Nybörjarfrågor

• Trådstartare Trådstartare orb
  • Start datum Start datum

orb

Ny medlem
Nybörjarfrågor
1. Jag får så förbannat ont i svanskotan när jag har tränar bakhujlscykling och andra balansövningar sittandes.. är den troliga orsaken att jag sitter fel eller är det "lärosmärta" man får räkna med i början ?

2. Någon som vet vart man kan hitta instruktionsvideo/tipps o trix på olika tekniker vad gäller trackstand, bunnyjump,dropps,hinder, bakhjul, 180º,bromsteknik för olika grejjer,mm.. visst.. träning ger färdighet.. men det är jäkligt lärorikt och ibland en genväg att kolla på lite slowmotion video och liknande för en nybörjare som jag.. jag har hittat endel matnyttigt här på forumet men skulle vilja ha lite mer samlat och med direkt inriktning för nybörjare. Kanske med lite tipps på lämpliga hinder att bygga etc..

3. får man bygga(spika) ett hinder av nerfallna grenar och liknande i skogen ? eller räknas det som nerskräpning ?

4. Vad är den ungefärliga åtgången på däck, ekrar,fälgar om man som jag kör mellan 1 till 3 timmar per dag, varav hälften är skog/berg och hälften street.jag är som sagt total nybörjare så jag lyckas misshandla grejjerna rätt friskt pga hårde nedslag, crasher mm.. (jag vet en omöjlig fråga att svara på.. men ett cirkus som svar är det enda jag söker =)

5. är det bara jag som är rädd för Patrik Björkqvist ?! det ger blandade känslor att kolla på någon video han medverkar i.. en är " jaha ja.. vad gör jag på en cykel igentligen?!.. lika bra att gräva ner cykeln o glömma att man någonsin ägt en." och en annan del är att man blir så jäääkla sugen på att ut o träna street.. det är ändå förbannat härligt när man lyckas sätta något nytt =) men som 30+ åring får man väll vara glad för det lilla ;P

º¿º/

Nybörjarfrågor
Gör ett tappert försök att svara på dina frågor ;)

orb skrev:
-------------------------------------------------------
> 1. Jag får så förbannat ont i svanskotan när jag
> har tränar bakhujlscykling och andra
> balansövningar sittandes.. är den troliga orsaken
> att jag sitter fel eller är det "lärosmärta" man
> får räkna med i början ?

Låter fel. Smärta är kroppens sätt att säga att något inte står rätt till. Testa att ändra sittställning (enklast är att höja/sänka sadeln något).

> 2. Någon som vet vart man kan hitta
> instruktionsvideo/tipps o trix på olika tekniker
> vad gäller trackstand, bunnyjump,dropps,hinder,
> bakhjul, 180º,bromsteknik för olika grejjer,mm..
> visst.. träning ger färdighet.. men det är jäkligt
> lärorikt och ibland en genväg att kolla på lite
> slowmotion video och liknande för en nybörjare som
> jag.. jag har hittat endel matnyttigt här på
> forumet men skulle vilja ha lite mer samlat och
> med direkt inriktning för nybörjare. Kanske med
> lite tipps på lämpliga hinder att bygga etc..

Har du fått svar på

> 3. får man bygga(spika) ett hinder av nerfallna
> grenar och liknande i skogen ? eller räknas det
> som nerskräpning ?

Prata med den som äger/förvaltar marken så går det troligen bra.

> 4. Vad är den ungefärliga åtgången på däck,
> ekrar,fälgar om man som jag kör mellan 1 till 3
> timmar per dag, varav hälften är skog/berg och
> hälften street.jag är som sagt total nybörjare så
> jag lyckas misshandla grejjerna rätt friskt pga
> hårde nedslag, crasher mm.. (jag vet en omöjlig
> fråga att svara på.. men ett cirkus som svar är
> det enda jag söker =)

Får du in en pinne i bakhulet kan du skrota det mesta på någon sekund. Har du en billig cykel med billiga delar hopsatt på minsta möjliga tid utan någon hänsyn till kvalitet kommer det hålla kort tid. Annars kommer det hålla längre. Hur långt är ett snöre?

> 5. är det bara jag som är rädd för Patrik
> Björkqvist ?! det ger blandade känslor att kolla
> på någon video han medverkar i.. en är " jaha
> ja.. vad gör jag på en cykel igentligen?!.. lika
> bra att gräva ner cykeln o glömma att man någonsin
> ägt en." och en annan del är att man blir så
> jäääkla sugen på att ut o träna street.. det är
> ändå förbannat härligt när man lyckas sätta något
> nytt =) men som 30+ åring får man väll vara glad
> för det lilla ;P

Vet inte ens vem det är. Se till dig själv och dina förutsättningar istället. Gläds åt dina framgångar och arbeta bort dina motgångar!

Tillbaka
Topp