Välkommen till MTB träskets undebara värld ;-)
Den funkar att köra lite lättare stigar med men däcken kan ge lite problem men prova att sänka lufttrycket lite när Du kommer ut på mjukare underlag så att dem blir bredare och får bättre grepp mot underlaget, men släpp inte ut för mycket för då blir det punka!!!
Mitt tips är att Du kör med dem grejor Du har och känner Dig för och bildar Dig en uppfattning om hur, var och på vilka underlag Du trivs bäst att köra, sen efter några månader och x antal turer så har Du lite mera koll på vad Du vill köra och kan lättare köpa "rätt" prylar och göra dem uppgraderingar som behövs.
Det kommer Du att spara en hel del pengar på för man köper alltid fel saker i början också får man köpa en omgång till så ligg lågt och känn dig för!!
Du ska veta att det svider att säga detta då jag är en obotlig pryltok men det är just därför jag vet hur det blir alltså dyrköpt erfarenhet ;-)
Dem enda saker i utrustningsväg Du inte ska avstå ifrån är hjälm, handskar, pump, lagningssats och sol/skyddsglasögon samt möjlighet att ta med vatten i flaskor eller vätskerygga valfritt. En klar komforthöjare är riktiga cykelbyxor med vaddering men det har Du säkert redan om Du kört asfalt förut, om inte skaffa såna dem spar ändalykten ;-)
Kör Du längre turer så bör Du ha med Dig några energibars eller gel att äta under turen för att fylla på förråden och ett multiverktyg för enklare reparationer i fält.
My 2 Cent
Bosse