Nybörjarfråga: Byta fälg på hjul.

Kristoff

Medlem
Hej!

Har iår köpt min första fulldämpade MTB. Haft väldigt kul men tyvärr har jag märkt att det är jäkligt lätt att få smällar på fälgarna. Bakhjulet har fått en smäll som jag tror är för grov för att justera med ekernyckel. Så då är frågan om jag istället skall köpa ny fälg och ersätta den gamla med. Känns lite onödigt att köpa helt nytt hjul då allt annat är nytt. Så till frågan;

-Hur svårt är ersätta bara fälgen och montera detta för någon som är helt grön?
-Kan jag isåfall uppgradera fälgen till någon som tål lite mer stryk? Isåfall tips på fälg?
-Ifall jag måste byta, finns det tips på något annat som tål lite mer som inte kostar 10000kr paret?

Hjulet är 1900M spline Dt swiss. Gillar hoppa och åka där det är stökigt.

Jag låter enduro-folket tipsa om fälg. Själv kompenserar jag hög egenvikt med lätta komponenter. i övrigt är du på helt rätt spår. Man man köpa dyra riktställ och ekertensiometer för jämn ekerspänning. man kan också spänna en stripe på varje kedjestag ach använda dem som mått på fälg i sid- och höjdled. Räkna med ett antal timmar när du bygger hjul första gången, sedan går det snabbare. Titta på lite videos på youtube om hur man gör.

Byter du fälg måste du även verifiera att ekerlängden fortfarande fungerar. DT har en bra på https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/calculator

Klart värt att testa själv om du kan få tag i en fälg med samma diameter (ERD) så att ekerlängden stämmer. Hur kul som helst att bygga sina egna hjul och mycket lärorikt för hur man riktar ett hjul som blivit skevt.

Påsförslutare eller liknande ståltråd på varje ekerkryss. Markera var ventilhålet skall vara. Kolla förskjutning av hål höger/vänster. Lossa nipplar, haka ur fälg, haka i ny exakt som den andra satt, fäst nipplar löst, nu är du i injustering/spännläge. Härifrån finns det bra trådar att följa.

Tillbaka
Topp