Nybörjarfrågor

gp72

Aktiv medlem
Nybörjarfrågor
Hej
Jag är ny här på forumet och även nybörjare på mtb. Total novis. Tänkte börja cykla i natur/skog/stigar m.m och behöver såklart en cykel-

Ekonomin är begränsad. Har kikat lite på cyklar i budgetsegmentet. Merida Matts (minns inte exakt beteckning) för 4995:- , ser idag att XXL har denna cykel till halva priset.
Har någon här erfarenhet av denna cykel? Jag är inte ute efter proffsgrejer och jag kommer nog inte köra väldigt hårt heller. Motionstempo för att det är skönt att cykla i naturen helt enkelt. Läste ett test på nätet dock om dämpargaffeln , Suntour , tror jag , att den inte verkar hålla måttet, men vad tror ni?-kan den passa en enkel motionär som mig? Jag tänker så här, att priset på Meridan är i stort sett som en cykel från Biltema och då måste den väl vara mycket bättre eller?

XXL har även en White , för 5999:- , jag förstår att den antagligen är bättre, håller längre och dämpaen troligen är bättre, men är den bättre för mig med den prisskillnaden?

Eller biter man sig bara i svansen att köpa Meridan? ..och så var det det här med däcksstorlek, 26, 27,5 eller 29 tums.....?

Novis, men frågvis :)

Senast ändrad:
Nybörjarfrågor
Eller så håller du ett öga på blocket efter begagnade cyklar, å med lite tur kan få en bra instegsmodell för en hyfsad peng.

Sedan beror det på om du skall ha fullgung eller hardtail (bara dämpad gaffel)

Däck storlek är en smaksak, dock är 26" troligtvis en utdöende storlek, så jag hade nog kollat 29" men en sådan fullgung kostar tyvärr...

Själv fick jag tag i en Felt q620 med XT bak och Alivio fram och dämpad framgaffel tyvärr bara en Suntour nånting v2, dessa är tyvärr rena hoppstyltor.
Så kort och gott kolla vad som sitter på cykeln mer än vad det står på ramen, vilket jag inte gjorde så noga.

Nybörjarfrågor
Hej tack.
Ska kolla beg.marknaden också.
Väljer man en cykel med stora hjul-blir ramen automatiskt också stor då, eller finns det fortfarande olika ramstorlekar? 29-tums cyklar ser så stora ut på bilden. Jag är 171cm. Det bästa för mig blir nog att åka till en affär och kolla helt enkelt men vill ha lite koll på läget innan :)

27,5 är kanske en bra kompromiss? Det lutar åt hardtail "endast", inte fulldämpad.

Hittade en kraftigt nedsatt cykel på bikester.se . En Serious 26" som hade kostat ca 9400:- som de säljer för ca 5600:- http://www.bikester.se/357298.html
Känner inte till märket men vad jag kan läsa mig till så har den bra delar, eller? Helst vill jag klämma och känna innan och helst inte köpa på nätet, tror jag.

"It´s i jungle out there"
:)

Nybörjarfrågor
gp72 skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Hittade en kraftigt nedsatt cykel på bikester.se
> . En Serious 26" som hade kostat ca 9400:- som de
> säljer för ca 5600:-
> http://www.bikester.se/357298.html
> Känner inte till märket men vad jag kan läsa
> mig till så har den bra delar, eller? Helst vill
> jag klämma och känna innan och helst inte köpa
> på nätet, tror jag.
>
> "It´s i jungle out there"
> :)

Jag letar också cykel och är helt nybörjare men läst på mycket och bildat mig en uppfattning vad jag ska kolla efter. Har hamnat inne på biketester jag med och sett alla nedsatta cyklar och blev lite lyrisk tills jag insåg att dem ändå inte är något för mig. Den du länkar till väger hela 15 kg vilket är mycket att orka trampa runt på om jag förstått det rätt. Men med begränsat budget får du nog räkna med en ganska tung cykel så det sura äpplet får du bita i. Koncentrera dig att hitta rätt storlek och en cykel du tycker är snygg för självklart vill man ha en cykel som passar och som tilltalar en. Du kan byta upp dig framöver om du får mersmak. Själv lägger jag budgeten på ca 10k men då har jag inte räknat med hjälm, skor och pedaler och sådant som man bör ha till så ca 12 k med tillbehör. Jag letar på internet att beställa pga jag insett att det är betydligt mycket billigare. Nackdelen är att man som nybörjare inte kan testa cykeln men MTB är mindre känsligt med storlek än med Racer så rätt blir det nog iaf.

Leta på och lycka till att hitta en cykel du trivs på.

Nybörjarfrågor
Hej och tack för input.
Själv har jag inte kommit så längt än, vad det är jag ska titta på. Det här med vikten verkar viktigt så klart och har jag inte riktigt tänkt på.
XXL´s erbjudande om halva priset på den här Merida MATTS, gör mig lite "stressad" eftersom jag inte är riktigt klar i huvudet på vad jag ska ha, men vill inte missa en bra affär om det nu är en bra affär.....

Är tyska discount bikes bra att ha att göra med tror du, de verkar har bra priser om man väljer nätet?
Ska börja med att ta mig en tur till XXL för att se på cyklarna och bilda mig en uppfattning, sen får vi se. Max 5000:- för cykeln och sen får jag ta extragrejerna framöver hade jag tänkt mig.

Nybörjarfrågor
gp72 skrev:

> Är tyska discount bikes bra att ha att göra med
> tror du, de verkar har bra priser om man väljer
> nätet?
> Ska börja med att ta mig en tur till XXL för att
> se på cyklarna och bilda mig en uppfattning, sen
> får vi se. Max 5000:- för cykeln och sen får
> jag ta extragrejerna framöver hade jag tänkt
> mig.

Jag har hört mycket gott om http://www.bike-discount.de/ både på internet och utav vänner. Jag själv sitter och väljer på en cykel därifrån eller från Canyon. Har kollast XXL men deras cyklar faller mig inte i smaken men ska man ha en cykel runt 5000 tycker jag XXL verkar prisvärda. Dessutom har XXL schyssta villkor gällande livstids cykelgaranti och fri service. Handlat annat från XXL och klart värda priser där men jag är kräsen därför väljer jag att inte köpa cykel där. Men tror det kan vara rätt ställe för dig att köpa cykel även om du säkert kan hitta bättre cykel någon annanstans. Men det är en billig cykel du ska köpa i förhållande till vilka priser det finns för att få en riktigt bra cykel så varför inte XXL där du kan få hjälp med storlek och service.

Nybörjarfrågor
White 27,5 Lite för 6000 är nog så bra det kan bli :)

Har en 29" White själv och är supernöjd. Köp, du kommer inte att ångra dig!

Nybörjarfrågor
Hej
Tack, ska kolla White också. Fick ett tips av en bekant gällande White som XXL har i sitt blad som han tyckte verkade prisvärd. Överstiger min budget kanske...får se. :)

Ska man lägga mycket vikt på att de billigare hojarna har Suntour -gafflar, eller är det överkurs för mig?

Nybörjarfrågor
Hej igen
Ytterligare en fråga. Var och tittade på en White Lite 275 idag och den kändes hur bra som helst. MEN är den värd så mycket mer (5999 mot 2499:- ,halva priset på Merida Matts Woodland, 26-tums.) Ordinarie 4995:-

Villrådig.
De hade inte den billigare inne, men kommer senare i veckan.

Nybörjarfrågor
Köp den billiga och kör tills du tröttnar på den. Då kommer du ändå ha väldigt specifika önskemål på nästa cykel - eller ha tröttnat och börjat med konståkning i stället. Det är en process.

Nybörjarfrågor
Kan inte svara helt säkert på hur ramstorleken följer, men jag var ute och trampade under helgen och en av brudarna som var med körde på en Trek9.0(tror jag det var) 29" och hon var mindre än mig, jag är knappt 180.

Däremot är proportionerna lite roliga på de mindre ramarna iom att hjulen är ca 75mm större på diametern.

Sedan är inte ramstorleken huggen i sten, utan du kan gå +/-.någon tum iom att du kan ställa sadlar och styren ganska mycket. Jag hade turen att hitta en 17,5" som skall vara "optimal" i teorin för min kroppslängd.

Nybörjarfrågor
Drössiger skall vara ett prisvärt alternativ iom att ni kollar på Bikester även cube.
Du kan få en HT kolfiber runt 16'000 med en del fina komponenter, nu är det utanför din budget men tar det som ett exempel.

Nybörjarfrågor
Nu står det nog mellan dessa tre:
Merida Matts Woodland, 2495:- (ordinare ca 5000:-) 26" mekaniska bromsar, Suntour gaffel
White XC Lite 275 ,5999:- (ordinarie ca 8000:-) 27,5" hydraliska bromsar, Rockshox gaffel
Merida Big Seven 4495:- (ordinarie ca 6000:-) 27,5" , hydraliska bromsar, Suntour gaffel

...eller så köper jag den billiga och är nöjde med det som "bojsänke" skrev. Köra slut på den och sen veta mer vad jag vill ha. Risken är kanske bara om jag inte är nöjd att intresset svalnar. Men har man bra grejer så är det kanske roligare, även som nybörjare.

"Tyvärr" är jag såm med allt, att jag börjar titta på något som jag tror passar, sen vill jag ha lite bättre och lite bättre..och..sen har det blivit för dyrt.
Jag är hobbymusiker och visst f-n är det roligare att spela på ett bra instrument än ett sämre, så är det ju...

fan vad jobbig jag är :)

Nybörjarfrågor
Om du köper den billiga, kör runt lite några månader och ser vilken sorts terräng du vill cykla och sedan säljer den för en tusenlapp så blir totalkostnaden som ett mobilabonnemang. Det är det lätt värt för att sedan kunna göra ett mer informerat köp på den "riktiga" cykeln.

Om du köper någon av de dyrare så kommer det kännas tyngre att sälja dem med större förlust, och risken är att det aldrig blir någon riktig cykel.

Nybörjarfrågor
Repaterion skrev:

> Däck storlek är en smaksak, dock är 26"
> troligtvis en utdöende storlek.

Källa?

Om du tittar i Rose-katalogen så ser du att utbudet på delar är avsevärt större till 26" än till de andra storlekarna. Inget tyder på annat än att 26" kommer att finnas kvar väldigt länge till.

Man kan välja 27,5" eller 29" men knappast på den grunden.

Nybörjarfrågor
Prästbol skrev:
> Repaterion skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Däck storlek är en smaksak, dock är 26"
> > troligtvis en utdöende storlek.
>
> Källa?
>
> Om du tittar i Rose-katalogen så ser du att
> utbudet på delar är avsevärt större till 26"
> än till de andra storlekarna. Inget tyder på
> annat än att 26" kommer att finnas kvar väldigt
> länge till.
>
> Man kan välja 27,5" eller 29" men knappast på
> den grunden.

Känns som det inga belägg alls faktiskt, utan känns som det bara iom att jag ser fler 27,5 och 29 än 26or nya alltså.

Jag är inte sämre än att jag tar en tillrättavisning.

Fast bara för att det finns delar är inte samma sak som att de kommer finnas kvar, finns delar till Saab med vettu. ;)

Nybörjarfrågor
Efter mycket velade fram och tillbaka tror(!) jag att jag bestämmer mig för den billigare Meridacykeln som denna vecka är till halva priset. Får testa mig fram och se hur intresset utvecklar sig. I värsta fall får jag väl sälja den eller spara den till något av barnen, om jag lägger av helt eller blir biten , eller kör slut på den och byter upp mig till en bra cykel...eller så blir det som sagt konståkning! :)

Bra forum det här med engagerade människor! Thx!

Nybörjarfrågor
Jag var också mycket negativ mot 29er, helt i onödan...
De rullar betydligt bättre på asfalt och de tar sig bättre över hindren i skogen.
Finns absolut ingen anledning att ha kvar 26orna, men de som vill hålla i 80-talets känsla
kan naturligtvis fortsätta med de.
Väldigt många cykeltillverkare har slutat med eller erbjuder bara ett fåtal 26er, kanske för lite kortare personer.
Vad jag däremot inte förstår är varför de (29orna alltså) ofta har så breda styren, 720 mm känns helt sjukt och det ska kapas minst 30 mm på varje sida.
Man får ju cykeln knappast genom lägenhetsdörren.

Nybörjarfrågor
Mange. skrev:
> Med dagens trender inom styrbredd får nog 720
> nästan räknas som smalt ;)

+1

Och så synar jag lögnen om att 29or rullar lättare på asfalt. Det är på plant underlag skillnaden märks minst.

Nybörjarfrågor
gp72 skrev:
> Efter mycket velade fram och tillbaka tror(!) jag
> att jag bestämmer mig för den billigare
> Meridacykeln som denna vecka är till halva
> priset. Får testa mig fram och se hur intresset
> utvecklar sig. I värsta fall får jag väl sälja
> den eller spara den till något av barnen, om jag
> lägger av helt eller blir biten , eller kör slut
> på den och byter upp mig till en bra
> cykel...eller så blir det som sagt konståkning!
> :)
>
> Bra forum det här med engagerade människor! Thx!

Helt rätt tänkt. Köööööp o cykla!!!
Har du köpt den?

Nybörjarfrågor
Hej
Japp, idag köpte jag cykeln. Har bara hunnit prova den hemma på gatan så man blir lite van att växla osv. Sen ut en sväng i skogen ikväll hoppas jag! :-)

Försöker få med en bild också.

Nybörjarfrågor
Efter att ha läst tråden blev även jag sugen på den för billiga cykeln. Testat cykeln gp7? Hur var den?

Till övriga: Är det värt att satsa på en sov här cykel? Jag vill huvudsakligen cykla på min racer, men funderar på att köpa en billig mtb för att kunna hänga på kompisar sin precis börjat köra mtb... Gör prisskillnaden att jag kommer få svårt att över huvudtaget hänga på dem?

Nybörjarfrågor
Hej
Jag gjorde första turen idag på skogsstigar. Jag har ju såklart inget att jämföra med men jag är hittills väldigt nöjd. Framtiden får väl utvisa om hojen håller. Jag lyckades hålla mig på hojen utan större missöden dessutom. Ingen vurpa alltså....
Mycket att lära sig, när man ska växla osv, stå eller sitta, luta sig framåt eller bakåt osv..
So far so Good!! :-)

Nybörjarfrågor
För mig idag blev det smala skogsstigar med en del rötter, lite små backar, torr terräng. Lite sand på sina ställen. Hur kul som helst och kunde dra på när stigarna blev lite jämnare. Blev nästan lite yr.... Haha, vanesak och säkert träningssak. :-)

Nybörjarfrågor
Nu kommer det en liten bild på hojen. Lyckades inte fixa detta från mobilen...säkert användarmisstag. :)

Bilagor

• Meridacykel.jpg
    Meridacykel.jpg
    98.1 KB · Besök: 402
Nybörjarfrågor
Hej!
Infliker i tråden med mitt första inlägg på detta eminenta forum.
Den där cykeln är av intresse för min del också! Senast jag hade en MTB så var det en Logan (har jag för mig), från Cykelringen...
I.o.m att vänner köpt Specialized, Scott och andra väl etablerade märken så har intresset växt hos mig också. Men det är sämsta möjliga timing för ett inköp då jag ska bli far inom några veckor, och vi försöker tajta åt budgeten lite.
Men! Tänker att jag nog sparar in dom där 2,5k ganska snabbt då jag slipper tanka bilen lika ofta.
Kan du ge mer info om cykeln ifråga? Hur känns den?
Fungerar den till vardagscykling, dvs på asfalt? Hur känns kvalitéen på växlar och är det bra bett i bromsarna? Får intrycket att du liksom jag är ny inom detta område..
Behöver en cykel i mitt jobb, 5km t/r + ca en mil i jobbets tjänst som i dagsläget cyklas på en biltema damsnurra utan växlar.
Och möjligheten att cykla lite terräng är ju bara för lockande!
Vännerna har 27.5 och 29, så jag blir nog ifrånåkt men vad gör väl det :)

Nybörjarfrågor
Hej
Absolut, jag är nybörjare.
Jag är hittills väldigt nöjd med min Merida MATTS Woodland. Jag har ingen uppfattning hur den är mot andra cyklar i samma priskategori men det känns som att jag fått mycket för pengarna,faktiskt. Bromsarna tar bra tycker jag, i alla fall för mina behov. Tycker dem niper till bra.
Cyklar ca 2km ner till skogen och tycker den rullar lätt och fint på asfalt.
Finns säkert bättre cyklar såklart men för mig funkar den utmärkt.

FullThrottle skrev:
> Hej!
> Infliker i tråden med mitt första inlägg på
> detta eminenta forum.
> Den där cykeln är av intresse för min del
> också! Senast jag hade en MTB så var det en
> Logan (har jag för mig), från Cykelringen...
> I.o.m att vänner köpt Specialized, Scott och
> andra väl etablerade märken så har intresset
> växt hos mig också. Men det är sämsta möjliga
> timing för ett inköp då jag ska bli far inom
> några veckor, och vi försöker tajta åt
> budgeten lite.
> Men! Tänker att jag nog sparar in dom där 2,5k
> ganska snabbt då jag slipper tanka bilen lika
> ofta.
> Kan du ge mer info om cykeln ifråga? Hur känns
> den?
> Fungerar den till vardagscykling, dvs på asfalt?
> Hur känns kvalitéen på växlar och är det bra
> bett i bromsarna? Får intrycket att du liksom jag
> är ny inom detta område..
> Behöver en cykel i mitt jobb, 5km t/r + ca en mil
> i jobbets tjänst som i dagsläget cyklas på en
> biltema damsnurra utan växlar.
> Och möjligheten att cykla lite terräng är ju
> bara för lockande!
> Vännerna har 27.5 och 29, så jag blir nog
> ifrånåkt men vad gör väl det :)

Nybörjarfrågor
Grattis till ett bra köp! Klassiskt snygg xc geometri på ramen.
Den funkar dessutom säkert kanon till att köra nåt långlopp på, om du skulle få lust med det!
Välkommen!

Tillbaka
Topp