Nybörjartråd (Köpråd för en tungviktare)

Daredude

Medlem
Hej alla glada midsommarfirare :)

Efter att ha ägt en Scott Speedster X-45 i 5år (ca 3000mil) som i dagsläget är klappslut så är jag på jakt på något nytt.

Var först inne på en Hybrid med stel framgaffel, då mitt främsta behov av cykel är att kunna cykla till gymmet (ca 8km tur o retur) istället för att ta bilen, samt någon motionrunda.

Men då jag alltid suktat efter en MTB och att dom inom kort kommer bygga en bana i min stad så lutar det mer åt en nybörjar HT i 10-12 tusen kronors klassen.

Efter att ha nördat in mig här på forumet så är alternativen i dagsläget..

Grand Canyon AL SL 7.0 och
Vitus Sentier 29 VR (dock så verkar den inte finnas i XL för närvarande)

Brukar Canyon eller Vitus vara med på reor efter säsongen?

Mer alternativ som jag kan ha missat?
Jag är 195cm och väger runt 115kg. Så finns väl inget annat val än en XL?

Köper jag en HT så skulle jag vilja fräscha upp Scotten också.
Allt jag gjort är att bytt tramplager och nya däck.
Vilka delar ska jag byta för att den ska hålla nått år till? Tramplagret behövs definitivt bytas igen och framdämparen har sett sina sista dagar. Tips på lager som håller för en tungviktare? :)
I övrigt så har jag absolut ingen aning om vad som behövs bytas ut.
Vissa växlar vägrar den att ta och behöver hoppa över dom för att växla upp/ner. Men det kan jag leva med.

Är det ens värt att fixa den och vad kan det kosta? Tänker mig runt max 2000 för kunna ge den några år till.

Senast ändrad:
Omöjligt och svara på vad som behöver bytas, kanske räcker och tvätta och smörja den. Annars är ju kedja , kassett standard grejer och byta

Ah, förklarar en del. Att snitta 600 mil om året är lite mer rimligt än 600 km. Men ändå, vad bytte du till för lager som rasade ihop efter det ?

Kolla över/byt vajrar och höljen utöver att kolla på skicket på slitdelar som kedja, kassett och klingor.

Tillbaka
Topp