Nybörjarfrågor: Sag, rebound, imperial vs metric, geometri

iAkita

Medlem
Hej! Helt ny på forumet. Soffliggare sen 25 år som för ett par månader sen äntligen hittade en motionsform jag verkligen gillar och börjar bli smått besatt av (cross country). I och med det har jag en del nybörjarfrågor, både vad det gäller cyklar och setup, som jag hoppas jag kan få svar på. En del av dem kan kanske framstå dom självklara eller rentutav dumma, men alla har ju varit nybörjare någon gång tänker jag!

1. Pedal bob: Jag började på en hardtail men skaffade ganska snabbt en fullfjädrad hoj då jag insåg att jag fastnat för mtb och det är mycket rötter och sten på många trails i mitt område. Det var ett stort lyft. Samtidigt medförde det såklart pedal bob bak på ett sätt jag inte är van vid från min hardtail. Det är såklart oundvikligt, men hur kan jag reducera det? Spontant tänkte jag att pedal bob blir mindre påtagligt med lägre sag (t.ex. 20%) jämfört med högre sag (t.ex. 25%). Men är de feltänkt? Jag tänkte att högre tryck ger mindre pedal bob, men samtidigt blir det en mindre volym som kan komprimeras om man kör med högre sag och en mer progressiv kurva. Kan jag kanske använda min rebound adjuster för att minimera det? Är det då snabbare rebound jag ska sikta på, eller tvärt om?

2. Imperial vs. metric på bakdämparen: Cykeln kom med en beprövad men ganska basic bakdämpare som funnits på marknaden ganska länge. Jag har gått i tankarna att uppgradera den så småningom, men nu visar det sig att den är från den gamla imperial-standarden (190x51). Eye-to-eye är inga problem men det närmsta jag kan hitta vad det gäller slaglängd är 45 mm (alltså 190x45). Funkar det att montera en sån och blir den totala fjädringsvägen bak då 88% av min nuvarande (45/51x100). Eller är det förenklat och det går det inte räkna så? Och blir det knas om jag inte samtidigt reducerar slaglängden på gaffeln? Jag känner mig nöjd med hur den funkar, så går det sparar jag gärna pengarna och behåller den ett tag.

3. Geometri: Det är många siffror att sätta sig in i och jag tror jag förstår de flesta. Men hur kan två cyklar med samma effective top-tube length, i princip samma head tube angle, samma stack height, och bara 2 graders skillnad på seat-tube angle, samtidigt ha 30 mm skillnad i reach? Gör skillnaden i seat-tube angle så mycket? Jag har svårast att förstå hur effective top-tube length kan vara exakt samma samtidigt som reach är väldigt olika. Och kan någon förklara hur effective top-tube respektive reach påverkar positionen på cykeln (tänker framförallt när man sitter på sadeln).

Till sist, kul att ha hittat ett forum med likasinnade!

För att minska pedal bob är det väl snarare komressionsvredet du ska lattja med. Men om du har en xc-cykel, har den inte lockout?

För att minska pedal bob är det väl snarare komressionsvredet du ska lattja med. Men om du har en xc-cykel, har den inte lockout?
Tack! Cykeln ligger någonstans mitt emellan xc och trail, vilket passar mig utmärkt. Men jo, den har lockout som jag använder mycket. Jag önskar mig ett mellanläge, eller iallafall att jag kan justera den så jag får något mindre pedalbob när den är öppen. Det finns inget kompressionsvred på den bakre dämparen (det är en Rockshox Monarch RT), så de enda möjligheter till tuning jag har är att leka med trycket och rebound.

2 grader skillnad vinkel, och med en sadelhöjd på 76 cm ger 2,65cm skillnad
Det låter rimligt! Det jag inte förstår är varför det enbart påverkar reach medan effective top tube length är densamma. Men det är mycket att sätta sig in i vad det gäller geometrin, så kanske missförstår jag måtten.

Det låter rimligt! Det jag inte förstår är varför det enbart påverkar reach medan effective top tube length är densamma. Men det är mycket att sätta sig in i vad det gäller geometrin, så kanske missförstår jag måtten.
Reach påverkas ej av sta. Reach är från bb o framåt

Reach påverkas ej av sta. Reach är från bb o framåt
Exakt, då har jag förstått rätt! Vilket gör det ännu svårare för mig att förstå hur reach kan bli 30 mm längre medan effective top tube length är densamma, med tanke på att de flesta vinklar och mått är i princip samma (förutom sta då). Anledningen att jag undrar är att jag redan funderar på nästa cykelinköp, även om det ligger minst något år fram i tiden. Jag sitter jäkligt bra på min cykel och gillar vinklarna. Den jag dreglar över har liknande måttt/vinklar, förutom 30mm mer reach då.

Därför att en brantare sta stänger triangeln bakom bb som är skillnaden mellan TT o reach

Därför att en brantare sta stänger triangeln bakom bb som är skillnaden mellan TT o reach
Ja, men cykeln med längre reach har en flackare sta (båda cyklarna har TT på 600 mm). Det borde väl tvärt om öppna upp triangeln bakom bb och ge kortare reach, så länge TT är densamma? Tack för ditt tålamod med mina frågor, förresten!

Pedal Bob styrs främst av cykelns länkage och interna inställningar i dämparen. På vissa dämpare finns låsning från styret eller propedalläge.

Att pumpa upp trycket kan visserligen motverka guppandet något, och kör du mest grus och släta stigar kan det vara värt att testa. Men på stig och stök blir dämparen bakbunden med för högt tryck. Den kan inte göra sitt jobb ordentligt.

En annan sak att testa är att se över ditt rundtramp. Jag har noterat att nybörjare ibland cyklar som om de gick i trappor, att de stampar ned pedalen i varje tramptag. Då blir det lätt ett litet svaj i länkaget. Är cyklisten tung och/eller stark blir det extra märkbart.

Pedal Bob styrs främst av cykelns länkage och interna inställningar i dämparen. På vissa dämpare finns låsning från styret eller propedalläge.

Att pumpa upp trycket kan visserligen motverka guppandet något, och kör du mest grus och släta stigar kan det vara värt att testa. Men på stig och stök blir dämparen bakbunden med för högt tryck. Den kan inte göra sitt jobb ordentligt.

En annan sak att testa är att se över ditt rundtramp. Jag har noterat att nybörjare ibland cyklar som om de gick i trappor, att de stampar ned pedalen i varje tramptag. Då blir det lätt ett litet svaj i länkaget. Är cyklisten tung och/eller stark blir det extra märkbart.
Tack, jättebra feedback! Jag kan nog känna igen mig i det där med dåligt rundtramp, vilket även skulle förklara varför jag upplever problemet med pedalbob som varierande. Jag får helt enkelt börja experimentera med trampandet och växelval och undvika att köra med lockout ett tag, och se om det hjälper. Det är så mycket nytt att lära så jag kanske har glömt bort det mest basala, och det är först nu när jag gått över till fulldämpat som det blir uppenbart. Så tack som sagt!

Finns ett visuellt verktyg man kan labba med för att se hur olika siffror påverkar geometrin:

Dock lite mer komplicerat för mtb där man har dämpningen som inverkar och hur man sitter påverkar mer när det går upp och ned än vid cykling på väg.

För att trampa effektivt på lvg brukar man ju prata om att pedalaxeln ska vara i linje med knät (kops - knee over pedal spindle) när pedalen är i vågrätt läge. Vill man sitta enligt detta så påverkar inte sadelrörsvinkeln då sadeln ska placeras i samma vågräta position oberoende av denna vinkel. "Kops" är iof omstritt i sig men är väl också en bra utgångspunkt för sittande cykling på platt mark. Det kanske är applicerbart på grusvägslopp eller enklare XC där man trampar mycket sittande men kanske mindre på det vi kallar "stig-cykling"?

Vilket gör det ännu svårare för mig att förstå hur reach kan bli 30 mm längre medan effective top tube length är densamma
Den här tycker jag är bra
jimmythefly-bikegeo.gif

Jag kan nog känna igen mig i det där med dåligt rundtramp, vilket även skulle förklara varför jag upplever problemet med pedalbob som varierande. Jag får helt enkelt börja experimentera med trampandet
Har du SPD, eller motsv klickpedaler, kan du prova att bara trampa med en fot i taget och den andra helt urklickad. Det finns mkt om detta på nätet, tex

Tillbaka
Topp