Nybörjarfråga - få gaffel att passa med styrlager?

DanneSwe

Ny medlem
Hej,

Här kommer en nybörjarfråga!

Har en kolfiberram som är förberedd för en tapered gaffel. Dock fick jag tag på en Rockshox Reba RLT 1 1/8" som jag slog till på istället, det det enligt uppgift skulle funka med.

För att få det hela att funka har jag även införskaffat:
Cane Creek, 40 styrlager, IS52/30
Cane Creek, 40 styrlager, IS42/28.6

Styrlagret uppe verkar passa perfekt, och även nere ser det ut att sitta bra, dock funkar det inte att få in gaffeln hela vägen utan det fattas 2 cm på slutet.

Hur får jag till detta?! Jag fick även med ett styrlager där jag köpte gaffeln som skulle göra att den skulle passa till headsetet, oavsett om jag prövar med det eller Cane Creek styrlagret går det inte på. Ska det sitta ngt annat där emellan eller hur beter man sig?

Se bilder för förtydligande :)

/Danne

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    34.2 KB · Besök: 52
  • 2.jpg
    2.jpg
    58.6 KB · Besök: 49
  • 3.jpg
    3.jpg
    44.4 KB · Besök: 45
  • 4.jpg
    4.jpg
    47.8 KB · Besök: 49
Ok, bara att smacka dit den alltså! Misstänkte det men var lite för feg för att gå till verket. :)

Tack!

Om du inte vill vålda alltför mycket kan du koka lagerbanan i olja också, och sedan snabbt trycka den på plats innan den svalnar.

Orwar skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du inte vill vålda alltför mycket kan du koka
> lagerbanan i olja också, och sedan snabbt trycka
> den på plats innan den svalnar.

Det låter som mer kan gå fel i den ekvationen än att bara banka på som vanligt. Det är ju bankmetoden man använder i verkstäder osv.

Om man inte har något rör som passar och om du får tag i kylsprey kan du använda det på gaffeln. Lagerbanan lägger du på en varm spisplatta i några sekunder(10-15 får ej bli blå), sedan är det bara att släppa ned lagret (använd en tång för den blir ju rejält varm) på gaffeln. Om du inte får tag på kylspray så kan du ställa ut gaffeln i snön någon timma.

Missat att svar!

Ja det löste sig, dock ej med avloppsör för det vart bara mos av plasten på det (tight passning gissar jag). Lämnade in det till cykelverkstan i stan och fick det påtryckt på 5 min. :)

/Danne

Tillbaka
Topp