Jag har själv haft en del sådana "enkla" cyklar sub 4000 och de går att cykla skog med, men dubbla priset ger enormt mycket bättre cykel.

Tyvärr finns få mtb där man prioriterat "bra cykel" då kunderna i lågprissegmentet tror sig behöva 3x8 växlar och 2,5 kg hoppstyltegaffel.

Du kan titta på White på XXL och köpa något sånt.

Den cykeltyp som ger "mest" skulle jag säga liknar denna Pinnacle Ramin:

https://www.evanscycles.com/pinnacle-ramin-1-2017-mountain-bike-EV244137

Nybörjare
JTF sa:
Skogsgubben sa:
Förr eller senare måste en dämpare dessutom servas. Om tre år är cykeln värd ca 1500. Då är det inte så roligt att lämna in den på gaffelservice för 1300. Särskilt om det dessutom börjar bli dags att byta lite andra delar.

Efter tre år har man nog lätt sparat ihop till en Canyon HT för 10-14 tusen som ersättare, och kan skjuta upp bekymret om gaffelservice ett tag till...
Kanske det. Men då har man ändå en cykel i garaget som står och samlar damm, när man kunde haft en schysst pendlarcykel som komplement till den nya fina mtb:n.

Nybörjare
En budget mtb med Ø28 mm ben och stålfjäder som inte går att byta ut gör helt enkelt inte jobbet. Gaffeln sjunker ihop när man sätter sig på cykeln och vrider/viker/vobblar när man bromsar. Ofta kombinerat med öppna drop-outs för 5x100 mm QR-axel, dåliga hjul etc. ökar risken för haveri. Framhjulet kan lossna.

En "finare" RockShox stålfjädergaffel med Ø30 ben är också för klen, finns en modell med Ø32 mm ben som iofs. är nästan styv nog, men det finns inga standardfjädrar som pallar 110 kg. Förmodar att det sitter en "Medium" fjäder från fabrik på de flesta cyklar, alltså för 72-81 kg cyklist. Byter man fjädern till "X-Firm" är den designad för 90-99 kg cyklist, vilket inte heller räcker. Även dessa gafflar har öppna drop-outs och 5x100 mm QR axel.
spring.png

Däremot om väljer en luftgaffel Ø32-35 mm går det att justera fjädringens hårdhet med hjälp av en vanlig luftpump. Inga problem att trycka i tillräckligt med luft för att ge rätt fjädring för 130 kg systemvikt. De dessa gafflar har antingen 15x100 mm eller 15x110 mm genomgående hjulaxlar. Bra!

Luftgaffel med Ø30 mm klena gaffelben har oftast 5x100 QR, skippa dessa.
Några luftgafflar med Ø32 mm gaffelben har också 5x100 mm QR, som äldre Recon och Reba, skippa dessa också.

Nybörjare
Sixten Fors sa:
--Klipp--
Ofta kombinerat med öppna drop-outs för 5x100 mm QR-axel, dåliga hjul etc. ökar risken för haveri. Framhjulet kan lossna.
--Klipp--

Japp. För 5 år sen, när qr var standard även på dyrare cyklar, dog folk till höger och vänster. Man såg alltid två tre lik i diket på vägen till jobbet.

Allvarligt. Du tycker inte att du överdriver lite nu? TS väger 110 kg och har hittills inte sagt något om tuffare terräng än grusväg.

Nybörjare
Nybörjare
QR på en klen gaffel var ingen höjdare vare sig förr eller nu, förr hade vi dessutom fälgbroms på våra klengafflar.

QR på en Reba RL för 5 år sedan funkar ok, tillsammans med bra hjul och Shimano QR. För att gaffeln är förhållandevis styv. Redan för 10 år sedan satt väl 15-20 mm axel på MTB för tuffare bruk.

Det är väl superbra om TS börjar cykla. Kan man inget om cyklar är det lätt att tro att en cykel är en cykel och att alla pengar >5000 kr bara är bling och show, vilket inte alls är fallet.

Styr och bromsar gör man även på asfalt och grusväg? Likaså hjulen, standardhjul är för systemvikt typiskt 110 kg, vilket är 20 kg för lite, oavsett underlag.

Nybörjare
Makten sa:
Sixten Fors sa:

Någon letar cykel för fyratusen spänn och du rekommenderar hjul för mer än hälften av det. Jag skickar ett storpack dumstrutar på momangen!

På vilket sätt blir det billigare att först köpa klena smalhjul med QR som går sönder, för att se sedan köpa ett par riktiga hjul som håller, men inte passar i ram/gaffel eftersom dessa bara tar QR-axlar?

Nybörjare
Sixten Fors sa:
På vilket sätt blir det billigare att först köpa klena smalhjul med QR som går sönder, för att se sedan köpa ett par riktiga hjul som håller, men inte passar i ram/gaffel eftersom dessa bara tar QR-axlar?

På vilket sätt skulle hjulen gå sönder om man inte kör hårt och/eller i skogen med cykeln? Tror du att alla som cyklar omkring överallt väger under 110 kilo eller har hjul för två-tre lax?

Nybörjare
Ett nytt försök - Kayoba Fatbike från JULA - Pris endast 3999 kr alltså inom tänkt budget!

46465687.jpg

Uppgiven vikt 14,5 kg
Stel odämpad krångelfri framgaffel.
Skivbromsar, visserligen med vajer men det får la duga då...
Singelklinga, ingen "onödig" framväxel som kan "krångla". :-)

Länk till cykel -> http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/cyklar/cykel-24-28-tum/fatbike-630101/#tab02

Från bruksanvisningen:
"Maxbelastning inkl cyklist och bagage är 120 kg." -> http://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/630101_se-no-pl-en.pdf

Omdöme från en köpare:
kayfatjulrec.png

Senast ändrad:
Nybörjare
Sakta i backarna!

Till TS. Jag är 2m lång och har som mest vägt ca 107-108 kg.

Min första mtb var en 26" med fälgbromsar och en Rock Shox Judy gaffel. Jag körde ca 70 mil stig första året, på samma stigar jag kör idag. Enda haveriet jag fick var EDIT många år senare då jag körde på asfalt med barnstol och full-lastad rygga. Då gick en eker bak när jag tryckte på rejält på pedalerna i en långsam kurva.

Sedan dess har jag haft ett otal riktigt billiga mtb:er, många i sub 4000kr klassen med "skitgafflar" som tex Suntour XCT och enklaste sortens vevpartier mm.

I "Visa din Felt" tråden finns tex denna, min första 29:er som har precis alla fel Sixten beskriver.

https://happyride.se/forum/read.php/1/1190423/page=2

Jag köpte flera Felt Nine och till sist en med luftgaffel mm.

Märkligt nog trivdes jag bäst med en modell som heter Nine 80, de gjorde en rejäl uppgradering av ramen och jag älskade geometrin på den. Finns inte kvar men specen är här:

https://www.bike-discount.de/en/buy/felt-nine-80-127433

Visst är hjulen tunga och gaffeln studsig - cykeln i storlek XL vägde över 14 kg - men ett av mina bästa minnen är att knäcka ett Strava-PR utför med en cykel som kostade mindre än en bra gaffel - Feltcykeln reades ut för ca 3600kr. Då hade jag en FS Giant 29:a samtidigt.

Innan genomgående axlar, koniska styrrör, breda fälgar mm gjorde entre fick man stå ut med sladdrig cykel och det går det med. En inte helt ovanlig uppgradering för sådär femton år sen var bättre snabbspännare (QR)...

Så köp nåt som passar din längd, acceptera -tyvärr - att vikten blir ett problem för gaffeln och sen cykla på och ha kul.

Mitt råd är 27,5" för hjulen blir relativt en 29" lättare eller styvare eller stryktåligare.

Senast ändrad:
Nybörjare
Kristoffer R sa:
Sakta i backarna!

<vettiga saker>

Tack! :-)

Jag kom för övrigt just in efter att ha pysslat om min egen pendlare. En mtb med qr. :-)
Den har tjänat mig väl i dryga tre år, men jag ångrar lite att jag släpat runt på den tunga och onödiga dämparen under den här tiden.
Svårt att fästa riktiga skärmar i den också.
Kommer antagligen klicka hem en stel gaffel under veckan. Men det hade ju varit smartare om jag köpt en ändamålsenlig cykel från början.
Efter semestern blir det nytt jobb. Jag kommer få börja pendla grusväg. Det blir kul! :-)
(Jag gav förresten ca 4400:- för min pendlare. Jag är en tunnis på drygt 80kg.)

TS: Ledsen att din tråd spårat ur. Hoppas att du lyckats bilda dig någon uppfattning om något. :-)

Tillbaka
Topp