Nybörjare

Nybörjare
Hej! Jag har tänkt börja med landsvägscykling! Har noll koll så tänkte bara be om lite tips på begagnade cyklar eller lite billigare nya, känns dumt att köpa en superdyr innan jag vet om jag faktiskt tycker det är kul. Tack!

Nybörjare
Hur vältränad är du?
Vad är ditt mål (välbefinnande, cykla Vätternrundan ...)?
Hur lång tid planerar du att lägga per pass?
Hur lång är du?
Asfalterade vägar, grusvägar eller gator?

Nybörjare
Hur vältränad är du?
Vad är ditt mål (välbefinnande, cykla Vätternrundan ...)?
Hur lång tid planerar du att lägga per pass?
Hur lång är du?
Asfalterade vägar, grusvägar eller gator?
Är inte super vältränad, målet är att bygga kondition och cykla långa motionslopp bl.a. Vätternrundan. Men framförallt cykla för att motionera. Bor i Stockholm så gator blir det nog. Jag är ca 174cm lång

Nybörjare
Tre till sextusen... Det är svårt att rekommendera någon att köpa begagnad cykel som första landsvägscykel. Förutom storlek så är det inte helt lätt att avgöra vad som är OK skick.
Har man alla verktyg som krävs är det ingen konst att byta ut kablar, wire och drivlina men ska du köpa delar och få dem utbytta på verkstad så kostar det snabbt ganska mycket. Och det är ju helt OK, bara du vet vad du köper.

Nybörjare
Annars rekommenderar jag att inte cykla Vätternrundan! Anmälan till arrangemanget:

Nybörjare
Hej! Jag har tänkt börja med landsvägscykling! Har noll koll så tänkte bara be om lite tips på begagnade cyklar eller lite billigare nya, känns dumt att köpa en superdyr innan jag vet om jag faktiskt tycker det är kul. Tack!
Det finns cyklar i din prisklass på K&S här.
Men, du måste veta vilken storlek du söker. En för stor cykel blir aldrig bra.
Har du en cyklande kompis ta med hen när du ska titta och bilda dig en uppfattning om säljarens ärlighet innan du slår till. Bra om säljaren berätter om skicket och vad som behöver åtgärdas, cyklar i den prisklassen är (nästan) aldrig bara att sätta sig å cykla iväg på.
Och kom ihåg att hjälm, skor och kanske även kläder kostar en bra slant. Du kommer inte undan med mindre än 1000-1500 för enklaste uppsättningen.

Nybörjare
Jag har tänkt börja med landsvägscykling!
Välkommen i träsket!
Hoppas bara att du inte blir för avskräckt här.
Har noll koll så tänkte bara be om lite tips på beggnade cyklar eller lite billigare nya, känns dumt att köpa en superdyr innan jag vet om jag faktiskt tycker det är kul.
Helst runt 3000-6000ish
Det finns cyklar i din prisklass på K&S här.
+1

Bor i Stockholm så gator blir det nog.
Efter att du har skaffat en cykel du är nöjd med tycker jag att du bör söka dig till andra cyklister att träna med
I Sthlm borde du kunna hitta lämpliga VR-kompisar att träna o cykla med i Fredrikshof, De skall inte ha ngt krav på medlemskap för de första träningstillfällena och introduktion till gruppcykling för nybörjare. Enl

Nybörjare
Även om du inte köper därifrån, så ger Blocket uppslag till vad du vill ha, cyklar som ligger nära och som du liksom vill veta mer om. Där skriver ofta säljaren sin egen längd och så. Och, om du tänker på Vätternrundan, kanske du bör gå upp några tusenlappar. Som Pfaff säger, bra skor och byxor är guld värt, och inte gratis.
Small är nog storleken, 53 el. 54.
Den här är väl halvrätt, men den skriker "begagnad" till alla omkring dig, hihi! https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/21224700
Asfin, men litet för liten: https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/21201070

Nybörjare
174 cm ger, ungefär som @Batavus säger, storlek 52-55, lite beroende på hur din kroppskonstitution ser ut. Allt större eller mindre än så kan du automatiskt räkna bort, skulle jag säga. Sedan kan du laborera lite med styrstam och liknande för att hitta en schysst sittställning. Förvänta dig att det kommer att kännas obekvämt och utsträckt i början - det är inte någon direkt naturlig position för kroppen att sitta på en landsvägscykel.

Och cykling är så himla härligt! Jag gör som @HåkanC och hälsar dig välkommen i träsket. Blubb blubb.

Tillbaka
Topp