Nybörjarfråga om Klickpedaler??

RobbeS

Ny medlem
Har ett par Shimano cykelskor som jag använt vid spinning och som jag nu tänkte använda på nya hojen. Måste då köpa "klickpedaler" och undrar om klossar brukar ingå vid köp? Skorna har några år på nacken så det har väl hänt en hel del på den fronten :-)
Tänker så småningom köpa nya skor men tänkte prova med dom jag redan har tills vidare.
Lägger upp en bild på hur klossarna ser ut.

Bilagor

• Skor.jpg
    Skor.jpg
    221.9 KB · Besök: 182
Ibland ingår klossar ibland inte. Brukar stå.

Du har SPD klossar på bilden. Är mest använt inom MTB.

På LVG sidan gäller SPD-SL (om vi pratar Shimano).

Det är vanliga spd. Köp spd pedaler så funkar det. Obs inte spd-sl det är landsvägspedaler och funkar inte med de klotsarna. Det är lite olika med om det följer med klotsar eller ej till pedalerna.

Tack för svaren.
Sitter och letar pedaler på nätet och har hittat en kombivariant med SPD på ena sidan och vanlig plattform på andra. Är det universellt mått på gängen på alla pedaler? Vet inte vad armen pedalerna fästs på heter men fabrikatet är VERO FS.

RobbeS sa:
Tack för svaren.
Sitter och letar pedaler på nätet och har hittat en kombivariant med SPD på ena sidan och vanlig plattform på andra. Är det universellt mått på gängen på alla pedaler? Vet inte vad armen pedalerna fästs på heter men fabrikatet är VERO FS.

Är cyklen på rätt sida av 90talet så har du samma gänga rakt av. Visst finns det andra men som en hyfsad regel är att 9/16" är standard.

Tänk på att dom är gängade olika. Hö sida är som vanligt , vä sida gängas åt "fel" håll.

RobbeS sa:
Sixten Fors sa:

Beställde A530 :-)
Bra. Det ingår SH51 klossar med pedalerna, de klossar som sitter på dina skor heter SH56 (multi release) vilka är enklare att klicka ur i fler riktningar. Smaksak, jag trivs bättre med SH51.

Klossarna har sett likadana ut i 25 år så alla funkar, även gamla slitna klossar funkar, jag trivs nästan bättre med väl använda och inkörda klossar än helt nya.

Har sedan 25 år kört och kör fortfarande SPD även på min racer (och inte nyare racer-specifika SPD-SL). Skorna är lite tyngre men de har å andra sidan en gummisula som funkar att gå på. Samt att samma sko funkar till alla cyklar. Föredrar dock dubbelsidiga SPD-pedaler på alla cyklar så att det alltid är superenkelt att klicka i. Använder aldrig andra skor än SPD (för cykling).

SPD sko: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=200653
SPD-SL sko: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=200533

Tillbaka
Topp