Nybörjarhjälp med dämpare och broms önskas.

Burrat

Medlem
Det kan vara så att detta är jätte enkla frågor men jag har sökt och hittar inte nått svar. Jag har lite problem/funderingar på mina bromsar samt min dämpargaffel:

Rock Shox Recon Gold 100mm Solo Air:
På min cykel jag hade innan så blev gaffeln helt stum när jag slog på lockouten, rörde sig inte en millimeter ens. Men med min nya så rör sig gaffeln nästan upp till 10 mm när jag cyklar "stumt", jag kan även om jag står still sakta pressa ner gaffeln till nästan bottenläge, det går dock väldigt sakta. Ska det vara så? Har det nått att göra med att det är luftdämpad? (det var inte min gamla)

Shimano M445:
Säkert ett enkelt löst problem men bakbromsen gnäller väldigt mycket och jag uppfattar att det inte är något ordentligt bett i den. Är väl ganska okej effekt i den men känns som jag måste bromsa väldigt hårt för att det ska ta bra.

Har cyklat cirka 40-50 mil på den sedan ny. Tacksam för all hjälp/tips jag kan få.

//Burrat

Som jag har förstått det så är det nånting man får leva med då det gäller en del rock shox gafflar. Har en Recon Silver och den beter sig på samma sätt. Bromsen kan vara så att du helt enkelt måste bromsa in den då den verkar vara så pass ny, eller så har det hunnit komma nånting på skivan/klossarna som inte ska vara där.

Gaffeln är OK.
Bromsen: ta en bit papper och torka av skivan lite för att se om det är olja eller fett som hamnat på fel ställe

Jag har också en Recon Gold 100mm och jag kan inte pressa ner gaffeln till nästan bottenläge i låst läge. Provade precis, men jag vet inte vad du menar med "väldigt sakta". Styret började flexa lite väl mycket när jag hängde mig över, så jag slutade pressa.

Jag uppskattar gaffelrörelsen till en eller två cm i låst läge. Min gaffel är väldigt hårt pumpad pga hård belastning från cyklist, vilket kanske påverkar.

bucklan skrev:
-------------------------------------------------------
> Som jag har förstått det så är det nånting
> man får leva med då det gäller en del rock shox
> gafflar. Har en Recon Silver och den beter sig på
> samma sätt. Bromsen kan vara så att du helt
> enkelt måste bromsa in den då den verkar vara
> så pass ny, eller så har det hunnit komma
> nånting på skivan/klossarna som inte ska vara
> där.

Ok, hur lång tid tar det att bromsa in den då, 40-50 mil är ju en ganska bra bit.

BOFH skrev:
> Jag har också en Recon Gold 100mm och jag kan
> inte pressa ner gaffeln till nästan bottenläge i
> låst läge. Provade precis, men jag vet inte vad
> du menar med "väldigt sakta". Styret började
> flexa lite väl mycket när jag hängde mig över,
> så jag slutade pressa.
>
> Jag uppskattar gaffelrörelsen till en eller två
> cm i låst läge. Min gaffel är väldigt hårt
> pumpad pga hård belastning från cyklist, vilket
> kanske påverkar.

Ok. vad jag menar när jag säger att det går sakta är nått i stil med att om jag trycker till hårt på styret så går den ihop cirka 1 cm men om jag lägger konstant tryck på den en längre tid( 5-10 sekunder) så sjunker den ihop sakta ungefär som om den skulle läcka i nått litet hål eller nått.

tack för era svar.

Burrat skrev:
> bucklan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som jag har förstått det så är det nånting
> > man får leva med då det gäller en del rock
> shox
> > gafflar. Har en Recon Silver och den beter sig
> på
> > samma sätt. Bromsen kan vara så att du helt
> > enkelt måste bromsa in den då den verkar vara
> > så pass ny, eller så har det hunnit komma
> > nånting på skivan/klossarna som inte ska vara
> > där.
>
>
> Ok, hur lång tid tar det att bromsa in den då,
> 40-50 mil är ju en ganska bra bit.

Jadu, det beror på hur mycket du bromsar ;) Men 40-50 mil borde väl kanske räcka. Men pröva att ta en pappersbit som Rasmus sa och se om det har råkat komma nån olja på skivan, isf är det bara att rengöra.

Tillbaka
Topp