nybörjarfrågor

Rova

Ny medlem
nybörjarfrågor
Som rubruken hänvisar är jag ny med allt som har med cykling att göra. Vill ha lite hjälp med val av cykel, har en budget 15000 (ge ta lite) och har planerat på att börja cykla nu. Har varit och kollat på ett spår och det är i stort sett skogsstigar och vad allt det innebär (lera,stenar,rötter, osv.)
Och min fråga är ju då; vad tycker ni jag ska köpa för cykel? vill gärna ha en HT (alt. låsningsbar bak). Är inte helt nybörjare utan har ju cyklat som i stad och sånt så vet ju hur man tar sig frammåt och balanserar. Och menar att jag behöver hjälp för att ta mig förbi stadiet "vardagscyklisten".
/rova

Senast redigerad av en moderator:
nybörjarfrågor
Börja med att läsa det som står under Läsvärt och sök efter andra trådar med nybörjarfrågor. Sedan när du har mer specificerade frågor, så kan du fortsätta i denna tråden.

Grattis till ett klokt val och lycka till!
Du har hittat till RÄTT forum för att få svar på alla dina frågor.

nybörjarfrågor
Tackar för det snabba svaret, skulle svara igår men fastnade bland alla läsvärda trådar. Och har nu läst upp mig litegrann. Och har som kollat på 2 cyklar som jag tycker verkade bra och i min prisklass. Marin indian fire trail ltd, kostar kring 14k. Pappa har haft en marin och var vädligt nöjd med den och har provkört den nån gång i skogen och det kändes mycket skönt. Sen har vi scott scale 40. jag har som tänkte lite på komponenter osv. och tänkte att scott säljer sig kanske lite väl mycket på sitt namn då man får snäppet bättre komponenter på marinen. Är detta troligt eller vinner man tillbaka det i längden då scott kostar ca 1,5k mer än marinen? Ja jag har gått för två relativt dyra nybörjarcyklar, men jag följer mitt hjärta och brukar oftast leda till att plånboken lider.
Skulle gärna vilja ha lite kommentarer ang. cyklarna om ni har egna erfarenheter av dem : )

nybörjarfrågor
Följa hjärtat tycker jag är en bra grej. Båda cyklarna är bra cyklar och du kommer garanterat inte ha dem livet ut.

Det krävs lite cykling innan man vet precis vad man vill ha. För mig har det tagit 15 år och jag vet fortfarande itne rpecis vad ajg vill ha.

Så knappast någon här på forumet kan ge dig det slutgiltiga svaret.:)

nybörjarfrågor
Är själv fortfarande nybörjare (kanske man är fär alltid) firade 1-årsdag-som-skogs-cyklist precis nyligen.

Ifjol då allt startade bytte jag upp mej till en scott scale 40, i år kliade det i plånboken så jag spenderade en slant på en häldämpad specialized. Officiellt (dvs argumenten och ekonomiska planeringen för mej själv att köpa specialized-hojjen) så ska jag ju sälja min scale 40, men innerst inne så var/är jag så förtjust i min scale 40 att den är kvar fortfarande, och jag kommer högst sannolikt inte att sälja den....

Min skogs-cykla-motionär erfarenhet ungefär så här:

Försommar 2007, inköp crescent edge å ca 7 000 kr. (Då-känslan: fy f-n va möe pengar för en cykel, denna får jag ha tills jag byter till rullator)

Högsommar 2007, inköp scott scale 40 å ca 15 000 kr. (Då-känslan: fy f-n va möe pengar för en cykel, denna får jag ha tills jag byter till rullator.)

Våren 2008, inköp Specialized stumpjumper fsr comp å ca 25 000 kr (Då-känslan: fy f-n va möe pengar för en cykel, denna får jag ha tills jag byter till rullator och sedan får barnen ärva den)

Detta är vad du ger dej in på! ;)

/JPL

nybörjarfrågor
I cykelbutiken kommer din budget med stor sannolikhet spräckas. Det är svårt att stå emot när en uppgradering av komponenter tex "bara" kostar 2500 när "man ändå är uppe på den här prisnivån".

Vad jag menar med detta är att det gäller att verkligen ha ett tak så man inte sitter med svettpanik när räkningarna ska betalas :)
(ett råd jag själv glömmer varje gång)

nybörjarfrågor
Det fina med cyklar är att har den bara en bra ram så kan du ju efteråt uppgradera bäst du vill om du inte är nöjd(förutom mellan HT och FS såklart:). Veckans tips är ju att inte prova en bättre hoj än din när du väl köpt en;)

nybörjarfrågor
Jag tycker att det är väldigt mycket pengar att lägga på förstahojjen. Det är som sagt extremt svårt att veta vad det är som man gillar för cykling innan man provat på lite. Har su kollat igenom köp och sälj här efter begagnat?

Det här är ju svårslaget tex http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=21409 (men budgeten försvann...) beggat så börjar riktigt bra hojjar på 6-8000 men det här är prisvärt, om säljarens uppgifter stämmer.

nybörjarfrågor
Glöm inte att spara några korvören till utrustning också. Hjälm, skor, handskar, cykelbyxor, cykeltröjor, vindväst/jacka etc kostar också några kronor. Pump, reservslang, reservkedjelås och lite verktyg brukar också vara bra att ha.

nybörjarfrågor
JPL skrev:
-------------------------------------------------------

> Försommar 2007, inköp crescent edge å ca 7 000
> kr. (Då-känslan: fy f-n va möe pengar för en
> cykel, denna får jag ha tills jag byter till
> rullator)
>
> Högsommar 2007, inköp scott scale 40 å ca 15
> 000 kr. (Då-känslan: fy f-n va möe pengar för
> en cykel, denna får jag ha tills jag byter till
> rullator.)
>
> Våren 2008, inköp Specialized stumpjumper fsr
> comp å ca 25 000 kr (Då-känslan: fy f-n va möe
> pengar för en cykel, denna får jag ha tills jag
> byter till rullator och sedan får barnen ärva
> den)
>
> Detta är vad du ger dej in på! ;)
>
> /JPL

Kan spegla mig i din beskrivning, ha-ha! Min yngste son brukar säga att jag tappat greppet om pengars värde när det gäller cykelprylar (och då är han 14 år..)

nybörjarfrågor
Det är kul att köpa bra grejor även om man är nybörjare! Dessutom har man inget att skylla på när man kommer på efterkälken (Det var tur att jag hängde med på en tur med Bruce för nu kan jag konstatera att min framgaffel har 50% för många ben jämfört med hans Lefty. Klart man kommer efter då).

Som de skrivit ovan, tänk på att man behöver skor, pedaler (om de inte ingår), byxor, strumpor, extraslangar, verktyg osv. En camelbak el motsvarande är också bra. Jag började med mtb nu på försommarn och har lagt ned ca 2500 på sånt. Akta dig också för att hänga med på Happyrides, man får många bra köptips :-)

nybörjarfrågor
Tycker du skall kolla på Nishiki SRI team också. För 15k får du väldigt bra komponenter för pengarna. Och en snygg hoj...

nybörjarfrågor
hmm, tack för massa bra svar. har omtänkt mitt val eftersom jag behöver massa kringutrustning så kommer jag gå ner nåt snäpp på cykeln och kollat på en merida, vad säger ni om Matts TFS-pro-disc/Matts TFS-trail-disc.(ramar) är det lätta att uppgradera senare och är de hållbara? Kollat på 850 trail-D och 800-D.

Senast redigerad av en moderator:
nybörjarfrågor
bruce skrev:
> JPL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> Kan spegla mig i din beskrivning, ha-ha! Min
> yngste son brukar säga att jag tappat greppet om
> pengars värde när det gäller cykelprylar (och
> då är han 14 år..)

Jag talar inte om för mina barn vad mina prylar kostar, jag får lite svårt med retoriken å deras uppfostran om ekonomi opch sparsamhet då.... ;)

/JPL

nybörjarfrågor
Rova skrev:
> hmm, tack för massa bra svar. har omtänkt mitt
> val eftersom jag behöver massa kringutrustning
> så kommer jag gå ner nåt snäpp på cykeln och
> kollat på en merida, vad säger ni om Matts
> TFS-pro-disc/Matts TFS-trail-disc.(ramar) är det
> lätta att uppgradera senare och är de hållbara?
> Kollat på 850 trail-D och 800-D.

Många Happyiter som t ex jag själv är för lata att söka upp specen på de här hojarna :-)
du kommer få mkt mer respons om du klipper in specarna i tråden eller möjligtvis länkar till specen.

nybörjarfrågor
Av de två föreslagna hade jag lätt valt Merida Matts TFS trail 850-D. Mer upprätt sittställning, lägre stand over och mer slaglängd på gaffeln. (Har inte koll på alternativen i det prissegmentet.)

nybörjarfrågor
japp, 850 TRAIL är ju lite mer allround i teknisk terräng, den andra lite mer XC/långlopp, välj efter vad som är viktigast för dig,. Jag vet inte priset på dom (10-11K?), men utrustningsmässigt så är det precis den nivån som brukar funka bra. Perfekt att börja med utan att hojen blir nån begränsning på en gång.

nybörjarfrågor
Tack för snabba svar, får väl ta och bli en 850 trail, då jag inte kommer syssla med långlopp utan mer testa mig själv i terrängen då jag är ny. Har kollat runt och fanns inte så många cyklar inom denna prisklass som jag föll för direkt. Och när man har en meridahandlare i stan så underlättar det många saker.
Och en snabb fråga bara: Nåt tips till en nybörjare hur jag ska cykla "effektivt"? Är den som står mycket då det känns mer som att man har kontroll på cykeln.

Tillbaka
Topp