Nybörjarhoj, Merida?

Gemini__

Ny medlem
Nybörjarhoj, Merida?
Hej,

Funderar på att införskaffa mig en billigare mtb, är en Merida Matts sport 100 duglig månntro? Förstår att det inte är något för proffsen, men det förväntar jag mig inte heller. Har möjlighet att köpa en några månader gammal Merida Matts sport 100 för runt 2700kr, är det ett rimligt pris?

Är 191 cm lång, vilken storlek på ramen är lämplig då?

Tack på förhand.

Mvh:
Thomas

Nybörjarhoj, Merida?
det är långt ifrån ideal-hojen, men helt klart fungerande att ta sina första skogsturer med... för sånt fungerar ju allt inklusive helstela häckar fint.
191cm... då borde väl 20" modellen fungera rätt bra i skogen
(angående priset kan jag inte säga så mycket, jag har inte koll på varken orginalpriset eller hur bra skick cykeln är i - gissar dock att 2,7k borde vara helt ok pengar för den i bra skick)

Nybörjarhoj, Merida?
Tack för dina synpunkter.

Förstår att det är långt ifrån idealhojen =)

Men cykeln ska enl. uppgift vara i så nära nyskick man kan komma. Nypris: 4500kr.

Hojen ska tydigen vara 24", men om man inte ska köra mestadels i skogen kanske det inte är ngn nackdel (svårt att säga på rak arm förstås, alla är vi olika byggda).

Mvh:
Thomas

Nybörjarhoj, Merida?
Troligtvis ska du ha ramstorlek 20-21", inte 24". Och ja, många har gått på den nitlotten att man provcyklat en för stor hoj på parkeringen som känns helt ok och sedan funkar den inte i skogen. Det är därför vi är så snälla och berättar att du ska leta efter en mindre ram. :-)

/Leo

Nybörjarhoj, Merida?
Köpte hojen iaf, visade sig att det var en 20"-are. Cykeln togs i bruk för endast 6 månader sedan men har i stort sätt endast rullat från cykelaffären och hem (en ny hoj plockades ut på försäkringen). Gav 2300kr för den.

Mvh:
Thomas

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp