nybörjare

ggallin

Ny medlem
nybörjare
hallå e nybörjare på mtb o har mest kört asfalt o grusväg ett par månader men tänkte ge mig ut i skogen o testa lite snart.det jag skulle vilja ha är lite råd o tips från er proffs om hur jag ska börja, utrustning ,mm tänkte inte direkt kasta mig ut i ett stenrös om ni hajjar. fick tag på en i mina ögon kanon cykel för 5900 tidigare 7500 merida matts 300 däcken som sitter på kanske inte lämpar sig för skogs körning men funkar nog för grus o stig etc. jag e tacksam för alla svar...gg

nybörjare
Välkommen till MTB träskets undebara värld ;-)

Den funkar att köra lite lättare stigar med men däcken kan ge lite problem men prova att sänka lufttrycket lite när Du kommer ut på mjukare underlag så att dem blir bredare och får bättre grepp mot underlaget, men släpp inte ut för mycket för då blir det punka!!!

Mitt tips är att Du kör med dem grejor Du har och känner Dig för och bildar Dig en uppfattning om hur, var och på vilka underlag Du trivs bäst att köra, sen efter några månader och x antal turer så har Du lite mera koll på vad Du vill köra och kan lättare köpa "rätt" prylar och göra dem uppgraderingar som behövs.

Det kommer Du att spara en hel del pengar på för man köper alltid fel saker i början också får man köpa en omgång till så ligg lågt och känn dig för!!

Du ska veta att det svider att säga detta då jag är en obotlig pryltok men det är just därför jag vet hur det blir alltså dyrköpt erfarenhet ;-)

Dem enda saker i utrustningsväg Du inte ska avstå ifrån är hjälm, handskar, pump, lagningssats och sol/skyddsglasögon samt möjlighet att ta med vatten i flaskor eller vätskerygga valfritt. En klar komforthöjare är riktiga cykelbyxor med vaddering men det har Du säkert redan om Du kört asfalt förut, om inte skaffa såna dem spar ändalykten ;-)

Kör Du längre turer så bör Du ha med Dig några energibars eller gel att äta under turen för att fylla på förråden och ett multiverktyg för enklare reparationer i fält.

My 2 Cent

Bosse

Senast redigerad av en moderator:
nybörjare
Vart bor du då? Bor du i stockholms området kan ja tipsa om bra ställen att testa, Mkt roligare i skogen;) du kommer inte bli besviken! Lovar

nybörjare
jag bor i uppsala o det verkar finnas lite stigar lite överallt tänkte börja i hågadalen har gått där o det verkar ok sen hittar jag väl fler....

nybörjare
Jag trodde du var död ;)
gg11.jpg

Välkommen till paradiset!!

Din cykel kommer att funka fint, ut och kör bara. Ett tips är att kanske använda lite skydd vid skogscykling när man är nybörjare, knäskydd/benskydd och armbågsskydd. Hjälmen är ju självklar och kanske handskarna oxå. Men du gillar ju att göra illa dig själv så detta tips kanske är onödigt.

Senast redigerad av en moderator:
nybörjare
Att ha någon (duktig) med sig är inte bara bra utifall det händer en olycka... Själv har jag stått vid backar och tänkt att där kommer man ju bara inte upp/ned, och så får man se någon dra iväg uppför/utför nästan lika enkelt som vore det en trottoarkant :-P Det är lärorikt.

Tillbaka
Topp