Nybörjarkladd med kålfiber (nya problem!).

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
A

Anders H

Guest
Kunde förstås inte hålla fingrarna i styr när jag nästan fick en havererad carbonram. En klassisk bakväxel i ekrarna hade gett ett hål i ena bakgaffelröret. Efter goda råd från Svennelainen har jag börjat få det att se hyfsat ut. Ovana vid materialet gjorde att jag inte riktigt kunde göra enligt boken. Carbonduken är väldigt tunn och sladdrig och fnasar upp sig. Epoxyn är äckligt kladdig. Hålet blev en grop och tvingade mig till ett lager till när allt härdat och sedan ännu ett lager för att komma i nivå med gamla godset. Så ska man tydligen inte göra men jag tror att det blir starkt ändå. En liten skada i kedjestaget ska snyggas till dessutom sedan kan bygget börja. Förmodligen ett vinterprojekt. Lämnar rapport när cykeln har kommit ut på vägarna.
DSC_0004.jpg ht=482

DSC_0005.jpg ht=482

Senast ändrad:
Men uj, så där kan du ju inte göra. Trasigt kolfiber måste kasseras vid första nymåne och nya pengar ges till cykelfabrikatören.

Skönt med någon som törs lappa och laga, kommer hålla fin-fint är min gissning.

Till skillnad mot stål och alu så är ju kompositplastcykel mkt lättare att laga. Hållbart blir det oxå. Du väljer själv hur mkt tid du vill lägga på att återställa finishen. Själv hade jag tutat och kört som det ser ut nu. Låt den härda ordentligt ett tag bara är mitt tips. Ge den en vecka eller två. Troligen inte livsnödvändigt men kanske bra för psyket.

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill bygga en egen kolfiberram!

Ja det borde inte alls vara omöjligt. Fast jag skulle börja med att bygga med glasfiber eftersom det är så mkt billigare, tills man förfinat tekniken lite.

Jag har ju faktistk en gammal ram som jag akn ta styrhuvud och vevparti ifrån. Även dropotsen borde funka.

Rippa. när bygger vi?

Sa jag att jag vil ha den heldämpad?

Ville skrev:
> Jag har ju faktistk en gammal ram som jag akn ta
> styrhuvud och vevparti ifrån. Även dropotsen
> borde funka.
>
>
> Rippa. när bygger vi?
>
> Sa jag att jag vil ha den heldämpad?

Skulle vara kul att bygga den "surfboard style" med skumkärna och komposit utanpå. Rita upp outline på frigolit/styrofoamblock och sedan såga ut den i ett stycke. Då slipper man meck med "gjutformar" och sammanfogningar av rör.

Rippa skrev:
> Till skillnad mot stål och alu så är ju
> kompositplastcykel mkt lättare att laga.
> Hållbart blir det oxå. Du väljer själv hur mkt
> tid du vill lägga på att återställa finishen.
> Själv hade jag tutat och kört som det ser ut nu.
> Låt den härda ordentligt ett tag bara är mitt
> tips. Ge den en vecka eller två. Troligen inte
> livsnödvändigt men kanske bra för psyket.

Till skillnad mot kålfiber så behöver man väl aldrig bry sig om att laga en aluram då de inte verkar lika ömtåliga ;)? Iaf inte min ram som jag lyckats dänga i backen med ett par gånger, pepprat med grus o stenskott etc etc. Fast då har jag iofs en CX-ram som kanske är lite mer robust, en racer-alu kanske är ömtåligare? Hursom, alu överlag är väl stryktåligare, ngn som kör omkring med en AM-hoj i kolfiber t ex? Nåväl, nu kanske jag inte ska pajja tråden, jag är bara lite skeptisk till karbong..iaf så länge jag inte äger ngn hoj med sådant material. Jag ligger dock i startgroparna att köpa en riktig racer så innan årets slut så lär jag väl helt ha svängt i frågan ;)..

Jag är annars ganska bra på att bygga dinosaourier i papermarsche,...kan jag inte anvnäda mig av den tekniken?

Shit. detta är verkligen ett projekt som vore kul att testa men jag tror faktiskt det kommer dröjja innan det blir av:)

Häpp. En kompis gjorde just en sådan ram som exjobb på KTH för en del år sen. Det var ett jävla jobb vill jag minnas... Men den blev ganska ball.

Rippa skrev:
> Skulle vara kul att bygga den "surfboard style"
> med skumkärna och komposit utanpå. Rita upp
> outline på frigolit/styrofoamblock och sedan
> såga ut den i ett stycke. Då slipper man meck
> med "gjutformar" och sammanfogningar av rör.

Det går att bygga allt möjligt kul i kolfiber:-)

/ ChR

Bilagor

• kolfiber2.jpg
    kolfiber2.jpg
    33.9 KB · Besök: 35
  • lätt.jpg
    lätt.jpg
    84.3 KB · Besök: 54
magnus skrev:
> Häpp. En kompis gjorde just en sådan ram som
> exjobb på KTH för en del år sen. Det var ett
> jävla jobb vill jag minnas... Men den blev ganska
> ball.
>
> Rippa skrev:
> > Skulle vara kul att bygga den "surfboard style"
> > med skumkärna och komposit utanpå. Rita upp
> > outline på frigolit/styrofoamblock och sedan
> > såga ut den i ett stycke. Då slipper man meck
> > med "gjutformar" och sammanfogningar av rör.

Ja... det lär bli ett satans jobb, det är jag övertygad om. Nu har jag bara byggt surfbrädor förr och dom är ju oändligt mkt simplare i sin form än en cykelram.

saltgurkan skrev:
> ngn som kör
> omkring med en AM-hoj i kolfiber t ex?

Hade plånboken varit fetare hade jag med nöje rullat omkring på en Giant Trance X i kol/plast. Hållbarheten är jag inte ett dugg bekymrad över (F1 bilar, stridsbåtar, flygplan, jorden-runt-kappseglingsbåtar etc). Men prislappen är ju än så länge mkt högre än en alu dito.

Ville skrev:
> Jag är annars ganska bra på att bygga
> dinosaourier i papermarsche,...kan jag inte
> anvnäda mig av den tekniken?
>
En carbondinosaurie vore ballt! Jag fick en massa material över. Ge mig mer förslag på vad man kan bygga för kul.

Ville skrev:
> Bör man inte ha en tryckkamamre för att
> kolfibret skal bli riktigt bra?
>
>
> Kan jag bygga om garaget?

Näe.. men man kan lätt göra en ghetto lösning på det. Plastpåsar, tejp och en gammal dammsugare duger för att vakumpressa väven vid härdning. Men det är inget måste. Spara lite vikt eftersom man kommer undan med lite mindre epoxy.

Senast redigerad av en moderator:
Men du rippa, Vakum kan juinte vara så himmlans smart. vet att många använder sig av det. Men du kommer ju bara upp i en bar då.

Eller?

Ville skrev:
> Men du rippa, Vakum kan juinte vara så himmlans
> smart. vet att många använder sig av det. Men du
> kommer ju bara upp i en bar då.
>
> Eller?

Ingen aning om hur många bar man kommer upp i. Men anledningen är egentligen bara att pressa in hartsen (epoxin) ordentligt i väven, på så vis kan man teoretiskt klara sig med lite mindre. Men det är som sagt inget måste. Viktigast är ändå att vara nogrann som attans när man blandar härdare/bas och att ha rätt hög värme i rummet när det ska härdas.

Jag vet bara från tiden när man körde RC då det var något chassis som ahde pressats i ett antal tons tryck vilket gav det ett mettaliskt klingande ljud iställe för plastiskt nrä amn slog på det.

Ville skrev:
> Jag vet bara från tiden när man körde RC då
> det var något chassis som ahde pressats i ett
> antal tons tryck vilket gav det ett mettaliskt
> klingande ljud iställe för plastiskt nrä amn
> slog på det.

Ok, mkt möjligt att det finns sådana trix. Jag vet inte.

Ville skrev:
> antal tons tryck vilket gav det ett mettaliskt klingande ljud iställe för plastiskt

Om man pressar en kolfiberram tillräckligt hårt, får man en diamantram då? Pun intended.

Rippa skrev:
> Men anledningen är egentligen bara att pressa in
> hartsen (epoxin) ordentligt i väven,

Riktigt, den heliga graalen för fina byggen är att ha så lite harts som möjligt i väven och ändå ha full genomvätning, det är det som vac-drag, bleedervävar och sånt hopuspokus syftar till.

Att man sen ofta kan få en snyggare yta på köpet är mera av ett lyckligt sammanträffande.

Rippa skrev:
> Plastpåsar, tejp och en gammal
> dammsugare
duger för att vakumpressa väven vid
> härdning.

Man skall vara lite försiktig när man vac-drar med gamla dammsugare. Ofta använder de även sugluften för kylning av motorn, så de kan överhetta om man låter dem stå och dra mot ett stopp för länge. Lite lagom läck på anslutningen så blir det bra.

Ville skrev:
> Jag vet bara från tiden när man körde RC då
> det var något chassis som hade pressats i ett
> antal tons tryck vilket gav det ett metalliskt
> klingande ljud iställe för plastiskt när man
> slog på det.

Kan bero på vad som används som bindemedel och hur knepiga former det är på föremålet.
För serietillverkning och prylar med många skarpa hörn vill man inte köra med vac-bagging, utan då föredrar man att använda formar istället. Har man t.ex. en segare harts och en form med veck och hörn behöver man mera våld för att få ut bindemedlet överallt, då kan lite pressning komma väl till pass. Ladda formen med lite överskott, sen på med locket och tryck till.

Antal ton är förresten lite vilseledande, det säger mera om kapaciteten på pressen än vad det pressade föremålet utsattes för. Ett värde i Bar eller kPa hade sagt mer.

det kan ju bli jäkligt trixigt att få till en bra finish utan gjutform. Man måste då lägga på tillräkligt med epoxi för att kunna slipa ner ytan utan att skada fibrerna.

Plastcykelprojektet börjar ta form. Lackningen blev helt ok trots ett par missar. Vit pearl. Chorusreglage är på väg från Amerika och hjul fattas. Växelöra ska dyka upp snart från Göteborg också. Gaffelröret var lite kort men jag prövar med uppåtvänd styrtapp och om det funkar så får gaffeln en omgång med sprayburken också, Ser lite töntigt ut men det får man ta. Till Roslagshösten ska den vara i körbart skick men antagligen med lånade hjul. Bjuder på ett par m Recordnav och Open pro fälgar på e-bay. Blir dom för dyra blir det hemmabygge. Lagningen syns knappt nu, det är bara ena bakgaffelbenet som är lite tjockare. Sen blir det lite spännande att se om det håller att cykla på också.
Just nu: 5.442:-

Klar att lacka:
P8214682.JPG ht=544

Klar!
P8234687.jpg ht=725

Bygget börjar
P8234688.JPG ht=544

Senast ändrad:
Provtur på någon mil avklarad. Ramen höll. Trevlig att cykla på, vinglig som en tävlingscykel ska vara. Snygg men inte prålig om jag får tycka själv. Än så länge fattas en vettig sadelstolpe men den gick från Tüskland idag. Den som sitter på väger nog mer än resten av cykeln. Alla delar till hjulena har inte heller kommit än, dom här får duga så länge. I det här skicket har den gått löst på 7.178:- men det kommer att bli lite dyrare med nya hjulen (Centaurnav och Open pro-fälgar) och sadelstolpen.
Jag känner mig ganska nöjd. Jo, förresten. Hûdzena hade ju inte världens bästa passform. Sitter lite halvsladdrigt.
DSC_0002.JPG ht=482

Invigning "på riktigt" idag på Roslagshösten. Ny sadelstolpe sitter på i stället för det gamla blyröret. Pepsodent var helt fel på sadelstolpen, fick stanna och skruva när knäna närmade sig hakan. För övrigt känns den fortfarande väldigt trevlig att åka på. Cykeln kändes i bättre form än cyklisten idag. Inga synliga sprickor än.

evosmos skrev:
BTW, "Dynamo"? Vad avses?

Nåt ska den ju heta. Jag tycker det låter bra, jag har knyckt det från Dynamo Kiev, Dynamo Moskva, Dynamo Dresden m fl. Mina andra cyklar heter likadant.

Senast ändrad:
chrobin skrev:
> Det går att bygga allt möjligt kul i
> kolfiber:-)
>
> / ChR

Chrobin? Hur går det med kolbuffeln? Är den fortf i livet? Har inte sett dig på den på länge.

Pat

SuperApe skrev:
> Snyggt! Tar du beställningar?

Nä, men du kan få låna lite karbon av mig.

saltgurkan...Jodå,jag har en "AM" hoj i kolfiber. Det finns en film, jag vet inte var, där tillverkaren går loss på ramen med slägga, den går inte sönder.

Karbån är inte så ömtåligt som de flesta tror. Det blir ju ömtåligt om det ska byggas toklätt, men det blir ju alu också. En lätt alu hoj, racer, där får du vara försiktig om du tar i den, du kan banne mig buckla rören med att du tar tag i den för att lyfta den.

Min hoj har de testat, belastningen som ramen tål från framgaffeln är runt 30 % högre än många andra alu ramar i samma stil.

Så, släpp det där med att karbån är ömtåligt.

Det är mer hur du bygger det än vad du bygger med. Går att göra bra skit av karbån, alu, stål och lera.

Den har inte rullat så mycket sedan sist. Däremot har den fått gaffeln målad. Den är i kanonform och längtar efter torr asfalt!

Gaffeln som följde med cykeln har alltid känts lite för kort och jag fick ganska ont i nacken efter tio mil ungefär. Beställde en ny och billig lagom till vr men den visade sig vara ett kvarts kilo tyngre. Sökte och fick en styrrörssnutt av Jerker (tack Jerker!) och fortsatte mitt kladdande. Byggde först ett tunnväggigt rör för att styra och staga upp invändigt. Fasade rörändarna på styrröret och snutten ordentligt. Limmade in det smala röret inuti dom andra och fyllde skarven mellan styrrörsbitarna med fiber och epoxy. Nu ser det inte så tokigt ut men eftersom det är rent hantverk är toleranserna sisådär. Vi får se hur det går när lagret ska på. (OBS! Detta är inget "gör såhär"-tips. Men det kanske kan bli en ledtråd för framtida haverikommission).
P6074912.JPG ht=544

P6204913.JPG ht=544

P6204914.JPG ht=544

P6214916.JPG ht=544

P6264924.jpg ht=544

Fjorton gram tyngre blev den och det kan man väl ta.

Cykeln håller för övrigt fortfarande ihop efter ett par, tre hundra mil och två feta vurpor. Ramen har klarat sig med några smårepor i lacken, husse fick ta smällarna. Lagningen helt opåverkad.

Senast ändrad:
P4191079.JPG ht=96

Den här cykeln är också hemmakladda, lagad på tre ställen, fungerar prima!, ingen märkbar skillnad mot en "hel" borde dock vara några gram tyngre.

Cool anders, När bygger du en sadel till mig med inbyggd sadelstolpe?!

Då har du din första kund på dina prylar..=D

Tillbaka
Topp