Nybörjarkladd med kålfiber (nya problem!).

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Gaffeln på plats nu och har åkt en provtur på sju lugna mil. Styrlagret kom på efter viss övertalning och glappade lite först. Jag blev lite nervös att jag fått ett glapp i ramen (nån som har erfarenhet ev sånt?) men nu verkar det ok. Expander för entumsgaffel från CRC passade perfekt. Eddy, förresten, kan vi inte få se en annan bild på ditt projekt som är större än ett frimärke?

imponerande! Man blir ju bra sugen, har byggt skateboards i glasfiber + plywood men kolfiber + skum/honeycomb verkar ju vara nöten.

Gus skrev:
-------------------------------------------------------
> har byggt
> skateboards i glasfiber + plywood men kolfiber +
> skum/honeycomb verkar ju vara nöten.

Ingen som helst skillnad i tillvägagångssätt dock. Du har distansmaterial, väv och harts i båda fallen. Same, same but different.

fråga:

Hur gjorde du med lackeringen? ser ju ut att ha blivit riktigt bra med den vita lacken. funderar på att lackera lite på min xtc som jag råkat klabba till...

är det bara o våtslipa lite och dra färgen direkt på eller ska man ha nån speciell primer?

Jag slipade ner ytan med 400-papper, sprayade på vanlig grundfärg som du köper på OK. Grundfärgen har jag mest för att jag inbillar mig att man kan få en finare yta när man har en färg att slipa lite på. Sedan ett drag med tusenpapper och sedan vanlig sprayburksfärg. Det är lite knepigt med sprayburk, kan lätt rinna eller bli matta partier men det här blev helt godkänt. Har förut lackat några ramar med spruta och kompressor och det är ju lättare men också en jäkla massa kladd med lack och thinner och rengöring av spruta. Nuförtiden är det också svårt att få tag på bra billack. Billackerarna kör ju bara vattenbaserat nu. Den här vita färgen jag använde fick jag lov att beställa hos Autoherba (tror jag dom heter). Dom blandar till färg och slår upp i sprayburkar. Det är en burk färg och sedan ett pearlskikt. Sedan ska det vara klarlack ovanpå allt.

Jag börjar få både det ena o andra som behöver lagas i kolfiber.
Vart får jag tag på et bra o billigt lim till det?
tt på förhand

har också lekt lite med kolfider sedan jag var lite för het i sista baken på grand fondot i falun o gick på hjul på han framför.
vilket blev till en vurpa där mitt bakhjul knäcktes på två ställen
Bild321.jpg ht=544

lite krokigt
P6230265.JPG ht=544

ser väl inte så farligt ut
P6230262.JPG ht=544

P6230263.JPG ht=544

här finns det vikt att spara för viktjägare:) "bara" peta ut plastpåsen i fälgen som ligger kvar sen tillverkningen massor av gram på helt fel ställe.
P6230267.JPG ht=544

hoppsan sipade nog bort lite förmycket
P6230270.JPG ht=544

tyvärr misströstade jag lite mycket i detta läget o kladdade på för mycket epoxi o kol så det blev en onödigt tung lagning.
P6250276.JPG ht=544

slut resultat efter en kort provcykling idag. hjulet blev ca 40 gram tyngre.får se hur länge det håller.
P7080277.JPG ht=544

vilket petade upp cykelns totalvikt över 7kg tror jag:(
P7080279.JPG ht=544

Ville skrev:
> din song du har i signaturen mytis var balnde det
> bästa jag hört..ståpälls som få...

Ja, visst är den grum. Men det gör mig lite ledsen i ögat att du inte klickat på den förrän nu. Har väl haft den där sen i höstas eller nåt.

hm skrev:
>
> En massa om hur han lagade Zipp 404 fälg.
>
>
>

Blir det inte en väldig obalans i hjulet med den ökade vikten koncentrerad vid ställena som du lagade? Har du balanserat hjulet på något vis?

/CJ

hm skrev:
> har också lekt lite med kolfider

Snyggt! Blev det rakt? Var det knepigt med ekerhålen?

Ville skrev:
> din song du har i signaturen mytis var balnde det
> bästa jag hört..ståpälls som få...

+1

That sh!ts F@ckin'-eh.man.

Anders H skrev:
> hm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > har också lekt lite med kolfider
>
> Snyggt! Blev det rakt? Var det knepigt med
> ekerhålen?

blev nästan rakt,ca +-1mm
sen om det beror på att det var första gången jag ekrade ett hjul eller om fälgen va sed.
eker hålen va bara att mäta upp var de skulle va o borra nya men känns som hjulets svaga punkter.
funderar på att borra ett nytt hål för ventilen på motsatt sida för att balansera upp hjulet lite
som det var nu känndes obalnsen lite i cykeln om man tänkte på den.

igen som har en zipp fälg över annars att sälja?

eller är dom extra 40g + obalansen värt 5-6k för en ny fälg?

hm: När du slipade kolfibret, hade du någon typ av munskydd då?

Kolfiberspånor är verkligen inte gott för kroppen att andas in, värre än asbest.

*Mikael* skrev:
> hm: När du slipade kolfibret, hade du någon typ
> av munskydd då?
>
> Kolfiberspånor är verkligen inte gott för
> kroppen att andas in, värre än asbest.

Är det sant? låter lite osanolikt. Men vad vet jag ;P

Dammet ska väl vara ruskigt allergiframkallande. Egentligen ska man alltid våtslipa.

nu hade jag faktiskt ansiktsmask eller hand våtslipa och gummihandskar när jag kladda med epoxin.

och jag tror nog inte det är kolfibern som är farlig utan det är epoxin som lär ska va extremt allergi framkallande i ohärdad form.har nog läst om såna som alldrig mer skulle kunna ta i en kolfiber cykel tex som utveklat epoxiallergi.

men om man nu ska slipa i epoxi ska man låta det härda minst en vecka men även om laminatet är flera år ska man ha mask på sig eftersom det alltid finns kvar ohärdade ämnen i epoxin.

nu är nog jag fel man att ge en lektion i säkerhet som fuskar så skjälv me arbetsskydd

så mer respekt för farligare saker än vad jag har är nog bra
men då hade nog alldrig hjulet gått sönder från början heller.

http://www.nature.com/nnano/journal/v3/n7/abs/nnano.2008.111.html
hittade jag med google.
Men borde det inte varierar med vilken typ av kolfiber man använder? Jag har svårt att tro att alla kvaliteter och varianter beter sig likvärdigt i denna frågan?

Jag förstår det som att även kolfibret i sig är farligt och misstänkt cancerogent i vissa fall.
Sen är jag heller inte helt säker på vad nanotubes innebär. Har det något att göra med vanlig kolfiberduk?

Senast redigerad av en moderator:
>anders, får se om jag orkar ta tag i det där nångång eller om jag bara skaffar en bunke stora klistermäken.

- fälgen blev ju rätt okej, om du flyttar ventilen så borde det bli jämnare alternativt sätter någon form av tyngd på andra sidan så det jämn fördelar. Känns dumt o köpa en ny fälg när du lagat helt ok.

Har märkt efter senaste vurpan att framklingan rör sig lite i förhållande till växeln. Kollade lite extra idag och blev varse att själva röret med gängor till vevlagret rör sig i ramen. Inte kul. Nån som har nån lösning?

cykla inte mer på den, skruva bort lagret och kolla s.a gängorna är ok. alt. gå till en cykelaffär och be dem dra igenom gängorna med ett gängverktyg..

Att dra igenom gängorna lär väl knappast göra någon som helst skillnad då gäng insatsen i plastramen är lös..

Borde man inte kunna "limma" den på något sätt?

du kan kanske limma genom att suga in epoxy mellan hyllsan och ramen med vacuum. lite meckigt men men rätt grejjer går de nog rätt lätt.

eller borra ett litet hål eller två. och gänga in skruv genom plast och hylsa.

Har varit inne på att skruva men helst vill man ju få det närmare originalskick. Verkar svårt att få in lim när hylsan sitter på plats, egentligen borde man pilla loss den först och sedan limma tillbaks men den är väl förmodligen inte alldeles slät och kanske inte går att få loss utan att förstöra ramen.

Utan att kunna ngt alls i ämnet, borde man inte kunna borra ett litet hål under vevhuset och pressa in epoxy genom det, typ som fettnippeln på ett gammalt nav?

jo, något åt de hållet borde man kunna göra. eller med vacuum suga epoxy från ena sidan till den andra. tror de kan vara lättare att få epoxy överallt om man jobbar från sida till sida. då finns det bara en väg limmet kan gå.

Anders H skrev:
Sökte och fick en
> styrrörssnutt av Jerker (tack Jerker!)

No problem, bättre nytta hos dig än hos mig! Kul att du postade hur projektet gick!

Tillbaka
Topp