Nybörjarfrågor MTB

Iqbad

Ny medlem
Nybörjarfrågor MTB
Hej!

Jag tävlade en del i cross-country under mitten/slutet av 90-talen men har sedan inte cyklat någonting egentligen. Nu har jag blivit lite sugen på att börja köra lite igen men märker att jag inte riktigt är med på vad som gäller nuförtiden. Jag har fortfarande kvar min hel-stela crescent lodur från 1997 men den känns lite ute nuförtiden. Jag hade tänkt använda den för att cykla lite grusväg och några lätta stigar. jag är 191 lång och väger runt 100kg. Jag har därför några ordentliga nybörjarfrågor:

1. Jag ser att det finns många cyklar nu med 27.5" och 29" hjul istället för 26" som jag körde på. Ska man satsa på 29" nu om man köper en ny cykel?

2. Min cykel har ju 3 klingor fram och typ 8-9 bak (minns inte exakt) och största klingan fram är ju relativt stor så man när jag har satt slicka på cykeln har jag kunna snitta 38km/h på asfalt. När jag kollar på nya cyklar så ser de ut att ha väldigt liten klinga fram och uftast bara en eller max 2 klingor fram. Har man verkligen hela range:n som man behöver då från tuffa backar till landsväg, eller kan man inte köra fort på landsväg men en modern MTB?

3. Jag ser nästan aldrig att MTBs har bar-ends längre, jag tyckte alltid att det var riktigt bra hjälp i uppförsbackarna, kör man inte med sånt längre?

4. Jag körde ju crescent förut och kan deras modellserier litegrann, är dessa hojar bra eller bör man titta på andra märken? Jag hade tänkt lägga någonstans mellan 15-20K, kan absolut tänka mig att köpa nåt begagnat. Kan en beggad Rimfaxe eller Ultima vara nåt? Jag skulle gärna vilja ha XTR bak i alla fall, och låsbar gaffel då jag inte gillar när det svampar.

Alla ideér och tankar tas emot med stor tacksamhet!

Nybörjarfrågor MTB
Kul att du är på väg tillbaka!
Om din gamla 26:a är funkis, sä börja med den. Sök upp lite folk som du gillar att cykla med och hör med dem vad som funkar för den typen av cykling och den terräng som ni har där du bor.

Senast ändrad:
Nybörjarfrågor MTB
1. 29" är populärast. Inte nödvändigtvis bäst.

2. I princip har man åtminstone nära på lika stort omfång med singleklinga som med tredelat. Fast visst, en modern drivlina med 30/32 där framme och 11 som minsta drev där bak är ju inte direkt drömmen på landsväg.

3. Nej, det gör man inte. Trenden med bredare styren, ökad reach och kortare styrstam kompenserar bra.

4. Crescent är inte särskilt hett längre. Ofta omoderna kinaramar där man försöker få ut lite extra för den orangea färgen.

Nybörjarfrågor MTB
Tack för alla svar! Jag råkade köpa mig en beggad crescent ändå, jag antar att jag trots allt gillar dessa cyklar! Det blev en ultima från 2018 :)

Tillbaka
Topp