Nybörjarfr. Vilka reservdelar bör man ha hemma?

mattiasp

Medlem
Jag har mer eller mindre bestämt mig för att beställa en s.k. fultüsk, en Radon Stage 7.0
Jag har ingen erfarenhet av moderna MTB:s. Om jag ändå håller på och beställer, vilka reservdelar skall jag se till att ha hemma på hyllan? Växelöron? Några skivor? Kedjor? Man behöver en dämparpump, eller hur?

Växelöra, kedjelås och kedjebrytare, reservslangar och däckavtagare(kanske du inte behöver),dämparpump samt insexnycklar/multiverktyg kommer du långt med.

Bromsbelägg är också bra att ha, ibland kan det ta tid att få tag på dessa. Växelöra, slang och pump bör man ha med när man cyklar.

Om du är sugen kan du beställa en kedja till. Det är ett populärt happytips att alternera mellan två kedjor för att förlänga livslängden på kassetten. Jag tycker det är praktiskt också, särskilt på vintern eftersom jag då alltid har en ren kedja att slänga på direkt efter turen. Det är en dålig ide att lämna kvar kedjan på efter en blöt, lerig tur...

Tack för svar. Det var ett väldigt aktivt forum detta. Alltså:

några växelöron
en uppsättning bromsbelägg -metall eller Resin?
2 slangar
2 extra kedjor -Finns det SRAM kedjor med lås som passar på Shimano XT?
Dämparpump -kan man i nödfall pumpa däck med en sådan?

Det är ingen risk att man krokar till skivorna mot någon sten som nybörjare?

mattiasp skrev:
-------------------------------------------------------
> några växelöron

Räcker gott med ett, men ska du ändå beställa kan man ju lika gärna ta två om de inte är dyra.

> en uppsättning bromsbelägg -metall eller Resin?

Smaksak, ta metallbelägg. De har något sämre bett, speciellt vid lååånga utförsåk alá Alperna eller möjligen Åreskutan men håller mycket bättre.

> 2 extra kedjor -Finns det SRAM kedjor med lås som passar på Shimano XT?

Så länge du köper för rätt delning, dvs. efter hur många drev du har i kassetten bak passar alla märken med varandra. Du kan t.o.m. köpa SRAM kedjelås och sätta på en Shimanokedja.

> Dämparpump -kan man i nödfall pumpa däck med en sådan?

En dämparpump lämnar nästan ingen volym alls men ett högt tryck, visst går det att pumpa ett däck med en men jag skulle aldrig göra det. :)

> Det är ingen risk att man krokar till skivorna mot någon sten som nybörjare?

Risk finns det väl alltid, men det är rätt ovanligt. Händer det i skogen får man skruva bort bromsoket och klara sig med bara en broms hem. Bromsskivor är ingen svårighet att få tag på från vilken butik som helst, så det är inget man behöver ha på lager själv. Man kan blanda fabrikat här med, bara där är rätt diameter på skivan.

Det räcker nog med ett växelöra. Och det är olika pumpar för dämpare och däck. SRAM-kedjelås passar på Shimano-kedjor.

Bromskivorna böjer du enklast genom att köra ned hjulet mellan plankorna på en spång. ;)

Det räcker med att ha ett extra växelöra, eller ett i ryggan och ett hemma. Mer än så är overkill.

Slangar är lika bra att köpa ett fempack eller så, så har man hemma. En extraslang och ett lagningskit bör va med i ryggan.

Du behöver bara två kedjor att byta runt med, sram gold-link funkar prima på shimanos kedjor. Ett extra kedjelås skall ligga med i ryggan.

Dämparpump funkar inte som däckspump. Hemma bör man ha en golvpump och så en lite kompaktpump i ryggan.

Det är ju inte fel att ha en skiva liggande hemma men det är ganska sällan man stukar dem.

Välkommen i träsket.

Vad man har hemma eskalerar med intresset tycker jag personligen.
Av anledningen att jag tycker att roligheten med skogscykla eskalerar, och därmed vill man minimera riskerna mer och mer vad gäller att bli stående en söndag utan möjlighet till att cykla.

Tex är ett tips att alltid ha åtminstone ett däck extra liggandes (vilket de flesta får och väl därtill efter ett tag). Eftersom det inte är ovanligt att just ditt favvorit-däck eller något däck du tycker är ok INTE finns i den lokala butiken, utan skall väntas in från internet-butik. (Kanske mest applicerbart om man kör vikbara däck på stigar med relativt stor risk för snitt i sidorna pga sten odyl)

Ovanstående är också ett j-a bra argument för att hela tiden köpa nya grejjor för att man inte kan låta bli..... :)

/JPL

the_TnT skrev:
> Jag har numer flera cyklar i reserv hemma. ;)

Exakt...det utgör ju också ett bra vaccin mot "murphys law", har du en cykel så packar den ihop, har du fler cyklar så kommer ingen av dem att krascha... :)

Då får jag tacka alla för goda råd. Vi får se om några dagar hur mycket det blir kvar när räkningarna är betalda. Det skall bli kul att dyka ned i ett nytt träsk.

mattiasp skrev:
> Då får jag tacka alla för goda råd. Vi får se
> om några dagar hur mycket det blir kvar när
> räkningarna är betalda. Det skall bli kul att
> dyka ned i ett nytt träsk.

Nej, nej,nej...nu får vi börja från grunden:

Köp cykelprylar först, sedan betalar du de räkningar du har råd med!

/JPL

JPL skrev:
> mattiasp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Då får jag tacka alla för goda råd. Vi får
> se
> > om några dagar hur mycket det blir kvar när
> > räkningarna är betalda. Det skall bli kul att
> > dyka ned i ett nytt träsk.
>
> Nej, nej,nej...nu får vi börja från grunden:
>
> Köp cykelprylar först, sedan betalar du de
> räkningar du har råd med!
>
> /JPL

Ja, hyra och annat hamnar i högen "oförutsedda utgifter"

JPL skrev:
> Vad man har hemma eskalerar med intresset tycker
> jag personligen.

Skojar du eller =)

Började med en liten låda längs ner i garderoben. Nu ockuperas halva garderoben med smådelar, plus X antal större grejer i källarförråden (skärmar, däck, extra cyklar etc =)

Tillbaka
Topp